Digitalisering

Het doel van digitalisering is om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en de groeiende verantwoordelijkheden van de gemeente beter te ondersteunen. In 2023 heeft de raad de ‘Visie op digitalisering: samen slimmer’ vastgesteld. Deze visie wordt elke twee jaar uitgewerkt in een Uitvoeringsagenda, die de komende projecten en ontwikkelingen beschrijft. Deze agenda is gekoppeld aan de uitvoeringsagenda’s van dienstverlening, het sociaal domein en het fysiek domein, waarbij digitalisering de belangrijkste opgaven van de gemeente ondersteunt.

Belangrijke onderdelen van de Uitvoeringsagenda digitalisering 2023-2025 waar we in 2025 mee aan de slag gaan zijn:

  • klantreizen: In 2025 zetten we de klantreizen voort. Samen met onze inwoners analyseren we hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren. We implementeren deze verbeteringen in onze processen, systemen en communicatiekanalen;

  • Klantinteractie Servicesysteem (KISS): We introduceren het Klantinteractie Servicesysteem (KISS). Deze applicatie helpt medewerkers van het Klant Contact Centrum om inwoners en ondernemers optimaal te ondersteunen wanneer zij contact opnemen met de gemeente;

  • doorontwikkeling ondersteuningssysteem: We blijven ons systeem verder ontwikkelen om inwoners te ondersteunen bij onder andere inburgering en werk & inkomen;

  • start van schuldhulpverlening: Er ligt een bestuurlijke opdracht om zelf schuldhulpverlening te starten. We beginnen hiermee in het eerste kwartaal van 2026;

  • Digital Twin Platform: We zetten de 'digital twin' in als innovatief ondersteunend platform. Hiervoor gaan we samenwerken met andere overheden en organisaties, zodat we gebruik kunnen maken van hun kennis en mogelijkheden;

  • projectbeheersing in het fysieke domein: Om de grote hoeveelheid projecten in het fysieke domein te beheersen, starten we met een projectbeheersingsomgeving. Dit helpt ons om deze projecten structureel te borgen binnen de organisatie;

  • datagedreven werken: We bouwen verder aan datagedreven werken door een nieuwe data-omgeving en een data-organisatie op te zetten. Hierbij sluiten we aan bij regionale - en landelijke ontwikkelingen om data veilig en betrouwbaar op te slaan en te ontsluiten.

Met deze initiatieven verbeteren we onze dienstverlening en zorgen we voor een efficiënte en effectieve ondersteuning van onze inwoners, bedrijven en instellingen.

De Europese Unie heeft deze periode uitgeroepen tot het Digitale Decennium. Gemeenten krijgen te maken met nieuwe regels en wetten op het gebied van digitalisering, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Artificiële Intelligentie (AI)-verordening. In het tweede kwartaal van 2025 verwachten we aangescherpte richtlijnen op het gebied van informatiebeveiliging, de NIS2 (Network and Information Security directive). Deze wetten hebben verschillende juridische en technische gevolgen, die soms diep ingrijpen in de manier waarop we werken. We moeten verantwoord omgaan met de manier waarop de gemeente werkt en samenwerkt, met oog voor onze inwoners en ondernemers.

De Visie op digitalisering is een eerste stap. We vertalen deze visie naar concrete instrumenten die ethiek integreren bij digitalisering. De ontwikkeling van AI biedt veel mogelijkheden, zoals het verlichten van werk in een krappe arbeidsmarkt, maar er zijn ook zorgen over nepnieuws en misbruik van informatie. Daarom gebruiken we alleen AI-toepassingen die geen gegevens delen met de buitenwereld. We testen AI in een gecontroleerde omgeving en controleren de adviezen voordat we besluiten nemen.