Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de MRA om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.
Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt:
- In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.
- De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.
- Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA op zich neemt.
De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.
Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit. Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Haarlemmermeer neemt met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.
Activiteiten
- Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
- Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
- Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
- Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
- Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
- Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
- Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
- Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
Toelichting
1. Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
Met de hotelstrategie wordt niet langer ingezet op een algehele stimulering van hotelontwikkeling, maar wordt regionaal ingezet op hotelontwikkelingen die aansluiten bij de economische ontwikkeling van de regio en die een divers maar gebalanceerd aanbod tot gevolg hebben. De Regionale Hotelstrategie beoogt spreiding van nieuwe hotels in de regio te bevorderen.
We werken in regionaal verband aan een ‘operationeel plan MRA Ontwikkelkader en expertteam verblijfsaccommodaties’. Nieuwe hotelontwikkelingen groter dan 50 slaapplaatsen worden getoetst aan de hand van kwalitatieve criteria en een niet-bindend advies van een expertteam. Een van de achtergrondredenen is de Ladder van Duurzame Verstedelijking en de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV). Naar verwachting worden grotere hotelontwikkelingen in 2020 regionaal afgestemd.
In 2020 zal uitvoering gegeven worden aan het verblijfsaccommodatiebeleid. Het doel is een kwalitatieve en gediversifieerde verblijfsaccommodatiesector, met de juiste accommodatie op de juiste plek. Toeristen die in de regio verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen. Uiteraard zijn de economische aspecten een belangrijke drijfveer voor dit soort ontwikkelingen.
2. Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
De logistieke sector is van groot belang voor Haarlemmermeer. We vinden het daarom belangrijk een rol in te nemen binnen het regionale cluster logistiek. De Amsterdam Logistics Board komt vanaf september 2019 weer bij elkaar onder voorzitterschap van Schiphol. De wethouder luchthavenzaken heeft hierin zitting. Aan de tafel Ruimte en Infra onder voorzitterschap van SADC werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samen aan gemeenschappelijke speerpunten voor een bloeiende, innovatieve logistiek in de MRA.
De gemeente Haarlemmermeer heeft van het ministerie van Economische Zaken (EZ) de beschikking gekregen over € 11 miljoen rijksbijdrage voor de aanleg van een wissel om de hogesnelheidstrein voor vracht (HST-Cargo) mogelijk te maken. Ondanks vele Europese marktconsultaties, technische studies en politieke lobby op Europees niveau bleek in 2016 dat het project geen voortgang en perspectief liet zien. Met instemming van het ministerie van EZ zijn in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer de mogelijkheden onderzocht, op basis van geactualiseerde marktontwikkelingen in luchtvracht en logistiek, voor een nuttige besteding van de beschikbare middelen. In 2018 is besloten deze middelen deels te besteden aan het Smart Cargo Mainport Program. In de komende periode zal worden bekeken hoe de middelen verder te besteden in dezelfde lijn als het doel van het voormalige HST-Cargo project.
3. Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
Op economisch gebied vervult de MRA een voortrekkersrol in de kennis- en circulaire economie. Wij geven bestuurlijk vorm aan het MRA-Ontwikkelprogramma Circulaire Economie en zijn trekker van het thema circulaire economie binnen de regio. De MRA wil wereldwijd voorloper zijn op het gebied van slimme oplossingen voor de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen, door het herontwerpen en sluiten van kringlopen. Hiermee dragen we bij aan innovatie en nieuwe bedrijvigheid in de eigen regio.
In de MRA-agenda worden activiteiten benoemd die bijdragen aan de MRA als Europese topregio, waarin bewoners en bedrijven zich willen vestigen, waar (internationaal) talent en bezoekers zich welkom voelen. Een regio waarin alle mensen toegang hebben tot voldoende banen en geschikte woonruimte, er ruimte is en mogelijkheden zijn om duurzaam te ondernemen, te leren en te innoveren. Een regio waarin de leefkwaliteit hoog is, de bereikbaarheid sterk en waarin we stappen hebben gezet op het vlak van klimaatbestendigheid en energietransitie. Ingezet wordt op het intensiveren van de samenwerking binnen Europa met als doel om de positie van de MRA op diverse vraagstukken te versterken.
4. Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
Wij willen de Economische Agenda als kracht van Amstelland-Meerlanden (AM) nog beter benutten. De samenwerking is gericht op het creëren van een economisch vitale omgeving in AM, voor een economie die zich daarin voortdurend verder weet te ontwikkelen. De samenwerking richt zich op behoud en versterking van een goed klimaat voor bedrijven van starters tot mainports. De eigen economische kracht van AM wordt gevonden in de thema’s duurzame en circulaire economie, toerisme, Greenport, Schiphol, Plabeka en startende ondernemers en arbeidsmarkt. Dit zijn thema’s die de deelregio uniek maken of waarop juist nog veel potentieel te verzilveren is. Het zijn stuk voor stuk thema’s die gemeentegrenzen overschrijden.
In het najaar van 2019 wordt het uitvoeringsprogramma voor 2020 opgesteld, dat naar verwachting in de lijn van de Economische Agenda zal liggen.
5. Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
Op dit moment is de derde Uitvoeringsstrategie Plabeka van kracht. Inmiddels zijn er aanleidingen tot bijstelling van het bestuurlijke afsprakenkader. Zo laten de Plabeka-monitor en de ‘Economische Verkenning MRA’ trends en ontwikkelingen zien die afwijken van de aannames die aan de Uitvoeringsstrategie Plabeka 3.0 ten grondslag lagen. In het programmateam Plabeka wordt het gesprek gevoerd over een aantal lopende trajecten: de nieuwe MRA-vraagramingen, het mogelijk bijstellen van de bestuurlijke afspraken Plabeka 3.0 en de ambitiekaarten. Bij het maken van de Plabeka Monitor 2018 is geconstateerd dat er in de deelregio’s behoefte is om 10 tot 20 jaar vooruit te kijken, aan kwalitatieve duiding van huidige (ruimtelijk-)economische ontwikkelingen en aan een strategisch-economische koers voor de MRA. Naar aanleiding hiervan is het Programmateam Plabeka gestart met het maken van de ‘Ambitiekaart Plabeka’.
6. Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
Haarlemmermeer als gemeente en onderdeel van de MRA etaleren wij internationaal als uitstekende vestigingsplaats voor bedrijven en aantrekkelijke investeringsmogelijkheid voor investeerders. We richten ons hierbij in het bijzonder op Europese hoofdkantoren, ICT, logistiek en aerospace, maar ook op sustainable fashion, Life science, Fintech, Data sciences en artificial intelligence. Deze verbreding in sectoren en branches is ingegeven door de ambitie om door economische diversificatie de directe economische afhankelijkheid van Schiphol en luchtvaart te reduceren. We willen daarmee, in lijn met de bevindingen van Economisch Perspectief 2030, onze lokale en regionale economie weerbaarder maken.
Vanuit een krachtige gezamenlijke concurrentiepositie werken we samen met regionale overheden en relevante marktpartijen in AIB en Amsterdam Airport Area (AAA). Daarnaast willen wij onze aandacht ook meer op de zuidvleugel van de Randstad gaan richten en samenwerkingsverbanden aangaan met Innovation Quarter (Den Haag), bioscience (universiteit Leiden) en Den Haag Tech. Dit doen wij ter versterking van onze huidige strategie en aanpak.
7. Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
We leveren jaarlijks input voor de provinciale detailhandelsmonitor van de provincie Noord-Holland. In deze monitor worden alle feiten rondom de detailhandel in Noord-Holland opgenomen op het gebied van winkelaanbod, werkgelegenheid in de detailhandel, leegstand, draagvlak, plannen en initiatieven. De gegevens gebruikt de provincie voor het uitvoeren van het provinciale detailhandelsbeleid. Daarnaast gebruiken de Regionale Adviescommissies Noord-Holland, marktpartijen, regio´s en gemeenten deze analyses. Wij nemen deel aan de Regionale Adviescommissies Noord-Holland Zuid waar we met onder andere de gemeenten in de regio initiatieven afstemmen. We werken ook aan het Randstad Koopstromenonderzoek, waarvan de meest recente resultaten in januari 2019 zijn gepubliceerd. Dit koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Koopstroomgegevens brengen (verschuivingen van) het winkelgedrag objectief in kaart en vormen daarmee een belangrijke basis voor ons beleid.
8. Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
We agenderen en positioneren de standpunten van Haarlemmermeer ten aanzien van Schiphol en geven invulling aan de strategische belangenbehartiging aan de hand van de volgende kernthema’s:
- Synergie tussen bouwen, wonen en vliegen
- Versterking van de sociaaleconomische- en ruimtelijke kracht van de Schipholregio
- Sterke communicatie- en informatievoorziening
In 2020 verwachten we de keuzes uit te kunnen werken die de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de Luchtvaartnota presenteert. Hierin worden keuzes gemaakt voor de luchtvaart in Nederland voor de periode van 2030 tot en met 2050. Deze uitwerking doen we regionaal en in samenwerking met de verschillende belanghebbenden.
Daarnaast maken we afspraken met Schiphol over een gezamenlijke aanpak van verschillende vraagstukken die spelen. Hierbij zal de ontwikkeling van Schiphol in balans met de omgeving uitgangspunt zijn en staan leefbaarheid, gezondheid en veiligheid centraal.
In de Omgevingsraad Schiphol (ORS), bestaande uit het Regioforum en College van Advies (voorheen CROS en Alderstafel) spreken wij onder andere over de uitwerking van:
- De ontwikkeling van Schiphol na 2020
- Hinderbeperkende maatregelen
- Leefomgeving en gezondheid (onder andere ultrafijnstof)
Daarnaast werkt de gemeente Haarlemmermeer binnen de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van gemeenten en provincies, intensief samen op strategische vraagstukken die te maken hebben met de luchthaven.
We zullen deelnemen aan door Rijk en regio geïnitieerde overleggen ten aanzien van de visieontwikkeling Schipholregio.
Met zowel een groeiende metropool als een groeiende luchthaven wordt de relatie met hoe we ons gebied inrichten en hoe gebouwd wordt steeds belangrijker. We verstevigen onze inzet op het onderzoeken, experimenteren en toepassen van geluid-adaptieve oplossingen in samenwerking met kennisinstellingen, Schiphol, bedrijfsleven, Rijk en regionale overheden.
In de verkenning ‘Multimodale Knoop Schiphol’ van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) onderzoeken we samen met het Rijk, de VRA, NS, ProRail en Schiphol de mogelijkheden om de veiligheid van de Multimodale Knoop te waarborgen, de capaciteit ervan te vergroten en de kwaliteit op het gewenste niveau te brengen.
Haarlemmermeer is betrokken bij het meerjarig onderzoeksprogramma 'Gezondheidsrisico’s ultrafijnstof rond Schiphol' welke het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en waterstaat uitvoert. Het onderzoeksprogramma duurt tot medio 2021.
Tabel 150 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart. | Baten | 40 | - | - | - | - | - |
Lasten | 1.403 | 1.740 | 1.530 | 1.430 | 1.430 | 1.430 | |
Saldo | -1.364 | -1.740 | -1.530 | -1.430 | -1.430 | -1.430 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Tabel 151
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Subsidie Smart Cargo Mainport Program | 200 | - | - | - |
C-Creators | - | 100 | - | - |
Overig | 10 | - | - | - |
Totaal Lasten | 210 | 100 | - | - |
Tabel 152
Lasten |
---|
In de Voorjaarsrapportage 2019 is besloten om een eenmalige subsidie te verstrekken van € 300.000 aan het Smart Cargo Mainport Program (SCMP) conform de nota van B&W hierover (2018.0027192). Hiervan is € 100.000 gedekt binnen de begroting. Het meerdere wordt gedekt uit de reserve HST Cargo (zie de toelichting op de onttrekkingen reserves). |
In de Voorjaarsrapportage 2019 is voor de jaren 2019 en 2020 € 100.000 beschikbaar gesteld voor een bijdrage aan C-Creators. |