Beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving

Wat willen wij bereiken?

We werken aan leefbare, inclusieve buurten met zelfredzame en samenredzame inwoners. Dit doen we samen met inwoners, vrijwilligers en professionals. We bevorderen onderlinge verbondenheid van inwoners met onder meer de uitvoering van ‘Woorden doen ertoe’, actieplan aanpak moslimdiscriminatie en antisemitisme 2025-2027. Via onze maatschappelijke accommodaties bieden we toegankelijke ondersteuning, ontmoeting en ontwikkelmogelijkheden. We stimuleren kinderen en jongeren om veilig en kansrijk op te groeien en zetten in op weerbaarheid en sociale ontwikkeling. Ook bevorderen we een inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Vrijwilligers ondersteunen we actief en we versterken informele netwerken zodat zij hun waardevolle rol in de samenleving kunnen blijven vervullen. Tot slot dragen we bij aan de integratie van nieuwkomers en inwoners met diverse culturele achtergronden door participatie te bevorderen.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Jeugd en veiligheid

Preventie van jeugdcriminaliteit onder andere door het creëren van bewustwording van de risico's van wapenbezit en drugscriminaliteit onder jongeren. Daarnaast zetten we ook in op de preventie van jeugdoverlast. Zie ook programma veiligheid.

1.2

Kinderen en jongeren

We werken samen met lokale partners aan een gezonde, veilige en kansrijke omgeving voor kinderen en jongeren. Dit doen we volgens de werkwijze van OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving).
We zorgen voor activiteiten die bijdragen aan het vergroten van de weerbaarheid, het jongerenwerk, de beschikbaarheid van en activiteiten in jongerencentra en het stimuleren van jeugdparticipatie.

6.1

Vrijwilligers(werk) en vrijwillige inzet

We willen vrijwilligers behouden en ondersteunen, via organisaties als Humanitas, Schuldhulpmaatje, senioren- en migrantenorganisaties. We bevorderen de sociale samenhang door het ondersteunen van inwonersinitiatieven.

6.1

Bevorderen participatie en integratie

We subsidiëren Vluchtelingenwerk bij het organiseren van activiteiten die de participatie en integratie van vluchtelingen en nieuwkomers bevordert. Hiermee dragen we ook bij aan programma Zorg en werk beleidsdoel E: Inburgeringsplichtigen voelen zich thuis in Haarlemmermeer en doen volwaardig mee met de samenleving

6.1 6.812

Bevorderen inclusie

We geven uitvoering aan de Lokale Inclusie Agenda (VN-verdrag Handicap), de Regenboogagenda en ‘Woorden doen ertoe', het actieplan moslimdiscriminatie en antisemitisme.

6.1

Sociaal-culturele accommodaties

We verlenen subsidies voor beheer en exploitatie van diverse dorpshuizen, wijk- en jongerencentra.

6.1

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Aanpak van moslim-discriminatie en antisemitisme

Resultaat

Jaarlijks tien bijeenkomsten over het thema met inwoners.

Inhoud

We vragen meer partners hierover bijeenkomsten te organiseren die tot begrip en verbinding leiden. We spreken ons uit tegen discriminatie en stimuleren de meldingsbereidheid van onze inwoners. Voor meldingen van discriminatie of aangiften geldt een sterke onderregistratie omdat er heel weinig gemeld wordt. Slechts 3% van gedupeerden doet dit. Deze meldingen willen we laten toenemen, tenminste conform de stijgende lijn van de afgelopen jaren in de meldingen bij Discriminatie.nl.

Financiën

Voor deze activiteit is bij de Voorjaarsrapportage 2025 incidenteel per jaar € 50.000 beschikbaar gesteld voor de jaren 2025 en 2026 (taakveld 6.1).

Aanpak van basisvaardigheden (laaggeletterdheid)

Het aantal Nederlandssprekende inwoners dat moeite heeft met één of meer basisvaardigheden, die wij weten te bereiken is ten opzichte van het voorgaande jaar met minstens 50% gestegen.

We blijven ons actief inzetten voor het verbeteren van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) bij volwassenen met speciale focus op Nederlandstalige inwoners.

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 6.1).

Opnemen additionele vragen inzake OKO in de reguliere gezondheids-monitor Jeugd

Resultaat

De extra vragen zijn opgenomen in de gezondheidsmonitor jeugd. De uitvoering van de monitor vindt plaats in het laatste kwartaal van 2026.

Inhoud

Wij werken volgens de meerjarenaanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). Monitoring is hierin een belangrijk onderdeel. We nemen extra OKO vragen op in de gezondheidsmonitor jeugd van de GGD. De meting vindt plaats op de scholen. De rapportage wordt een half jaar na het uitvoeren van de monitor verwacht.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 7.1).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Wat mag het kosten?

Tabel 28

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

Baten

3.249

3.438

3.303

1.784

1.641

1.499

Lasten

18.006

19.432

19.599

17.749

16.518

16.109

Saldo

-14.758

-15.995

-16.296

-15.965

-14.877

-14.609

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

3.249

3.438

3.303

1.784

1.641

1.499

Baten

3.249

3.438

3.303

1.784

1.641

1.499

1.2 Openbare orde en veiligheid

144

134

86

86

86

86

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

17.269

18.691

18.884

17.034

15.803

15.393

6.812 Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo)

594

607

629

629

629

629

Lasten

18.006

19.432

19.599

17.749

16.518

16.109

Saldo van baten en lasten (B-L)

-14.758

-15.995

-16.296

-15.965

-14.877

-14.609

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

-176

-316

-

-

2. Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB)

142

-

-

-142

3. Integraal Zorg Akkoord (IZA)

-7

-1.133

-

-

Overig

-94

-69

-143

0

Totaal Baten

-135

-1.518

-143

-142

Lasten

1. Strategische heroriëntatie

-

-

400

-

2. Jongerencentrum Badhoevedorp

-250

-

250

-

3. Taalhuis

-240

-

-

240

4. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

224

213

-

-

5. Jeugd en Jongerenwerk

-200

-

100

100

6. Leefbaarheidstoets

199

-

-

-

7. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

176

316

-

-

8. Subsidie sociaal domein van de toekomst

-50

-

150

50

9. Jeugdoverlast

-35

211

-

-

10. Projectsubsidie Meerwaarde

30

114

186

-

11. Integraal Zorg Akkoord (IZA)

7

1.133

-

-

Overig

-28

-137

145

20

Totaal Lasten

-167

1.850

1.231

410

Baten

1.

Tot en met 2026 worden er extra middelen van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van het Gezond en actief leven akkoord (GALA).

2.

In de jaren 2026, 2027 en 2028 hebben wij op basis van de wet educatie en beroepsonderwijs incidentele middelen ontvangen voor taalhuisactiviteiten.

3.

Tot en met 2026 worden er middelen van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van het integraal zorg akkoord (IZA).

Lasten

1.

Vanwege de ombuigingen die onderdeel waren van de strategische heroriëntatie in 2021 is de subsidie voor jeugd- en jongerenwerk aan de Stichting Meerwaarde vanaf 2026 verlaagd. Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 besloten om deze bezuiniging voor de jaren 2026 en 2027 niet door te voeren.

2.

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Tijdelijk jongerencentrum Badhoevedorp - investeren in jongeren, zorgvuldig in uitvoering' aangenomen. De bijbehorende lasten voor 2026 en 2027 zijn in deze programmabegroting verwerkt, de mutatie voor 2025 zal worden verwerkt in de Najaarsrapportage 2025.

3.

Vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) zijn middelen beschikbaar voor informeel educatieaanbod. Met dit bedrag wordt een subsidie verstrekt aan Cpunt ten behoeve van het Taalhuis voor de uitvoering van het educatieve aanbod.

4.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden.

5.

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in de periode 2025 - 2028 om de Pilot Jongerenwerk in en om school te verbreden en uit te breiden naar het voortgezet onderwijs.

6.

In 2023 zijn incidenteel middelen toegekend conform het coalitieakkoord 'Toekomstbestendig groeien' voor de leefbaarheidstoets Jongeren.

7.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) de toelichting opgenomen bij de baten.

8.

In de periode 2025-2028 wordt de incidentele projectsubsidie Sociaal domein van de toekomst aan Stichting Meerwaarde verleend.

9.

In 2025 en 2026 worden extra middelen ingezet voor een langere openstelling van jongerencentra ter voorkoming van jeugdoverlast.

10.

In de periode 2025 - 2027 worden extra middelen ingezet voor projecten in het kader van sociaal werk van de toekomst.

11.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Integraal Zorg Akkoord (IZA) de toelichting opgenomen bij de baten.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 38

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn exploitatie en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld rente- en afschrijvingslasten van maatschappelijk vastgoed.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn uitgaven voor huur, water, gas en verzekeringen van maatschappelijk vastgoed en subsidies .

Ontwikkeling

Het deel niet-beïnvloedbaar daalt in 2027 doordat in 2026 rekening is gehouden met een storting in de reserve dekking afschrijvingslasten. Relatief stijgt hierdoor het aandeel middellange termijn beïnvloedbaar, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.