Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten.

We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden.

We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen.

Aan de verschillende vraagstukken wordt integraal gewerkt, dat wil zeggen dat wordt samengewerkt met betrokkenen.

Activiteiten

  1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en Klein Bedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
  2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw
  3. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid
  4. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
  5. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
  6. Economische research en gegevensbeheer
  7. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voorde openbare dienst bestemd

Toelichting

1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

Ondernemers kunnen voor vragen aan de gemeente terecht bij het virtuele Ondernemersplein, de portal hlmrmeer.nl, en het Ondernemersplein in het raadhuis. Met het project “155 Help een bedrijf” worden de maatschappelijke kosten van een faillissement voorkomen of gereduceerd.

We zijn groot voorstander van Bedrijveninvesteringszones (BIZ). In 2020 vindt continuering van de BIZ op het bedrijventerrein Spoorzicht in Nieuw-Vennep, het centrumgebied Hoofddorp Centrum, bedrijventerrein De Hoek en op Cruquius plaats. De gemeente heft jaarlijks op verzoek van de ondernemers een bedrag, welke vervolgens als subsidie wordt uitgekeerd aan de opgerichte BIZ-ondernemersvereniging of -stichting. Zo investeren ondernemers gezamenlijk in leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en economische ontwikkeling.

Zelfstandige professionals (ZP’ers) ondersteunen wij door bijvoorbeeld hulp en advies bij het starten en het bieden van kansen bij onze aanbestedingen. We faciliteren actief netwerken van ZP’ers en continueren het bijeenbrengen van starters in netwerkbijeenkomsten. Het in 2015 gestarte traject ZAAI voor startende en groeiende ondernemers (korter dan drie jaar actief) wordt ook deze bestuursperiode voortgezet.

Naast bovenstaande zullen we in onze contacten met het bedrijfsleven waaronder de partners Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP), MKB Nederland en de verenigde horecaondernemers blijven kijken naar mogelijkheden om de ondersteuning aan het MKB verder te verbeteren.

2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

Het agrarisch landschap is van grote betekenis voor Haarlemmermeer: voor voedselproductie, cultuurhistorie en recreatief medegebruik. Wij willen de agrarische sector waar nodig en mogelijk faciliteren en de maatschappelijke en landschappelijke rol van deze sector stimuleren. Doel is een economisch sterke agrarische sector en een vitaal platteland dat in balans is met de omgeving. De agrarische sector is een private economische sector; de agrariërs zijn de beheerders, en eigenaren, van dit landschap. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van sector en overheid om de land- en tuinbouw in Haarlemmermeer als economische én landschappelijke én culturele drager blijvend te laten floreren. Er zullen gesprekken gevoerd worden met de agrarische sector om te onderzoeken wat zij nodig hebben om deze sector economisch verder te ontwikkelen. Waarbij ook de mogelijkheden van een polderpact worden bekeken.

De agrarische sector is een belangrijk thema in de Omgevingsvisie. Duidelijk is dat hier een grote transitieopgave ligt met name als gevolg van verstedelijking, klimaatadaptatie en het verlies aan biodiversiteit. In de Omgevingsvisie zullen in samenspraak met de agrarische sector richtinggevende uitspraken opgenomen worden die in 2020 nader uitwerking krijgen.

3. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid

Binnen het programma Zorg en werk vinden diverse activiteiten plaats om mensen vanuit de bijstandsuitkering weer deel te laten nemen aan de arbeidsmarkt. Via het WerkgeversServicePunt (WSP) worden werkgevers actief benadert en is aandacht voor de taakstelling om mensen uit het doelgroepenregister in dienst te nemen.

Hiernaast werken we aan de sociale en economische veerkracht van de Haarlemmermeerse arbeidsmarkt. We vinden het belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk in een eigen inkomen kan voorzien. Daarom staat het stimuleren van ondernemers om 'sociaal te ondernemen' (ook wel inclusief ondernemen) hoog op onze agenda.

In de huidige snel veranderende arbeidsmarkt is een Leven Lang Ontwikkelen voor iedereen essentieel. De samenwerking met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven vinden we daarbij belangrijk. Het gaat hierbij om her-, bij-, om- en reguliere scholing. We willen immers dat inwoners goed worden opgeleid, voor zowel de huidige banen als de banen van de toekomst. In de Alliantie Arbeidsmarkt & Onderwijs ontmoeten gemeente, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen elkaar en is er aandacht voor kansen en uitdagingen. Er is een directe koppeling met onze Lokale Educatieve Agenda en het programma ‘House of Skillsʼ van de MRA.

Krapte op de arbeidsmarkt laat zich onder andere zien in de zorgsector en bij technische beroepen. In de zorgsector werken we nauw samen met VBZ Kam (de belangenvereniging voor zorg- en welzijnsorganisaties in de regio Kennemerland, Amstelland en Meerlanden). Voor meer technisch geschoold personeel werken we samen met het ROC Nova College en Jinc en stimuleren we jongeren om te kiezen voor technische opleidingen.

4. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

We werken aan het leggen van een stevige basis voor toekomstbestendige werklocaties in Haarlemmermeer. Hiertoe continueren we onze aanpak van het herstructureren en (re)vitaliseren van werklocaties. We willen aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus creëren door het stimuleren van marktpartijen tot kantorentransformatie, sloop, nieuwbouw en functiemenging. De herstructurering van bedrijventerreinen wordt momenteel gedekt vanuit de reserve herstructurering bedrijventerreinen, bestaande onderhoudsbudgetten en provinciale subsidies zoals ‘Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen’ (HIRB). Jaarlijks is voor extra fysieke maatregelen een vast bedrag in de programmabegroting geraamd. Voor de komende periode worden in ieder geval de locaties De Weeren, Schiphol Rijk/Oude Meer en Spoorzicht middels herstructureringsmaatregelen aangepakt. Ook zullen we een inventarisatie doen naar de problematiek en beheer van verouderde bedrijventerreinen.

De ontwikkelingen met betrekking tot en de groei van datacenters gaan heel snel. Daarom zal er beleid voor datacenters worden ontwikkeld waarin ook rekening wordt gehouden met energieaanvoer, warmteafvoer en ruimtelijke kwaliteit. Ook vinden we het belangrijk met het oog op de marktvraag en de transitie naar een circulaire economie te voorzien in voldoende plek voor hogere milieu categorieën. Hiertoe reserveren we ruimte op Polanenpark en De Liede.

Voorts gaan we integraal de herprofilering aanpakken van de bestaande kantoorlocaties in Hoofddorp en de ontwikkeling van Schiphol Trade Park Campus en Beukenhorst oost-oost.

5. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

We actualiseren het beleid voor commerciële voorzieningen (2015.0056233). Met dit integrale beleid voor detailhandel, horeca en commerciële dienstverlening zet Haarlemmermeer in op aantrekkelijke centra voor inwoners en ondernemers en op versterking van onder andere horeca en detailhandel. Het huidige beleid is in 2018 geëvalueerd en wordt aangevuld en waar nodig aangepast. De actualisatie vindt plaats in goed overleg met ondernemers, dorps- en wijkraden, ondernemersverenigingen, en vastgoedeigenaren. Ideeën worden onder andere opgehaald via een online peiling, interviews, werksessies en een inloopdag. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren om tot toekomstbestendige locaties te komen.

6. Economische research en gegevensbeheer

Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Ook houden wij jaarlijks een enquête onder de Haarlemmermeer ondernemers met vragen omtrent werkgelegenheid en vestigingsklimaat. De mutaties in werkgelegenheid en leegstand bij ondernemers, kantoren en winkels worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.

7. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voorde openbare dienst bestemd

Het betreft enkele objecten die om strategische of andere bijzondere redenen eigendom van de gemeente zijn. Bijvoorbeeld om de bijzondere aard of gebruik van het object (monument, kinderdagverblijf of (dienst)woning en dergelijke).

Tabel 147 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Baten

2.855

2.045

2.570

2.510

2.470

2.470

Lasten

6.833

6.623

6.936

6.931

6.926

6.886

Saldo

-3.978

-4.577

-4.366

-4.421

-4.456

-4.416

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 148 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Bedrijven investeringszones

810

-

-

-

Pachtcontracten

-300

-60

-40

-

Overig

14

-

-

0

Totaal Baten

524

-60

-40

0

Lasten

Bedrijven investeringszones

-810

-

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

506

-

-

-

Overig

-9

5

5

40

Totaal Lasten

-313

5

5

40

Tabel 149 

Baten

Vanaf de Programmabegroting 2020-2023 worden de baten en de lasten van de Bedrijven investeringszones (BIZ) verantwoord in de programmabegroting. Dit is voorgeschreven in de regeling Informatie voor derden (Iv3). Voorheen werden deze baten en lasten op een tussenrekening verantwoord. De uitvoering van de BIZ is budgettair neutraal. Zie ook de paragraaf Lokale heffingen.

Pachtcontracten worden per jaar gesloten. De pachtinkomsten voor de periode 2020-2023 zijn conservatief begroot. Dit zorgt voor de geconstateerde verschillen.

Lasten

Voor de bedrijven investeringszones worden de lasten geraamd. Zie de toelichting bij de baten.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel. Dit wordt vooral veroorzaakt door een verschuiving van personele capaciteit naar het programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel A, in verband met versnelling woningbouw.