Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent
Wat willen wij bereiken?
Wij investeren in kinderopvang en onderwijs zodat kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen, gelijke kansen krijgen en een stevige basis leggen voor hun toekomst. Wij zetten in op passende ondersteuning, veilige leeromgevingen en een soepele overgang naar werk, zodat ieder kind mee kan doen,de ruimte krijgt om te groeienen haar of zijn talenten te ontwikkelen.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Onderwijs-huisvesting | Samen met schoolbesturen bouwen we toekomstbestendige, duurzame en inclusieve scholen. We verwijzen hiervoor naar de paragraaf Vastgoed. | 4.2 |
Kansengelijkheid & Inclusie | Wij bevorderen kansengelijkheid door voorschoolse educatie, taalcoaching in het onderwijs en ondersteuning voor nieuwkomers, zodat kinderen een goede start kunnen maken in het onderwijs. Met het actieprogramma Kansengelijkheid en Inclusie werken we aan passend onderwijs, een doorgaande ontwikkellijn en een aanbod dat aansluit bij de behoeften van kinderen op het gebied van vrije tijd, veiligheid, gezondheid en welzijn, evenals ondersteuning bij armoede. Op deze manier creëren we samen een stevige basis, waarin ieder kind gelijke mogelijkheden krijgt om zich optimaal te ontwikkelen en de kans krijgt om mee te doen en zich thuis te voelen in de samenleving. | 4.3 |
Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten | We voorkomen en verminderen schooluitval door de uitvoer van preventieve spreekuren door de leerplichtambtenaar in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Wij houden toezicht op het naleven van de Leerplichtwet 1969. Met een beoogde ingangsdatum 1 januari 2026 voeren wij de wet Van school naar duurzaam werk uit, waarbij we voortijdige schoolverlating voorkomen en jongeren actief begeleiden van onderwijs naar duurzaam werk. | 4.3 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Samenwerken leidt tot meer deelname aan onderwijs | Resultaat | Door het verbeteren van de interprofessionele samenwerking (IPSW) van onderwijs en jeugdhulpprofessionals zitten er in het schooljaar 2025-2026, 4% minder kinderen thuis volgens de landelijke norm voor thuiszitters dan in het schooljaar 2023-2024 (25) en zien we 2,5% afname in het verlenen van vrijstellingen van onderwijs (2023-2024): (123, vrijstellingen 5a). |
Inhoud | De aanpak voor het verbeteren van de IPSW op scholen zorgt voor een betere en efficiënte samenwerking tussen de experts op de scholen bij onder andere zorgoverleggen. Daarnaast wordt verschillende expertise gelijktijdig ingezet bij onderwijs-zorgarrangementen en (gespecialiseerde) jeugdhulp op school. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 4.3.). | |
Wet van school naar duurzaam werk | Resultaat | Wij houden ons aan de landelijke streefcijfers die door het Rijk worden opgesteld. In het derde kwartaal van 2025 zijn deze beschikbaar. |
Inhoud | We optimaliseren de verbinding tussen de Haarlemmermeerse arbeidsmarkt en het onderwijs. Zo verstevigen we het fundament voor een goed werkende arbeidsmarkt en benutten we ieders talent. Door de uitvoering van de Wet van school naar duurzaam werk, die ingaat in januari 2026, wordt meer loopbaanbegeleiding aangeboden. De leeftijd van de doelgroep voor het doorstroompunt wordt verhoogd van 23 naar 27 jaar en er kan worden gewerkt aan verbetering van de samenwerking op regionaal niveau. | |
Financiën | We betalen deze activiteit, € 250.000, uit de SPUK Aanpak voortijdig schoolverlaten en doorstroompunt. (taakveld 4.3) | |
Wet terugdringen schoolverzuim | Resultaat | Door de invoering van de nieuwe wet Terugdringen schoolverzuim is er 3% minder geoorloofd langdurig schoolverzuim en schooluitval te zien bij kinderen van 4 tot 18 jaar. |
Inhoud | Door de uitvoering van de nieuwe wet Terugdringen langdurig schoolverzuim, die gefaseerd ingaat per 1 augustus 2026, worden leerplichtambtenaren en samenwerkingsverbanden passend onderwijs eerder betrokken bij schoolverzuim, ook als er geen sprake is van ongeoorloofd verzuim. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 4.3). | |
Expertisepunt taalonderwijs primair onderwijs | Resultaat | In schooljaar 2025/2026 streven we naar 2% meer doorstroom naar regulier onderwijs door een gestructureerde aanpak van taalonderwijs. In 2026 willen we een professionele Nederlandse taalvoorziening realiseren, inclusief meting van het taalniveau bij instroom. |
Inhoud | Het taalonderwijs krijgt vorm via een gestructureerde aanpak, waarbij het expertisepuntcentrum ondersteuning biedt zonder het reguliere onderwijs extra te belasten. Er is aandacht voor maatwerk afgestemd op de individuele leerling en scholen delen actief hun expertise met elkaar. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 4.3.) | |
Taalaanbod peuters 0-4 jaar | Resultaat | In 2026 is er een professionele Nederlandse taalvoorziening voor kinderen op COA-locaties, zodat zij met een stevige basis kunnen instromen in het regulier onderwijs. Bij de start op de basisschool wordt hun taalniveau gemeten door de school. |
Inhoud | Het ontwikkelen van taalaanbod voor peuters 2- 4 jaar in samenwerking met de kinderopvang en het COA. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 4.3) |
BBV indicatoren

Figuur 36
Absoluut en relatief verzuim
De grote piek die te zien is bij absoluut verzuim in 2022 heeft te maken met de instroom van een grote groep nieuwkomers die nog geen onderwijsinschrijving hadden en in de eerste instantie geregistreerd werden onder absoluut verzuim.
Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie
Zie voor een uitgebreide toelichting het jaarverslag 2023-2024 Leerplicht en VSV.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 27
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | Baten | 7.803 | 8.102 | 6.491 | 6.573 | 6.573 | 6.573 |
Lasten | 25.423 | 27.879 | 24.858 | 24.769 | 26.287 | 30.658 | |
Saldo | -17.620 | -19.777 | -18.366 | -18.196 | -19.714 | -24.084 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.779 | 1.965 | 1.857 | 1.856 | 1.856 | 1.856 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 5.583 | 5.576 | 3.999 | 3.999 | 3.999 | 3.999 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 440 | 560 | 635 | 719 | 719 | 719 |
Baten | 7.803 | 8.102 | 6.491 | 6.573 | 6.573 | 6.573 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 13.655 | 14.745 | 13.693 | 13.604 | 15.123 | 19.494 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 11.141 | 12.169 | 10.398 | 10.398 | 10.397 | 10.397 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 626 | 965 | 767 | 767 | 767 | 767 |
Lasten | 25.423 | 27.879 | 24.858 | 24.769 | 26.287 | 30.658 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -17.620 | -19.777 | -18.366 | -18.196 | -19.714 | -24.084 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Regio Deal Metropoolregio Amsterdam West | -6.740 | - | - | - |
2. Rijksmiddelen NPO | -1.044 | - | - | - |
3. Oekraïense ontheemden | -322 | - | - | - |
4. Suvis Braambos | -210 | - | - | - |
5. Rijksbijdrage Onderwijsachterstanden | -176 | - | - | - |
Overig | 6.881 | 82 | - | - |
Totaal Baten | -1.611 | 82 | - | - |
Lasten | ||||
1. Regio Deal Metropoolregio Amsterdam West | 6.470 | - | - | - |
2. Huisvesting onderwijs (IHP) | 2.045 | -38 | -414 | - |
3. Kapitaallasten Huisvesting onderwijs (IHP) | -1.093 | 124 | -1.105 | -4.372 |
4. Rijksmiddelen NPO | 1.044 | - | - | - |
5. Oekraïense ontheemden | 322 | - | - | - |
6. Suvis Braambos | 312 | - | - | - |
7. Rijksbijdrage Onderwijsachterstanden | 176 | - | - | - |
Overig | -6.255 | 2 | 1 | 2 |
Totaal Lasten | 3.021 | 88 | -1.518 | -4.370 |
Baten | |
---|---|
1. | Voor de Regio Deal Metropoolregio Amsterdam (MRA) West verzorgt Haarlemmermeer de kassiersfunctie. Om deze reden lopen de middelen via onze begroting. De baten en lasten voor 2026 en verder worden in een volgend P&C-product geraamd op basis van de in de verschillende jaren te ontvangen voorschotten van het Rijk. Verder zijn bij de Najaarsrapportage 2025 de middelen overgeheveld naar het juiste programma en beleidsdoel. |
2. | De baten uit het Nationaal programma Onderwijs (voorheen Covid achterstanden) vervallen per 1 augustus 2025. |
3. | Voor het vervoer van Oekraïense ontheemden hebben wij in 2025 extra middelen van het Rijk ontvangen. |
4. | Vanwege een budgetoverheveling bij de Jaarstukken 2024 zijn er in 2025 extra middelen beschikbaar voor het uitvoeren van verbetering luchtkwaliteit bij basisschool Braambos, Hoofddorp vanuit de Specifieke uitkering ventilatie in scholen (Suvis). |
5. | Een Rijksbijdrage voor de Onderwijsachterstanden 2026 is lager begroot dan 2025. Gezien de bezuinigingen kunnen we nog geen schatting maken van de hoogte van de Rijksbijdrage in 2026, we gaan nu uit van een minimum bedrag. |
Lasten | |
1. | Zie voor een toelichting op de hogere lasten Regio deal MRA West de toelichting opgenomen bij de baten. |
2. | In verband met de uitvoering van het IHP zijn in 2025 incidentele middelen ter beschikking gesteld bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025. Dit betrof budget voor verhuizingen, werkzaamheden aan ventilatiesystemen, herstel gevels en een tijdelijke stroomvoorziening. |
3. | Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd. De planning van de investeringen zijn geactualiseerd aan de hand van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2040 (IHP) (11995929). Het investeringsplan is opgenomen in het Strategisch plan investeringen voorjaar 2025. |
4. | Tot 1 augustus 2025 worden de NPO middelen besteed voor diverse activiteiten en inhuur van personeel. |
5. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Oekraïense ontheemden de toelichting opgenomen bij de baten. |
6. | Zie voor een toelichting op de hogere lasten Suvis Braambos de toelichting opgenomen bij de baten. |
7. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Rijksbijdrage VVE Onderwijsachterstanden de toelichting opgenomen bij de baten. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 37
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn diverse uitgaven waaronder het zwemvervoer.
Niet beïnvloedbaar
De niet beinvloedbare lasten zijn aan het onderwijsvastgoed gerelateerde lasten, zoals rente, afschrijving, en overige vaste lasten.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn subsidies met betrekking tot onderwijsachterstanden.