Totaaloverzicht: Wat mag het kosten?

Tabel 40

Bedragen × € 1.000.
Er kunnen afrondingsverschillen optreden.

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Mobiliteit

Haarlemmermeer is een verkeersveilige gemeente, met goed bereikbare voorzieningen en een efficiënt openbaar vervoer.

Baten

347

1.052

187

210

210

209

Lasten

5.407

8.619

8.320

8.537

9.370

9.818

Saldo van baten en lasten (B-L)

Saldo

-5.060

-7.566

-8.133

-8.327

-9.161

-9.608

Reservemutaties

Onttrekking

237

259

455

978

978

1.133

Storting

500

75

3.110

-

-

288

Resultaat (Saldo+O-S)

Saldo

-5.323

-7.383

-10.787

-7.349

-8.183

-8.763

Uitsplitsing per beleidsdoel

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Baten

3

25

25

25

25

25

Lasten

1.245

1.455

1.593

1.554

1.697

1.692

Saldo

-1.242

-1.430

-1.568

-1.529

-1.672

-1.667

Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Baten

343

1.027

162

185

185

184

Lasten

4.161

7.164

6.727

6.982

7.673

8.126

Saldo

-3.818

-6.137

-6.565

-6.797

-7.488

-7.941

Toelichting reserves

Tabel 41

(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

455

978

978

1.133

Totaal Onttrekking

455

978

978

1.133

Storting

Dekking afschrijvingslasten

3.110

0

0

288

Totaal Storting

3.110

0

0

288

Onttrekkingen

Reserve dekking afschrijvingslasten

De onttrekkingen betreft de dekking van afschrijvingslasten die uit bijdragen vanuit, met name, de bouwgrondexploitaties en anterieure overeenkomsten gedekt worden. Conform de voorschriften van het BBV mogen deze bijdragen, vanuit de reserve RIH, niet in één keer ten gunste van de betreffende investering worden gebracht. De economische levensduur moet gehanteerd worden, zowel voor de afschrijvingslast als de dekking uit de reserve.

Storting

Reserve dekking afschrijvingslasten

Een aantal projecten van het Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2024 wordt gedekt door een bijdrage uit de reerve RIH. Omdat het hier gaat om investeringsprojecten moet deze bijdrage gestort worden in de reserve dekking afschrijvingslasten. Het betreft hier ondermeer de projecten Schipholweg, Lincolnpark en Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV).
In 2028 wordt een storting van een bijdrage uit de reserve Verbeteren stadscentrum Hoofddorp geraamd voor een deel van 35% co-financiering vanuit onze gemeente voor zeven infrastructuurprojecten in het Stadscentrum van Hoofddorp.