Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Haarlemmermeer vormt de schakel tussen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Zuid-Holland. Door deze strategische locatie is een goed functionerend en robuust mobiliteitsnetwerk van lokaal, (boven)regionaal en zelfs internationaal belang. Door de groei van het aantal inwoners en het aantal banen, kent de gemeente een aantal grote uitdagingen mede op het gebied van verkeer en vervoer. Om dit in een leefbare omgeving te kunnen faciliteren zullen de principes van de Netwerkstudie Haarlemmermeer gevolgd moeten worden. De mobiliteitsvisie vormt daarbij het kader voor onze jaarlijkse activiteiten.

Activiteiten

  1. Beleidsuitwerking Mobiliteit

  2. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

  3. Planuitwerking en voorbereiding

    1. Regionale en lokale wegen

    2. (Hoogwaardig) Openbaar Vervoer en knopen

    3. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren

  4. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

  5. Uitvoering, monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Beleidsuitwerking mobiliteit

In 2025 vertaalt zich dit onder andere in: uitwerking van de Verkeersstructuurplannen (VSP) voor Nieuw-Vennep en Hoofddorp. In de uitwerking worden oplossingsrichtingen onderzocht in samenhang met de ruimtelijke opgaves. Ook starten we in 2024 met de tussentijdse evaluatie van het VSP Badhoevedorp.

De brede belangenafweging voor de zuidelijke ontsluiting combineren we met onderzoeken voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding Haarlemmermeer Zuidwest en de fietsroute PARK21 – Lincolnpark - Graan voor Visch en centrum / station Hoofddorp. We verwachten dat we inwoners zo beter kunnen betrekken bij participatie over de infrastructuur in zuidelijk Hoofddorp, deze loopt door in 2025.

2. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

We exploiteren betaalde parkeerplaatsen, zijn bevoegd gezag voor parkeervergunningen en verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. We maken parkeerbeleid met als doel de bereikbaarheid van voorzieningen te bevorderen, maar ook om te zorgen dat de juiste parkeerder op de juist plaats parkeert. Dit doen we door het toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden en aanbieden van de juiste parkeervoorzieningen. Dit alles binnen de financiële kaders.

Om het fietsparkeren bij hoogbouw beter te regelen wordt een nieuwe beleidsregel opgesteld die een gezamenlijke fietsenberging mogelijk maakt.

Naast bereikbaarheid bevorderen heeft het parkeerbeleid tot doel objectieve parkeeroverlast in woonwijken terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen en schaarse ruimte te verdelen. In het centrum van Hoofddorp en de omliggende wijk wordt het betaald parkeren uitgebreid, de openbare inrichting, vergunningen en handhaving worden hier op aangepast overeenkomstig de integrale aanpak parkeren stadscentrum. Voor de transformatie bij Pionier-Bols in Nieuw-Vennep wordt onderzocht en geparticipeerd over wenselijke maatregelen.

3. Planuitwerking en voorbereiding

Jaarlijks stellen we binnen deze activiteit de verwachtingen voor en urgentie van de projecten in het Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM) vast. Naast de studies voor uitvoeringsprojecten voeren we ook planstudies uit. We werken samen met VRA, MRA, provincie Noord-Holland en buurgemeenten aan afstemming, cofinanciering en planning. We nemen deel in plan-, werk- en stuurgroepen om zowel de lopende projecten als de beleidsontwikkeling in overeenstemming te brengen en te houden met onze ambities.

3a. Regionale en lokale wegen

Met het UPM sturen we jaarlijks op de uitvoering van wegprojecten, zowel in studie-, voorbereidings- als uitvoeringsfasen. Het project Weg om de Zuid vraagt blijvend aandacht, net als diverse aanpassingen voor de woningbouwontwikkelingen. Daarnaast starten we met een onderzoek naar het vereenvoudigen van de kruising Polarisavenue/Kruisweg/N201 in Hoofddorp als eerste stap naar het afwaarderen van de Van Heuven Goedhartlaan bij het treinstation.

Indien in 2024 de wenselijkheidsfase van de verbinding N208 - A44 bij Lisserbroek en Abbenes met een positief antwoord wordt afgerond, zal in 2025 de haalbaarheidsfase starten. Wij participeren in het initiatief van diverse Zuid-Hollandse partijen.

