Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis
Wat willen wij bereiken?
Ons doel is dat inwoners zo zelfstandig en veilig mogelijk thuis kunnen wonen, dat zij goed kunnen meedoen in de samenleving en de regie over hun eigen leven kunnen behouden. Dit ondanks eventuele problemen of beperkingen die zij hebben.
Inwoners die hier met hulp van het eigen netwerk en/of vrij toegankelijke ondersteuning niet (meer) in slagen, kunnen een beroep doen op ondersteuning thuis. Dit geldt zowel voor jeugdigen als volwassenen.
Dit beleidsdoel heeft vooral raakvlakken met drie van de vier overkoepelende thema's in het sociaal domein: meedoen stimuleren, bestaanszekerheid herstellen en kansengelijkheid vergroten.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
Activiteit | Omschrijving | Taakveld |
---|---|---|
Voorzien in zorg en ondersteu-ning voor jeugdigen | Wij bieden zorg en ondersteuning in de thuissituatie met als doel dat iemand gezond en veilig op kan groeien, te groeien naar zelfstandigheid, en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren. Dit doen wij door een kwalitatief en dekkend hulpaanbod in te kopen bij gekwalificeerde zorgaanbieders. Hierbij zetten wij gericht in op lichtere vormen van ondersteuning waar dat mogelijk is. Waar dat niet mogelijk is in het vrijwillig kader, kan de kinderrechter een jeugdbeschermingsmaatregel opleggen. Gecertificeerde instellingen (GI) voeren voor ons de maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering uit. | 6.752, 6.753, 6.792, 6.821, 6,822, 6.92 |
Voorzien in zorg en ondersteu-ning voor volwassenen (uitvoering van de Wmo 2015) | Wij bieden zorg en ondersteuning in de thuissituatie met als doel dat iemand zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en zo lang mogelijk mee kan blijven doen aan de samenleving. Dit doen wij door een kwalitatief en dekkend hulpaanbod in te kopen bij gekwalificeerde zorgaanbieders. Hierbij zetten wij gericht in op lichtere vormen van ondersteuning waar dat mogelijk is. | 6.60, 6.711, 6.712, 6.713, 6.714, 6.791, 6,91 |
Organiseren Veilig thuis | Veilig Thuis heeft een spilfunctie in meldingen en vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Inzet is gericht op het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling en als het zich toch voordoet, direct in te grijpen en te stoppen, en daarbij met de ketenpartners ervoor te zorgen dat er wordt toegewerkt naar een duurzaam veilige situatie. Daarbij is samenwerking met de ketenpartners belangrijk en zetten we onze (onderzoeks)expertise zodanig in dat partners (regionaal/bovenregionaal) geholpen worden in hun verdere aanpak. Naast haar wettelijke taken voert Veilig Thuis extra taken uit zoals de Tijdelijk Huisverboden. | 6.23 |
Handhaving Wmo en Jeugdwet | We zetten ons in voor bestrijding van oneigenlijk gebruik in het kader van de Wmo en de Jeugdwet. Dit doen wij door toezicht te houden op de rechtmatigheid. Het toezicht op de kwaliteit voor de Jeugdwet is landelijk belegd bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het toezicht op de kwaliteit voor de Wmo hebben wij belegd bij GGD Kennemerland. Voor het toezicht op rechtmatigheid hebben we twee toezichthouders die zowel preventief, signaalgericht als risicogestuurd werken. Het toezicht richt zich vooral op aanbieders van zorg. Dit gebeurt bij zowel gecontracteerde zorg als ingekochte zorg met een persoonsgebonden budget. | 6.91 |
Voorzien in Onafhanke-lijke cliënt-ondersteu-ning | Onafhankelijke cliëntondersteuning is een wettelijke taak binnen de Wmo. Het betreft levensbrede cliëntondersteuning, dus ook voor jeugd (en gezin) en voor werk en inkomen. Om inwoners snel de juiste ondersteuning en hulp te geven zodat de eigen regie, zelfredzaamheid en meedoen in de samenleving zoveel mogelijk worden ondersteund, bieden we een breed, kwalitatief en sluitend aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning. | 6.23 |
Activiteiten in 2026
Activiteit | Onderwerpen | Toelichting |
---|---|---|
Toekomst-scenario Kind- en Gezins-bescherming | Resultaat | De gestelde ontwikkelopgaven voor 2026, die opgenomen zijn in het eind 2025 vast te stellen Koersplan, zijn behaald. |
Inhoud | In het Toekomstscenario komen de ketens huiselijk geweld en jeugdbescherming bij elkaar om een beweging te maken gericht op een eenvoudigere, gezinsgerichte aanpak die transparantie, rechtsbescherming en verbetering omarmt. Deze beweging wordt verder uitgewerkt in een Koersplan die in het najaar van 2025 wordt vastgesteld door alle colleges in de Veiligheidsregio Kennemerland. | |
Financien | Voor het toekomstscenario zijn er middelen beschikbaar in de Veiligheidregio Kennemerland onder de noemer ‘Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslagaffaire’ (POK-middelen). Het is nog onduidelijk of en hoeveel van deze middelen direct ter beschikking komen van Haarlemmermeer. Dit bepaalt de mate van inspanning en de haalbaarheid van het resultaat. | |
Doorontwikkeling van het aanbod zorg en ondersteuning voor volwassenen (wmo) | Resultaat | Er zijn, naast individuele voorzieningen en vrij toegankelijke dagbesteding, lichtere vormen van ondersteuning beschikbaar, zoals bijvoorbeeld ondersteuning in groepsverband. |
Inhoud | De vraag naar ondersteuning neemt toe, onder andere als gevolg van extramuralisering en vergrijzing. Om voldoende en kwalitatief goede ondersteuning beschikbaar te houden voor de inwoners die dit echt nodig hebben, werken we samen met aanbieders aan doorontwikkeling van het aanbod. Hierbij staat centraal om meer gebruik te maken van algemene en vrij toegankelijke voorzieningen. | |
Financien | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 6.711 en 6.71). | |
Uitvoeren ontwikkelagenda onafhankelijke client-ondersteuning | Resultaat | Bekendheid en doelmatigheid van onafhankelijke clientondersteuning zijn verbeterd ten opzichte van het clientervaringsonderzoek 2024 (39%). |
Inhoud | Samen met aanbieders voeren we de in 2025 opgestelde ontwikkelagenda onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) uit. Met de ontwikkelagenda zetten we in op een strategie die bestaat uit een drietal samenhangende speerpunten:
| |
Financien | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 6.23). |
BBV indicatoren
Tabel 18
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 1 | 1 | 1 | n/b |

Figuur 22
Jongeren met jeugdbescherming
Uit de grafiek Jongeren met jeugdbescherming in Figuur 22 blijkt dat Haarlemmermeer relatief gezien minder jongeren in de jeugdbescherming heeft.
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo
We zien een toename in maatwerkarrangementen Wmo, dit komt door een stijging van de hulp bij de huishouding en de GGZ doelgroep. Deze doelgroep wordt minder snel opgenomen in een instelling, maar meer thuis behandeld. Daarvoor is dan wel een maatwerkarrangement Wmo nodig.
Indicatoren Haarlemmermeer

Figuur 23
Prijs per unieke client
De prijs per unieke client (Figuur 23) ontstaat uit de volgende berekening: prijs van de zorg per jaar delen door aantal unieke inwoners uit de zorgadministratie. Voor 2025 en 2026 is er rekening gehouden met indexatie.
Aantal weken in jeugdzorg zonder verblijf
De indicator aantal weken in jeugdzorg zonder verblijf is op de volgende wijze berekend: unieke jeugdigen per jaar delen door unieke jeugdige per maand voor jeugdzorg zonder verblijf maal 52 weken. Dit is over het algemeen stabiel. Voor 2025 en 2026 houden wij de verwachting constant.
Wat mag het kosten?
Tabel 19
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | Baten | 1.600 | 1.459 | 1.403 | 1.403 | 1.403 | 1.403 |
Lasten | 88.981 | 98.284 | 99.732 | 96.927 | 96.053 | 96.053 | |
Saldo | -87.381 | -96.825 | -98.330 | -95.525 | -94.651 | -94.651 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 394 | 378 | 378 | 378 | 378 | 378 |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen integraal | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo | 157 | 122 | 126 | 126 | 126 | 126 |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 941 | 899 | 899 | 899 | 899 | 899 |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 48 | 61 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 1.600 | 1.459 | 1.403 | 1.403 | 1.403 | 1.403 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.493 | 3.322 | 3.323 | 3.323 | 3.323 | 3.323 |
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo | 691 | 692 | 692 | 692 | 692 | 692 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 190 | 200 | 207 | 207 | 207 | 207 |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen integraal | 2.317 | 2.491 | 2.626 | 2.626 | 2.626 | 2.626 |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo | 7.083 | 7.762 | 7.601 | 7.543 | 7.543 | 7.543 |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 9.353 | 9.520 | 9.498 | 9.494 | 9.494 | 9.494 |
6.712 Begeleiding (Wmo) | 7.963 | 8.680 | 8.680 | 8.680 | 8.680 | 8.680 |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 3.917 | 3.397 | 3.336 | 3.336 | 3.336 | 3.336 |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | 2.087 | 1.364 | 1.729 | 411 | 411 | 411 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 46.044 | 45.389 | 44.289 | 44.289 | 44.289 | 44.289 |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 1.060 | 1.060 | 1.060 | 1.060 | 1.060 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 530 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.791 PGB Wmo | 798 | 883 | 964 | 964 | 965 | 965 |
6.792 PGB Jeugd | 1.587 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
6.821 Jeugdbescherming | 2.523 | 3.292 | 3.273 | 3.282 | 3.296 | 3.296 |
6.822 Jeugdreclassering | 405 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 3.125 | 2.981 | 2.981 | 2.981 | 2.981 |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 5.107 | 7.474 | 6.040 | 5.151 | 5.151 |
Lasten | 88.981 | 98.284 | 99.732 | 96.927 | 96.053 | 96.053 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -87.381 | -96.825 | -98.330 | -95.525 | -94.651 | -94.651 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | -57 | - | - | - |
Totaal Baten | -57 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Vervanging regiesysteem Wmo en jeugdzorg | -1.773 | 1.425 | 875 | - |
2. Eigen bijdrage WMO | - | 1.318 | - | - |
3. Gewijzigde verdeling personeelslasten | -421 | - | - | - |
4. dienstverlening aan kwetsbare inwoners | 315 | - | - | - |
5. Aanpak wachttijden jeugdzorg | 300 | - | - | - |
Overig | 131 | 62 | -1 | - |
Totaal Lasten | -1.448 | 2.805 | 874 | - |
Lasten | |
---|---|
1. | Het regiesysteem MensCentraal inclusief Product Diensten Catalogus (PDC) en Sociale monitor (SOM) besteden wij opnieuw aan. Het uitgangspunt is dat de verwerving van een regiesysteem voor de uitvoering van de Wmo en de jeugdzorg inclusief PDC plaatsvindt gedurende 2025, met de implementatie in 2026 en met een gewenste ingebruikname van het nieuwe systeem per 1 januari 2027. De incidentele lasten hiervan dekken wij uit een bijdrage uit de Algemene dekkingsreserve zoals beschreven in het raadsvoorstel Verwerving en implementatie regiesysteem WMO en Jeugdzorg inclusief Product Diensten Catalogus en Sociale Monitor (11995903). |
2. | Het abonnementstarief in de Wmo wordt afgeschaft en vervangen door een herinvoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Uitgangspunt is oog hebben voor het inkomenseffect met als doel een verlaging van het beroep op de Wmo. De verwachting is dat de kosten voor de Wmo vanaf 2027 afnemen. Daarnaast is er een structurele compensatie ontvangen vanuit het Rijk voor de gestegen kosten als gevolg van de invoering van het abonnementstarief Wmo. |
3. | Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden. |
4. | Vanwege een budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2024 zijn er in 2025 extra middelen beschikbaar voor het versterken van de dienstverlening aan kwetsbare inwoners. |
5. | Vanwege een budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2024 zijn er in 2025 extra middelen beschikbaar voor het uitvoeren van het project om de wachttijden in de jeugdzorg duurzaam aan te pakken. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 24
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn lasten die betrekking hebben met de vervanging regiesysteem voor jeugdzorg en Wmo
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld voor de jeugdzorg en voor de Wmo
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn voor Veilig thuis en de praktijkondersteuners jeugd.
Ontwikkeling
Het deel beïnvloedbaar daalt in 2027 en daarna in 2028 doordat de vervanging van het regiesysteem in 2026 en 2027 plaatsvindt.