Beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving
Wat willen wij bereiken?
We werken aan leefbare, inclusieve buurten met zelfredzame en samenredzame inwoners. Dit doen we samen met inwoners, vrijwilligers en professionals. We bevorderen onderlinge verbondenheid van inwoners met onder meer de uitvoering van ‘Woorden doen ertoe’, actieplan aanpak moslimdiscriminatie en antisemitisme 2025-2027. Via onze maatschappelijke accommodaties bieden we toegankelijke ondersteuning, ontmoeting en ontwikkelmogelijkheden. We stimuleren kinderen en jongeren om veilig en kansrijk op te groeien en zetten in op weerbaarheid en sociale ontwikkeling. Ook bevorderen we een inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Vrijwilligers ondersteunen we actief en we versterken informele netwerken zodat zij hun waardevolle rol in de samenleving kunnen blijven vervullen. Tot slot dragen we bij aan de integratie van nieuwkomers en inwoners met diverse culturele achtergronden door participatie te bevorderen.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Jeugd en veiligheid | Preventie van jeugdcriminaliteit onder andere door het creëren van bewustwording van de risico's van wapenbezit en drugscriminaliteit onder jongeren. Daarnaast zetten we ook in op de preventie van jeugdoverlast. Zie ook programma veiligheid. | 1.2 |
Kinderen en jongeren | We werken samen met lokale partners aan een gezonde, veilige en kansrijke omgeving voor kinderen en jongeren. Dit doen we volgens de werkwijze van OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving). | 6.1 |
Vrijwilligers(werk) en vrijwillige inzet | We willen vrijwilligers behouden en ondersteunen, via organisaties als Humanitas, Schuldhulpmaatje, senioren- en migrantenorganisaties. We bevorderen de sociale samenhang door het ondersteunen van inwonersinitiatieven. | 6.1 |
Bevorderen participatie en integratie | We subsidiëren Vluchtelingenwerk bij het organiseren van activiteiten die de participatie en integratie van vluchtelingen en nieuwkomers bevordert. Hiermee dragen we ook bij aan programma Zorg en werk beleidsdoel E: Inburgeringsplichtigen voelen zich thuis in Haarlemmermeer en doen volwaardig mee met de samenleving | 6.1 6.812 |
Bevorderen inclusie | We geven uitvoering aan de Lokale Inclusie Agenda (VN-verdrag Handicap), de Regenboogagenda en ‘Woorden doen ertoe', het actieplan moslimdiscriminatie en antisemitisme. | 6.1 |
Sociaal-culturele accommodaties | We verlenen subsidies voor beheer en exploitatie van diverse dorpshuizen, wijk- en jongerencentra. | 6.1 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Aanpak van moslim-discriminatie en antisemitisme | Resultaat | Jaarlijks tien bijeenkomsten over het thema met inwoners. |
Inhoud | We vragen meer partners hierover bijeenkomsten te organiseren die tot begrip en verbinding leiden. We spreken ons uit tegen discriminatie en stimuleren de meldingsbereidheid van onze inwoners. Voor meldingen van discriminatie of aangiften geldt een sterke onderregistratie omdat er heel weinig gemeld wordt. Slechts 3% van gedupeerden doet dit. Deze meldingen willen we laten toenemen, tenminste conform de stijgende lijn van de afgelopen jaren in de meldingen bij Discriminatie.nl. | |
Financiën | Voor deze activiteit is bij de Voorjaarsrapportage 2025 incidenteel per jaar € 50.000 beschikbaar gesteld voor de jaren 2025 en 2026 (taakveld 6.1). | |
Aanpak van basisvaardigheden (laaggeletterdheid) | Het aantal Nederlandssprekende inwoners dat moeite heeft met één of meer basisvaardigheden, die wij weten te bereiken is ten opzichte van het voorgaande jaar met minstens 50% gestegen. | |
We blijven ons actief inzetten voor het verbeteren van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) bij volwassenen met speciale focus op Nederlandstalige inwoners. | ||
We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 6.1). | ||
Opnemen additionele vragen inzake OKO in de reguliere gezondheids-monitor Jeugd | Resultaat | De extra vragen zijn opgenomen in de gezondheidsmonitor jeugd. De uitvoering van de monitor vindt plaats in het laatste kwartaal van 2026. |
Inhoud | Wij werken volgens de meerjarenaanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). Monitoring is hierin een belangrijk onderdeel. We nemen extra OKO vragen op in de gezondheidsmonitor jeugd van de GGD. De meting vindt plaats op de scholen. De rapportage wordt een half jaar na het uitvoeren van de monitor verwacht. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 7.1). |
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 28
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | Baten | 3.249 | 3.438 | 3.303 | 1.784 | 1.641 | 1.499 |
Lasten | 18.006 | 19.432 | 19.599 | 17.749 | 16.518 | 16.109 | |
