Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Ondanks de afname van het aantal ongevallen in de periode 2014-2017, maken we ons nu zorgen over een stijging van ongevallen bij met name ouderen en fietsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken.

Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), Vervoerregio Amsterdam, politie Kennemerland, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies.

Activiteiten

  1. Duurzaam Veilig inrichten van wegen
  2. Aanpak blackspots
  3. Verkeerseducatie
  4. Monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Duurzaam Veilig inrichten van wegen

Als onderdeel van de Mobiliteitsvisie heeft de gemeenteraad het geactualiseerde Wegcategoriseringsplan vastgesteld. Het Wegcategoriseringsplan bepaalt welke functie wegen moeten gaan krijgen en welke inrichting hierbij past. Wij passen daar waar we werk met werk kunnen maken de inrichting van onze wegen aan volgens de principes van Duurzaam Veilig. Hiertoe worden in de periode tot (streefjaar) 2027 alle wegen duurzaam veilig ingericht. Waar het kan zoveel mogelijk in combinatie met regulier onderhoud. Waar het nodig is voeren we de verkeersveilige inrichting eerder uit. Zo gaan we in 2020 in combinatie met onderhoud een groot deel van de Oude Kruisweg in Cruquius afwaarderen en inrichten als zone 30km/u.

Om de herkenbaarheid van de maximumsnelheid verder te ondersteunen, rouleren er 30 snelheidsdisplay’s (smiley’s) op de gemeentelijke wegen. Hiervan zijn 15 smiley’s specifiek voor de ringdijk gereserveerd. Deze smiley’s blijven maximaal drie maanden op dezelfde plek hangen. Met de smiley’s worden weggebruikers direct geconfronteerd met hun gereden snelheid, wat (on)bewuste snelheidsovertredingen beperkt. Dit jaar zullen we ook nieuwe types smiley’s testen die naast snelheid ook tekstberichten kunnen weergeven.

2. Aanpak blackspots

Doordat de ongevallenregistratie is verbeterd krijgen we een beter inzicht in op welke locaties op ons wegennet de meeste ongevallen gebeuren. Voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid op deze locaties zijn opgenomen in de investeringsagenda mobiliteit.

3. Verkeerseducatie

Wij bieden een breed, en een voor scholen kosteloos, aanbod van verkeersveiligheidsprojecten. Zoals het praktisch verkeersexamen en praktijklessen over veiligheid rond een vrachtwagen. Sinds het schooljaar 2018-2019 is de organisatie van de verkeerseducatieprojecten sterk veranderd, zodat scholen voor alle projecten bij één regionaal aanspreekpunt terecht kunnen en dat alle gemeenten in de regio dezelfde projecten aanbieden. Dit wordt gecoördineerd door de VRA. Tot aan het huidige schooljaar beloonden wij basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun lespakket met een Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel (HVL). Met ingang van het schooljaar 2019-2020 is het HVL overgaan in een nieuw verkeerslabel van de VRA, de Ster in het Verkeer-label. Wij verwachten dat daardoor het aantal scholen dat actief aan de slag gaat met verkeerseducatie nog groter wordt. Daarnaast willen wij scholen extra ondersteuning bieden in het behalen van het verkeersveiligheidslabel, zodat we scholen zo veel mogelijk werk uit handen nemen.

Naast verkeerseducatie voor de jongeren doen wij actief mee aan diverse verkeersveiligheidscampagnes om de volwassen weggebruikers te bereiken, zoals de BOB-campagnes, de Scholen zijn weer begonnen-campagne en Ik val op! in Haarlemmermeer-campagne voor gebruik van fietsverlichting. In samenwerking met het Sociaal Domein nemen we met ingang van dit jaar deel aan de landelijke Doortrappen-campagne. Dit is een permanente campagne gericht op het vitaal houden van ouderen op de fiets, met een belangrijke focus op de verkeersveiligheid.

4. Monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen en de inzet op educatie op verkeersveiligheid en rapporteren daar jaarlijks over.

Tabel 83 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Baten

19

-

-

-

-

-

Lasten

1.886

1.760

2.697

2.933

3.255

3.227

Saldo

-1.866

-1.760

-2.697

-2.933

-3.255

-3.227

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 84 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Lasten

Kapitaallasten

-962

-237

-325

26

Overig

25

1

3

2

Totaal Lasten

-937

-236

-322

28

Tabel 85 

Lasten

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen uit Deltaplan Bereikbaarheid is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel.