Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering voorwaarden scheppen voor voldoende en gedifferentieerde woningen. De woningvoorraad sluit aan op de behoeften van verschillende doelgroepen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Bij nieuwbouwprojecten die de komende jaren gerealiseerd worden, is een goede mix tussen koop en huur, goedkoop en duur belangrijk. Haarlemmermeer wil een divers woningaanbod in uiteenlopende woonmilieus. Het woningaanbod moet ruimte bieden aan huidige en nieuwe inwoners.

Activiteiten

  1. Beleidsmatig adviseren bij de versnelling van de woningbouw
  2. Uitvoeren Beleidsprogramma Wonen 2019-2025
  3. In woningbouwprogrammering aandacht vragen voor starters, senioren, kwetsbare groepen, (collectief) particulier opdrachtgeverschap en bijzondere woonvormen
  4. Regionale afstemming woonbeleid en woningbouwopgave (MRA, AM)

Toelichting

1. Beleidsmatig adviseren bij de versnelling van de woningbouw

Wij willen tot 2040 de woningvoorraad uitbreiden van circa 60.000 tot 80.000. De nieuwe woningbouw is een kans om een evenwichtig, en divers en dus aantrekkelijk woningaanbod te creëren. Door de identiteit en behoeften van de kernen als uitgangspunt te nemen, bouwen we aan levendige gemeenschappen.

2. Uitvoeren Beleidsprogramma Wonen 2019-2025

Met ingang van 2020 geven we uitvoering aan de maatregelen uit het Beleidsprogramma Wonen 2019-2025. Om zo snel mogelijk te bouwen, willen wij meer flexibiliteit bij de bouwopgave per locatie. Daarom is het streven dat bij bouwprojecten van meer dan 30 woningen de helft moet bestaan uit ‘betaalbare’ woningen, te weten betaalbare koop (variërend van € 150.000 tot maximaal € 290.000 (de Nationale Hypotheek Garantie-grens), middeldure huurwoningen en sociale huurwoningen. Hiermee worden gemengde wijken en aanbod voor uiteenlopende doelgroepen gecreëerd.

De bouw van sociale huurwoningen was, onder andere door de crisis en belemmeringen bij de corporaties, afgelopen jaren beperkt. Gegeven de huidige investeringsplannen van corporaties zijn er mogelijkheden om de sociale voorraad uit te breiden. Ook in prestatieafspraken met corporaties over liberalisatie en verkoop zal instandhouding van de voorraad een onderwerp zijn, wat moet bijdragen aan voldoende aanbod. Wij zetten in op verhuur van sociale huurwoningen door corporaties.

3. In woningbouwprogrammering aandacht vragen voor starters, senioren en kwetsbare groepen, (collectief) particulier opdrachtgeverschap en bijzondere woonvormen

Kwetsbare inwoners, zoals mensen die weer zelfstandig gaan wonen na verblijf in intramurale (jeugd)zorg, starters, mensen met urgentie en reguliere woningzoekenden met een kleine beurs, hebben het moeilijk op de krappe woningmarkt met strengere hypotheekregels, hoge prijzen en lange wachttijden voor sociale huurwoningen. We zetten daarom in op het vergroten van het aantal goedkope sociale huurwoningen.

Senioren zitten in een heel andere positie want zij zijn potentiële doorstromers maar doen dat beperkt. Door te zorgen voor aantrekkelijk nieuw aanbod is deze groep mogelijk te verleiden hun ruime eengezinswoning te verlaten, zodat deze door nieuwe gezinnen bewoond kan worden.

Door de scheiding van wonen en zorg en de toenemende ambulante hulpverlening zien we een toenemende behoefte aan kleine, geclusterde woonvormen voor inwoners met een beperking. We faciliteren woonzorginitiatieven die tegemoet komen aan deze behoefte. Met het oog op de verwachte groei van onze gemeente stellen we prognoses op van de toekomstige behoefte aan woonvoorzieningen, zowel kwantitatief als kwalitatief. We houden daarbij rekening met de verwachte effecten van de doordecentralisatie Maatschappelijke Opvang/Beschermd wonen per 1 januari 2021. Bij de ontwikkeling van de nieuwe woonlocaties zorgen we ervoor dat vanaf de start van de planvorming rekening gehouden wordt met deze prognoses.

De woningvoorraad van Haarlemmermeer bestaat nu voor ruim 70% uit traditionele grondgebonden woningen en de vraag naar woonruimte is groot. Wellicht kunnen bijzondere woonvormen, waaronder tijdelijke woningen, een oplossing bieden. Initiatieven die zichtbaar leiden tot oplossingen zullen wij daarom zo welwillend mogelijk faciliteren.

4. Regionale afstemming woonbeleid en woningbouwopgave (MRA, AM)

De woningmarkt van Haarlemmermeer staat niet op zichzelf, Haarlemmermeerders verlaten de gemeente en anderen vestigen zich juist. Binnen de MRA wordt ingezet op de bouw van 230.000 woningen tot 2040, waarvan 22.000 in Haarlemmermeer. Daarin wordt opgetrokken met de MRA en AM regio waar het gaat om afstemming, afspraken maken (bijvoorbeeld naar aanleiding van het Regionaal Actieprogramma Wonen 2016-2020 en het Actieprogramma Wonen van de AM regio) en naleven van die afspraken zoals het jaarlijks invullen van de monitor Plancapaciteit waarop alle potentiële woningbouwlocaties zijn aangegeven.

Tabel 110 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering randvoorwaarden scheppen, zodat er voldoende en gedifferentieerd aanbod is van woningen. De woningvoorraad sluit hiermee aan op de behoeften van verschillende doelgroepen.

Baten

-

-

-

-

-

-

Lasten

315

955

417

256

256

256

Saldo

-315

-955

-417

-256

-256

-256

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 111 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Lasten

Woningbouwplannen

653

161

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-115

-

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Lasten

538

161

-

-

Tabel 112 

Lasten

De uitgaven voor bijdrages aan woningbouwprojecten zijn gerelateerd aan in omvang verschillende woningbouwprojecten, waarvan de oplevering bepaalt wanneer de uitgaven plaatsvinden. De planning wordt jaarlijks geactualiseerd. De uitgaven worden gedekt vanuit de reserve Wonen.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van extra doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel.