Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
In 2024 werkten wij aan een actieplan verkeersveiligheid voor onze gemeente. Hiermee willen wij in de periode tot 2030 de stagnerende trend in verkeersslachtoffers doorbreken. De ongevallen en verkeersslachtoffers waren in 2023 weer nagenoeg op het niveau van 2019. Extra focus is daarbij nodig op de categorieën fiets/e-bike en bromfietsachtigen, waar een duidelijke toename te zien is in de statistieken. In de uitvoering van maatregelen wordt het in 2024 vastgestelde Fietsplan Haarlemmermeer meegenomen. Verkeersveiligheid is in de mobiliteitsvisie een belangrijk aandachtspunt.
Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, Regio-eenheid Noord-Holland van de Nationale Politie, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en uitvoeringsorganisatie Verkeer en Meer. Ook willen we afspraken maken met scholen (door middel van Safety Deals) voor het veiliger maken van schoolomgevingen.
Activiteiten
Duurzaam veilig inrichten van wegen
Aanpak verkeersongevallen en knelpunten
Verkeerseducatie
Monitoring en effectmeting
Toelichting
1. Duurzaam veilig inrichten van wegen
Met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 is het geactualiseerde Wegcategoriseringsplan vastgesteld. Het Wegcategoriseringsplan bepaalt welke functie wegen krijgen binnen het Haarlemmermeerse netwerk en welke inrichting hierbij past. Hiertoe worden in de periode tot (streefjaar) 2027 alle wegen duurzaam veilig ingericht. Waar het kan doen we dit in combinatie met regulier onderhoud (werk-met-werk maken). Waar het nodig is voeren we de verkeersveilige inrichting eerder uit. In 2025 nemen we onder andere maatregelen op de IJweg (Venneperweg - Noordelijke Randweg) in Nieuw-Vennep, Rijnlanderweg (Bennebroekerweg - Taurusavenue in Hoofddorp en Rijnlanderweg (Turfsteen - spottersplaats) in Hoofddorp.
2. Aanpak verkeersongevallen en knelpunten
We zien de laatste jaren een trend dat de ongevallen veel meer verspreid plaatsvinden in plaats van geconcentreerd op enkele grote knelpunten. Verder is ook te zien dat locaties die in de afgelopen jaren zijn aangepakt dalen in de lijst of zelfs van de lijst verdwijnen. Voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid op ongevallen locaties worden jaarlijks geprioriteerd op basis van de meest recente gegevens via het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Zo gaan wij in de komende jaren aan de slag met de parallelle Kruisweg in Rozenburg, de fietsveiligheid op de IJweg tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep, de Hoofdweg-Westzijde tussen Hoofddorp en Lijnden, Taurusavenue Hoofddorp ter hoogte van de vijver achter het station, fietsoversteek op de rotonde Deltaweg-Bennebroekerweg Hoofddorp en maatregelen aan de Paxlaan Hoofddorp naar aanleiding van verkeersveiligheidsverkenning. Daarnaast gaan wij verder met het uitvoeren van de verkeersveiligheidsmaatregelen zoals opgenomen in de Visie Ringdijk en Ringvaart en het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten.
3. Verkeerseducatie
Wij bieden een breed aanbod van verkeerseducatieprojecten voor zowel basisscholen als middelbare scholen. Deze zijn voor een overgroot deel kosteloos, anderen worden deels vergoed. Voorbeelden hiervan zijn het Praktisch Verkeersexamen, het JONGleren programma en de Week van het Verkeer. De organisatie hiervan is op regionaal niveau samengebracht in de uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer van de VRA.
Naast verkeerseducatie voor de jongeren doen wij actief mee aan diverse verkeersveiligheids-campagnes om de volwassen weggebruikers te bereiken, zoals de verschillende BOB-campagnes tegen alcohol in het verkeer, de MONO-campagne tegen afleiding in het verkeer, de Met elkaar Overweg-campagne en de campagne voor gebruik van fietsverlichting. Wij voeren samen met enkele buurgemeenten de Doortrappen-campagne. Dit is een permanente campagne gericht op het veilig en vitaal houden van ouderen op de fiets. In 2024 zijn we gestart met de opfriscursus voor ouderen met autorijbewijs. Dit gaan we doorzetten en mogelijk uitbreiden.
4. Monitoring en effectmeting
We monitoren de effecten van de investeringen en de inzet op educatie op verkeersveiligheid en rapporteren daar jaarlijks over in de Mobiliteitsmonitor.
Tabel 38 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | Baten | 3 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Lasten | 1.245 | 1.455 | 1.593 | 1.554 | 1.697 | 1.692 | |
Saldo | -1.242 | -1.430 | -1.568 | -1.529 | -1.672 | -1.667 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | - | - | - | - |
Totaal Baten | - | - | - | - |
Lasten | ||||
Overig | -138 | 39 | -143 | 6 |
Totaal Lasten | -138 | 39 | -143 | 6 |