Beleidsdoel B: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf
Wat willen wij bereiken?
Voor sommige inwoners, jeugdigen of volwassenen, is (zelfstandig) thuis wonen op een gegeven moment niet meer mogelijk. Inwoners die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen, willen we een zo thuis mogelijke plek (bij voorkeur in de eigen omgeving) geven, om op te groeien en/of toe te werken naar zelfstandigheid. Voor jeugdigen kiezen we zo veel als mogelijk voor opvang in een gezinssituatie (zoals pleegzorg of een gezinshuis) boven verblijf en behandeling in een instelling.
Dit beleidsdoel heeft vooral raakvlakken met drie van de vier overkoepelende thema's in het sociaal domein: meedoen stimuleren, bestaanszekerheid herstellen en kansengelijkheid vergroten.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taak-veld |
---|---|---|
Voorzien in Jeugdhulp met verblijf | Het uitgangspunt is dat jeugdigen thuis wonen en opgroeien, maar dit is niet altijd mogelijk. Voor jeugdigen voor wie dat niet mogelijk is bieden we passende alternatieven aan. | 6.762, 6.763 |
Voorzien in Beschermd wonen (BW) en Maatschappelijke opvang (MO) | Het uitgangspunt is dat inwoners met een psychische kwetsbaarheid, die op elk moment van de dag zorg nodig kunnen hebben, thuis wonen, zogenaamd beschermd thuis. Dit is niet altijd mogelijk. Inwoners die een meer beschermende woonomgeving nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor intramurale vormen van Beschermd wonen. De toegang voor BW voor onze inwoners loopt via onze gemeente. Voor inwoners die dakloos (dreigen te) worden, zetten we in op ondersteuning om dakloosheid te voorkomen. Voor inwoners die dakloos worden en zichzelf niet kunnen redden, passen we de aanpak Wonen Eerst toe, waarbij deze inwoners zo snel mogelijk een stabiele woonsituatie hebben met de nodige begeleiding. De bekostiging en uitvoering van MO is voor de regio IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer belegd bij centrumgemeente Haarlem. | 6.812 |
Voorzien in kortdurend verblijf voor volwassenen | Wij bieden kortdurend verblijf (ook wel logeerzorg) voor volwassenen. Dit doen wij door dit hulpaanbod in te kopen bij gekwalificeerde (zorg)aanbieders. Met de inzet van kortdurend verblijf kunnen mantelzorgers tijdelijk ontlast worden, waardoor zij uiteindelijk hun mantelzorgtaken langer kunnen volhouden. Ook kan kortdurend verblijf worden ingezet om de inwoner zelf tijdelijk uit de omgeving te halen om escalatie te voorkomen, waardoor hij uiteindelijk langer zelfstandig kan wonen. | 6.714 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Wonen Eerst | Resultaat | Voor minimaal vijf inwoners/gezinnen is de aanpak Wonen Eerst toegepast. |
Inhoud | Met de aanpak Wonen Eerst uit het Regionaal Aanpak dakloosheid organiseren we dat de inwoner zo kort mogelijk in de opvang blijft en vervolgens snel naar een stabiele woonsituatie kan. | |
Financiën | De centrumgemeente Haarlem bekostigt de eerste kosten uit regionale middelen van MO. Na de eerste periode betalen we begeleiding uit de reguliere begroting ( taakveld 6.712). | |
Afbouw gesloten jeugdzorg en ombouw naar kleinschalige alternatieven. | Resultaat | Terugdringen van het aantal gesloten plaatsingen naar nul. |
Inhoud | Het organiseren van woonvoorzieningen die kleinschalig zijn en passen bij de leefwereld van de jeugdige. We werken op Noord-Hollandse schaal aan deze opgave in ‘Een thuis voor Noordje’. | |
Financiën | We betalen deze activiteit door een bijdrage van de gemeente Amsterdam die als coördinerende gemeente de SPUK ‘Transformatie gesloten jeugdhulp’ ontvangt (taakveld 6.762). | |
Doorontwikkeling van het aanbod van kortdurend verblijf | Resultaat | Het aanbod van kortdurend verblijf, één locatie bij één aanbieder, is uitgebreid. |
Inhoud | De afgelopen jaren is er zeer beperkt gebruik gemaakt van kortdurend verblijf. Uit eerder (beperkt) onderzoek blijkt dat het aanbod niet altijd aansluit op de behoefte en beperkt beschikbaar is. Er is één locatie voor kortdurend verblijf in Haarlemmermeer. Met de doorontwikkeling willen we het aanbod van zorg beter aan laten sluiten bij de behoefte van inwoners. Wij kijken hierbij ook naar samenwerking met andere gemeenten in de regio en combinaties met aanbod vanuit de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 6.714). |
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer

Figuur 25
Prijs per unieke client per jaar jeugdzorg met verblijf
De grafiek prijs per unieke client ontstaat uit de volgende berekening: totale kosten jeugdzorg met verblijf gedeeld door het aantal unieke jeugdigen uit de jeugdzorgadministratie. De grafiek laat een stijgende trend zien onder andere door de landelijk trend naar kleinschalige zorg. Vanaf 2023 wordt dit zichtbaar in de kosten per jeugdige. Daarnaast is er in 2026 ook geïndexeerd.
Aantal weken in jeugdzorg op jaarbasis
Deze indicator ontstaat uit de volgende berekening: jeugdigen per jaar delen door unieke jeugdige per maand voor jeugdzorg met verblijf maal 52 weken. Het verloop van het aantal weken varieert doordat de crisisplaatsingen per jaar een wisselende duur hebben.
Wat mag het kosten?
Tabel 20
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf. | Baten | 484 | 574 | 630 | 634 | 634 | 634 |
Lasten | 15.787 | 18.784 | 18.858 | 18.861 | 18.862 | 18.863 | |
Saldo | -15.302 | -18.211 | -18.228 | -18.227 | -18.228 | -18.229 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | 149 | 345 | 390 | 390 | 390 | 390 |
6.812 Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo) | 131 | 229 | 240 | 244 | 244 | 244 |
Baten | 484 | 574 | 630 | 634 | 634 | 634 |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | 3 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 15.302 | 17.504 | 17.528 | 17.528 | 17.529 | 17.530 |
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | 0 | 636 | 636 | 636 | 636 | 636 |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | 149 | 345 | 390 | 390 | 390 | 390 |
6.812 Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo) | 332 | 288 | 293 | 295 | 295 | 295 |
Lasten | 15.787 | 18.784 | 18.858 | 18.861 | 18.862 | 18.863 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -15.302 | -18.211 | -18.228 | -18.227 | -18.228 | -18.229 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 56 | 4 | - | - |
Totaal Baten | 56 | 4 | - | - |
Lasten | ||||
Overig | -74 | -3 | -1 | -1 |
Totaal Lasten | -74 | -3 | -1 | -1 |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 26
Toelichting
Beïnvloedbaar
Er zijn nagenoeg geen beïnvloedbare lasten.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld de lasten voor de jeugzorg.
Middellange termijn beïnvloedbaar
Er zijn geen lasten die op middellange termijn te beïnvloeden zijn.