3b. (hoogwaardig) Openbaar Vervoer en knopen

We overleggen en trekken op met de provincie Noord-Holland, VRA en de vervoerders rond de doorontwikkeling van de openbaar vervoer concessies binnen en net buiten onze grenzen. We bereiden aanpassingen in vervoerplannen voor en verwerken de effecten van de aanpassingen aan infrastructuur. Daarnaast onderzoeken we toekomstige plannen en verzorgen we het MeerOV.

Met de provincie Noord-Holland en de VRA onderzoeken we verder de toekomst van de Multimodale Knoop Hoofddorp.

Onze gemeente zal, samen met onder andere de VRA, verder onderzoek doen naar het opwaarderen van de Zuidtangent naar het niveau van R-net Metrobus (ook wel Bus Rapid Transport (BRT) genoemd) en het toepassen van innovatieve maatregelen op de A9 als uitvoering van de landelijke actieagenda BRT.

3c. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren

Op regioniveau werken we samen met VRA, provincie Noord-Holland en MRA in de ontwikkeling van Mobility as a Service, deelmobiliteitsconcepten, reisdata ontwikkelingen en verkeersmanagement. In 2024 zijn er veel laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen bijgekomen in de gemeente, doordat er in versneld tempo meer laadpalen in de wijken zijn geplaatst en de verlengde private aansluiting is toegestaan. Ook in 2025 gaan we door met het plaatsen van laadpalen. Vanaf 2024 verwachten we ook de plaatsing van publieke snelladers door een nieuwe regionale concessie van de Metropoolregio Amsterdam-elektrisch (MRAe) en verder uit te voeren in 2025.

In 2024 is de Vervolg integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp vastgesteld. In 2025 gaan we deze aanpak uitwerken in een nieuwe verordening voor betaald parkeren en naar concrete maatregelen voor zowel fiets als auto.

De fiets krijgt extra aandacht onder andere door het oppakken van de eerste maatregelen uit het vastgestelde Fietsplan Haarlemmermeer. In het coalitieakkoord heeft het college opgenomen meer aandacht te willen hebben voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Onder het kopje verkeersveiligheid zijn daarom al enkele fietsverbindingen opgenomen. We ontwikkelen op de drukst bereden verbindingen doorfietsroutes. In 2024 hebben we samen met de provincie Noord-Holland, VRA en gemeente Haarlem onderzoek gedaan naar het opwaarderen van de route Santpoort – Haarlem – Vijfhuizen – Hoofddorp (F205). In 2025 zal dit vertaald worden naar een plan.

4. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

In 2025 vertaalt zich dit onder andere in deelname aan verschillende Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek- en verkenningstrajecten zoals de verkenning naar hoogwaardig openbaar vervoer Amsterdam – Hoofddorp (metro). Maar ook nemen we deel aan het project voor nieuwe verbindingen tussen Haarlem en Amsterdam voor het Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) langs de A9 en zijn we betrokken bij de aanpassing van de bruggen in de A44.

Met ProRail staan we in contact over hun onderzoek naar de aanpak van de viaducten in het traject van de hoge snelheidslijn (HSL). ProRail moet onderhoud plegen aan tien viaducten in deze lijn, zes daarvan liggen in onze gemeente.

5. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen uit de Onderzoeks- en Investeringsagenda en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, de beleidsontwikkeling en de inzet op educatie en verkeersveiligheid op effectiviteit en rapporteren daar jaarlijks over in de Mobiliteitsmonitor.

Tabel 39 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Baten

343

1.027

162

185

185

184

Lasten

4.161

7.164

6.727

6.982

7.673

8.126

Saldo

-3.818

-6.137

-6.565

-6.797

-7.488

-7.941

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Subsidie Rijk verkeersinfrastructuur

-700

-

-

-

Overig

-165

23

-0

-1

Totaal Baten

-865

23

-0

-1

Lasten

1. Verkeersinfrastructuur

700

-

-

-

2. Kapitaallasten UPM

-689

-202

-727

-346

3. Apriscoterrein

281

-

-

-

Overig

145

-53

36

-107

Totaal Lasten

437

-255

-691

-453

Baten

1. De specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur van het Rijk is incidenteel geraamd in 2024. Deze uitkering is ontvangen voor de ondersteuning bij kennisuitwisseling en planvorming door werkgevers en advisering aan werkgevers ten behoeve van verduurzaming van woon-werkverkeer.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten verkeersinfrastructuur de toelichting opgenomen bij de baten

2. Als gevolg van wijzigingen in fasering van investeringen van het UPM is sprake van een mutatie van kapitaallasten op dit beleidsdoel.

3. Het Apriscoterrein wordt ontruimd in 2024 en dit brengt eenmalige kosten met zich mee.