Saldo | -14.758 | -15.995 | -16.296 | -15.965 | -14.877 | -14.609 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.249 | 3.438 | 3.303 | 1.784 | 1.641 | 1.499 |
Baten | 3.249 | 3.438 | 3.303 | 1.784 | 1.641 | 1.499 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 144 | 134 | 86 | 86 | 86 | 86 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 17.269 | 18.691 | 18.884 | 17.034 | 15.803 | 15.393 |
6.812 Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo) | 594 | 607 | 629 | 629 | 629 | 629 |
Lasten | 18.006 | 19.432 | 19.599 | 17.749 | 16.518 | 16.109 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -14.758 | -15.995 | -16.296 | -15.965 | -14.877 | -14.609 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | -176 | -316 | - | - |
2. Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) | 142 | - | - | -142 |
3. Integraal Zorg Akkoord (IZA) | -7 | -1.133 | - | - |
Overig | -94 | -69 | -143 | 0 |
Totaal Baten | -135 | -1.518 | -143 | -142 |
Lasten | ||||
1. Strategische heroriëntatie | - | - | 400 | - |
2. Jongerencentrum Badhoevedorp | -250 | - | 250 | - |
3. Taalhuis | -240 | - | - | 240 |
4. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 224 | 213 | - | - |
5. Jeugd en Jongerenwerk | -200 | - | 100 | 100 |
6. Leefbaarheidstoets | 199 | - | - | - |
7. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | 176 | 316 | - | - |
8. Subsidie sociaal domein van de toekomst | -50 | - | 150 | 50 |
9. Jeugdoverlast | -35 | 211 | - | - |
10. Projectsubsidie Meerwaarde | 30 | 114 | 186 | - |
11. Integraal Zorg Akkoord (IZA) | 7 | 1.133 | - | - |
Overig | -28 | -137 | 145 | 20 |
Totaal Lasten | -167 | 1.850 | 1.231 | 410 |
Baten | |
---|---|
1. | Tot en met 2026 worden er extra middelen van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van het Gezond en actief leven akkoord (GALA). |
2. | In de jaren 2026, 2027 en 2028 hebben wij op basis van de wet educatie en beroepsonderwijs incidentele middelen ontvangen voor taalhuisactiviteiten. |
3. | Tot en met 2026 worden er middelen van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van het integraal zorg akkoord (IZA). |
Lasten | |
1. | Vanwege de ombuigingen die onderdeel waren van de strategische heroriëntatie in 2021 is de subsidie voor jeugd- en jongerenwerk aan de Stichting Meerwaarde vanaf 2026 verlaagd. Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 besloten om deze bezuiniging voor de jaren 2026 en 2027 niet door te voeren. |
2. | Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Tijdelijk jongerencentrum Badhoevedorp - investeren in jongeren, zorgvuldig in uitvoering' aangenomen. De bijbehorende lasten voor 2026 en 2027 zijn in deze programmabegroting verwerkt, de mutatie voor 2025 zal worden verwerkt in de Najaarsrapportage 2025. |
3. | Vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) zijn middelen beschikbaar voor informeel educatieaanbod. Met dit bedrag wordt een subsidie verstrekt aan Cpunt ten behoeve van het Taalhuis voor de uitvoering van het educatieve aanbod. |
4. | Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden. |
5. | Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in de periode 2025 - 2028 om de Pilot Jongerenwerk in en om school te verbreden en uit te breiden naar het voortgezet onderwijs. |
6. | In 2023 zijn incidenteel middelen toegekend conform het coalitieakkoord 'Toekomstbestendig groeien' voor de leefbaarheidstoets Jongeren. |
7. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) de toelichting opgenomen bij de baten. |
8. | In de periode 2025-2028 wordt de incidentele projectsubsidie Sociaal domein van de toekomst aan Stichting Meerwaarde verleend. |
9. | In 2025 en 2026 worden extra middelen ingezet voor een langere openstelling van jongerencentra ter voorkoming van jeugdoverlast. |
10. | In de periode 2025 - 2027 worden extra middelen ingezet voor projecten in het kader van sociaal werk van de toekomst. |
11. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Integraal Zorg Akkoord (IZA) de toelichting opgenomen bij de baten. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 38
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn exploitatie en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld rente- en afschrijvingslasten van maatschappelijk vastgoed.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn uitgaven voor huur, water, gas en verzekeringen van maatschappelijk vastgoed en subsidies .
Ontwikkeling
Het deel niet-beïnvloedbaar daalt in 2027 doordat in 2026 rekening is gehouden met een storting in de reserve dekking afschrijvingslasten. Relatief stijgt hierdoor het aandeel middellange termijn beïnvloedbaar, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.