Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij de Uitvoeringsagenda een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die het dan volgende jaar worden vastgesteld.

Activiteiten

  1. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen
  2. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking
  3. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV- Halte - Halte vervoer
  4. Planuitwerking fiets
  5. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren
  6. Monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen

In 2020 vertaalt zich dit onder andere in:

  • deelname aan verschillende Meerjaren Investeringsagenda Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek- en verkenningstrajecten
  • afstemming van de Mobiliteitsvisie met de Omgevingsvisie & Omgevingsprogramma’s
  • het starten van beleids- en planstudies voor OV-maatregelen.

Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in de Uitvoeringsagenda vast.

Naast de studies voor uitvoeringsprojecten (gefinancierd vanuit de uitvoeringsagenda) voeren we ook planstudies uit. We werken samen met VRA, MRA, provincie Noord-Holland en buurgemeenten aan beleidsafstemming, cofinanciering en beleidsontwikkeling. We nemen deel in plan-, werk- en stuurgroepen om zowel de lopende projecten als de beleidsontwikkeling in overeenstemming te brengen en te houden met onze ambities.

2. Planuitwerking Slimme mobiliteit en regionale samenwerking

Op regio niveau werken we samen met VRA, provincie en MRA in de ontwikkeling van Mobility as a Service, deelmobiliteitsconcepten, reisdata ontwikkelingen en verkeersmanagement. Vanaf 2019 zijn we onderdeel van de Alliantie Groot Schiphol waarin we dit soort maatregelen in de praktijk laten brengen in onze eigen gemeente. Dit leidt tot allerlei projecten waarbij spitsreizen worden vermeden, collectief vervoer wordt georganiseerd en anders en slim reizen wordt bevorderd. De kosten hiervoor worden gedekt uit externe (rijks)bijdragen. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in de Uitvoeringsagenda vast.

3. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV- Halte - Halte vervoer

We overleggen en trekken op met de provincie Noord-Holland, VRA en de vervoerders rond de doorontwikkeling van de openbaar vervoer concessies binnen en net buiten onze grenzen. We bereiden aanpassingen in vervoerplannen voor en verwerken de effecten van de aanpassingen aan infrastructuur. Daarnaast onderzoeken we toekomstige plannen en verzorgen we het Meer-OV. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in de Uitvoeringsagenda vast.

4. Planuitwerking fiets

De fiets krijgt extra aandacht. We ontwikkelen op de drukst bereden verbindingen snelfietsroutes, dit doen we samen met de VRA en de provincie. We werken aan het oplossen van knelpunten door dit jaar onder andere de oversteek van het Hunzebospad op de IJweg veiliger te maken en we verbeteren de inrichting van de Ringdijk op verschillende plaatsen. Ook de (deel)fiets krijgt meer ruimte. Vervoerder Connexxion heeft in samenwerking met aanbieder Donkey Republic op zes locaties fietsen geplaatst en heeft dit jaar de ambitie deze verder uit te breiden. Stapsgewijs werken we aan de snelfietsroutes door de gemeente beginnende met de voorbereiding van de volgende fase van de route naar Aalsmeer. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in de uitvoeringsagenda vast.

5. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren

We exploiteren betaalde parkeerplaatsen, zijn bevoegd gezag voor parkeervergunningen en verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. We maken parkeerbeleid met als doel de bereikbaarheid van voorzieningen te bevorderen. Dit doen we door het toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden.

Naast bereikbaarheid bevorderen heeft het parkeerbeleid tot doel objectieve parkeeroverlast in woonwijken terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen. We actualiseren op basis van ruimtelijke en sociale ontwikkelingen, gebiedsgericht, het parkeerbeleid en de bijbehorende instrumenten.

6. Monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen uit de Investeringsagenda en Uitvoeringsagenda, de beleidsontwikkeling en de inzet op educatie en verkeersveiligheid op effectiviteit en rapporteren daar jaarlijks over.

Tabel 86 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Baten

255

1.042

896

896

196

196

Lasten

2.835

3.820

5.605

7.330

6.883

6.856

Saldo

-2.580

-2.778

-4.709

-6.433

-6.686

-6.660

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 87 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Gebiedsaanpak Groot-Schiphol

-147

-

-700

-

Overig

1

-

-

-

Totaal Baten

-146

-

-700

-

Lasten

Kapitaallasten

-2.196

-1.644

-253

26

Studies voor verkeer en vervoer

160

-

-

-

Gebiedsaanpak Groot-Schiphol

147

-

700

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

100

-

-

-

Extra inzet handhavers

-

-60

-

-

Overig

4

-20

0

0

Totaal Lasten

-1.786

-1.724

447

26

Tabel 88 

Baten

We werken in de regio samen met de provincie Noord-Holland, de VRA, Schiphol Group, VCC Schiphol en SADC in het onafhankelijke platform 'De Alliantie Mobiliteit en Gedrag'. Dit doen we om slim reizen naar en een goede bereikbaarheid van Groot-Schiphol te realiseren. We ontwikkelen instrumenten om 'slim reizen' te bevorderen en voeren stimuleringsacties uit om forensen te verleiden hun reisgedrag aan te passen. In de Voorjaarsrapportage 2019 is voor de periode 2019 tot en met 2021 de te ontvangen subsidie van het Rijk en de doorbetaling aan de uitvoeringsorganisatie opgenomen. De bedragen zijn € 847.000 in 2019 en € 700.000 in 2020 en 2021. Dit geldt ook voor de lasten.

Lasten

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten. Dit betreft met name de activering vanaf 2019 van de bijdrage in de omlegging van de A9 en vanaf 2021 de lasten van de nieuwe parkeergarage Binnenweg.

In de Voorjaarsrapportage 2018 is voor het jaar 2019 incidenteel € 160.000 beschikbaar gesteld voor onderzoeken die worden gedaan in het kader van verkeer & vervoer en infraprojecten.

Gebiedsaanpak Groot-Schiphol. Zie toelichting bij de baten.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel van € 100.000.

In de Voorjaarsrapportage 2019 is voor de jaren 2019 en 2020 materieel budget ad € 60.000 ingezet voor de tijdelijke uitbreiding formatie handhavers.