Beleidsdoel C: Het toeleiden naar werk en meedoen in de samenleving
Wat willen wij bereiken?
Ons doel is dat inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving en waar mogelijk zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien. We helpen inwoners hierbij op maat.
Dit beleidsdoel heeft vooral raakvlakken met twee van de vier overkoepelende thema's in het sociaal domein: meedoen stimuleren en kansengelijkheid vergroten.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Toeleiden van bijstands-gerechtigde naar werk (re-integratie) | Na een uitgebreide uitvraag op verschillende levensgebieden wordt samen met de inwoner besproken wat een passend traject zou zijn naar duurzaam werk. Afhankelijk van de situatie kan ofwel direct bemiddeld worden naar werk door het Werkgeversservicepunt of een training, opleiding of cursus worden gevolgd, om uit te stromen naar duurzaam werk. Dat wil zeggen dat we waar mogelijk klanten proberen te begeleiden naar werk in een kraptesector. | 6.5 |
Activeren van inwoners met afstand tot arbeidsmarkt (participatie) | Inwoners met een bijstandsuitkering die (nog) niet in staat zijn te werken door belemmeringen die van zeer uiteenlopende aard kunnen zijn (fysiek, psychisch, moeilijke omstandigheden) stimuleren wij om mee te doen in de samenleving. Ook hier zoeken we met de inwoner naar passende activiteiten die kunnen variëren van het samen met een vrijwilliger koffie drinken in het buurthuis tot het zelf vrijwilligerswerk verrichten. | 6.5 |
Toeleiden van inwoners met arbeidsbeperking naar werk | AM match is onze werkorganisatie die inwoners met een duurzame arbeidsbeperking begeleiden naar werk. Zij ondersteunen de doelgroep voormalig WSW (Wet sociale werkvoorziening), de doelgroep Banen afspraak en de doelgroep Nieuw Beschut. | 6.4 |
Het samen-werken in arbeidsmarkt-regio Groot-Amsterdam | In de arbeidsmarktregio Groot Amsterdam werken we aan een toekomstbestendige samenwerking waarbij wij gezamenlijk de arbeidsmarktuitdagingen aangaan. De betrokken partijen zijn regiogemeenten, sociale partners, onderwijs en werkgevers. De arbeidsmarktvraagstukken die de komende jaren spelen zijn: krapte op de arbeidsmarkt, het verkleinen van de mismatch tussen vraag en aanbod en zorgdragen voor een leven lang ontwikkelen. | 6.5 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Wet van school naar duurzaam werk | Resultaat | Het doel van de nieuwe wet is jongeren in de leeftijd tot 27 jaar met (risico op) een afstand tot de arbeidsmarkt goede begeleiding te bieden in de overgang van school naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt. We bevorderen de kansengelijkheid en de kans op duurzame economische zelfstandigheid voor deze jongeren. |
Inhoud | Wij bereiden ons voor op de uitvoering van deze wet. Dit gebeurt zowel regionaal met het Doorstroompunt, gericht op het in beeld brengen van jongeren die voortijdig de school verlaten en waar nodig het bieden van begeleding om een startkwalificatie te halen, als ook intern. De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2026 | |
Financiën | Wij ontvangen vanaf 2026 jaarlijks een bedrag van € 92.000 (exclusief jaarlijkse indexering) voor uitvoering van de nieuwe taken. (taakveld 6.4) | |
Toename personen die in het doelgroepen register staan, bekend bij de gemeente | Resultaat | Het in beeld hebben en ondersteuning kunnen bieden waar nodig aan inwoners die ingeschreven staan in het doelgroepenregister. |
Inhoud | In het doelgroepenregister staan personen ingeschreven die een duurzame beperking hebben, waardoor zij niet in staat zijn om zelfstandig een minimunloon te verdienen. Wij zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning en begeleiding naar werk indien dat nodig is. Een deel van deze doelgroep kennen wij al (omdat ze deels in de bijstand zitten of via AM match aan het werk zijn). Wij benaderen nu de nieuwe personen die het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) aan ons heeft doorgegeven, om kenbaar te maken dat als zij gebruik willen maken van ondersteuning vanuit ons dat mogelijk is. Het gaat om ongeveer 300 inwoners. | |
Financiën | We betalen dit vanuit de regulier begroting (taakveld 6.4 en 6.5). |
BBV indicatoren
Tabel 21
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 1 | 1 | 1 | n/b |

Figuur 27
Banen per 1.000 inwoners
Uit de grafieken in Figuur 27 blijkt dat Haarlemmermeer heel goed scoort op het aantal banen per inwoner. Een van de verklaringen hiervoor is Schiphol, wat een hoge werkgelegenheid creëert.
Netto arbeidsparticipatie
Als gevolg van het aantal banen per 1.000 inwoners, doen we het met de netto arbeidsparticipatie beter dan het gemiddelde.
Lopende re-integratievoorzieningen
Omdat er relatief weinig inwoners een uitkering ontvangen, heeft Haarlemmermeer ook relatief weinig inwoners in re-integratietrajecten.
Indicatoren Haarlemmermeer

Figuur 28
Gemiddelde doorlooptijd afgeronde reïntegratie trajecten
In 2020 heeft de coronapandemie ervoor gezorgd dat er trajecten (tijdelijk) afgebroken of niet gestart zijn. Hierdoor waren de doorlooptijden van trajecten trager en langer en werden minder trajecten afgerond. In de jaren daarna is het aantal personen dat hun traject afrondt weer groeiend.
Wat mag het kosten?
Tabel 22
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Het toeleiden naar werk en meedoen in de samenleving. | Baten | 2.540 | 2.137 | 2.137 | 2.137 | 2.137 | 2.137 |
Lasten | 12.845 | 13.278 | 13.683 | 13.725 | 13.747 | 13.735 | |
Saldo | -10.305 | -11.141 | -11.547 | -11.589 | -11.611 | -11.599 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.3 Inkomensregelingen | 1.838 | 2.106 | 2.106 | 2.106 | 2.106 | 2.106 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 702 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Baten | 2.540 | 2.137 | 2.137 | 2.137 | 2.137 | 2.137 |
6.3 Inkomensregelingen | 2.086 | 2.289 | 2.348 | 2.348 | 2.348 | 2.348 |
6.4 WSW en beschut werk | 6.239 | 5.983 | 6.629 | 6.652 | 6.536 | 6.524 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 4.519 | 5.005 | 4.707 | 4.726 | 4.863 | 4.863 |
Lasten | 12.845 | 13.278 | 13.683 | 13.725 | 13.747 | 13.735 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -10.305 | -11.141 | -11.547 | -11.589 | -11.611 | -11.599 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | - | - | - | - |
Totaal Baten | - | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Wet sociale werkvoorziening | -869 | - | - | - |
2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 370 | - | - | - |
Overig | 93 | -42 | -22 | 12 |
Totaal Lasten | -406 | -42 | -22 | 12 |
Lasten | |
---|---|
1. | Voor de uitvoering van een deel van de Participatiewet wordt een integratie-uitkering ontvangen. Bij de meicirculaire 2025 stijgt de hoogte van deze uitkering door een aantal oorzaken. In de eerste plaats wordt de uitkering verhoogd voor loon- en prijsstijgingen op participatie. Daarnaast zijn er twee beleidsmatige toevoegingen: een nieuw structureel budget voor de sociale infrastructuur en een incidentele compensatie voor de afschaffing van het lage-inkomensvoordeel voor gedetacheerden in de WSW. Ook is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. Deze uitkering is structureel, echter de toevoeging voor 2025 vindt pas plaats bij de Najaarsrapportage 2025. |
2. | Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 29
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn de kosten voor participatietrajecten.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld de loonkostensubsidies.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden betreft de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling AM match.