Vervoerregio Amsterdam
Tabel 133
Algemene informatie | De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen (BDU). De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De veertien gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-Meerlanden. | ||||
Programma | Mobiliteit | ||||
Beleidsdoelen | A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | ||||
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Verkeer en vervoer | ||||
Opdrachtgeversrol | - | ||||
Bestuurlijk belang | Lidmaatschap Dagelijks Bestuur (vicevoorzitter) en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente. | ||||
Aandelenbelang | De VRA is aandeelhouder van GVB Holding NV. Er zijn alleen bestuurlijke consequenties. De VRA heeft zeggenschap in een tweetal BV’s onder de GVB Holding NV, waarin de veertien deelnemende gemeenten 1% prioriteitsaandeel hebben. Als aandeelhouder loopt de VRA geen financieel risico. | ||||
Financieel belang | Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente. | ||||
Jaar | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Geraamde bijdrage | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | |
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 | ||
Eigen vermogen | € 0 | € 0 | |||
Vreemd vermogen | € 399.452.055 | € 389.047.259 | |||
Solvabiliteit ultimo 2023 | 0,0% | ||||
Begroot resultaat 2024 | Nog niet bekend | ||||
Financiële toelichting | De financiële gegevens zijn gebaseerd op de Jaarstukken 2023. De Vervoerregio is bij het realiseren van haar doelstellingen grotendeels afhankelijk van de wegbeheerders en externe factoren. De vervoerregio wordt direct bekostigd uit de brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Daarnaast is er door het Rijk een Transitievergoeding regionale ov-concessies toegezegd. Als gevolg van onzekerheden in de markt en tekorten aan materiaal en personeel zijn in 2023 verschillende projecten in aanbesteding of de uitvoering vertraagt. Als een deel van de jaarlijkse ontvangen gelden niet geheel worden ingezet, worden deze gereserveerd om in de komende jaren aan te wenden. | ||||
Eventuele risico's | Er is nog geen materieel risico te bepalen. De risico's zijn beschreven in de risicoparagraaf inclusief beheersmaatregelen van de P&C-producten van de Vervoerregio. | ||||
Overige informatie/website |