Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Er is sprake van een krappe woningmarkt waarin beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen onder druk staat, op de koop- én de huurmarkt. Daarnaast is het van belang de huidige woningvoorraad, met het oog op vergrijzing, toekomstbestendig te houden.
Activiteiten
- Opstellen bestuurlijke voortgangsrapportage Wonen.
- Aanpassen huisvestingsverordening en uitvoeren urgentieregeling
- Maken van prestatieafspraken met woningcorporaties
- Uitvoeren van de starters- en blijverslening en onderzoeken van mogelijkheden tot optimalisering
- Realiseren van beschermd wonen en wonen met zorg.
- Huisvesten statushouders
- Bijdragen aan energietransitie
Toelichting
1. Opstellen van bestuurlijke voortgangsrapportage Wonen
In de bestuurlijke voortgangsrapportage (BVR) Wonen wordt jaarlijks gerapporteerd over de ontwikkelingen op de woningmarkt en over de resultaten van onze inspanningen in het woonbeleid.
2. Aanpassen huisvestingsverordening en uitvoeren urgentieregeling
Wij geven uitvoering aan de huisvestingsverordening en urgentieregeling, zodat de schaarse sociale huurwoningen verdeeld worden. Voor bepaalde groepen die moeilijk aan een sociale huurwoning kunnen komen, zetten wij de ruggensteunregeling in om de kansen te vergroten. Met de ‘opstapregeling’ kunnen inwoners na verblijf in intramurale (jeugd)zorg versneld in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, in combinatie met woonbegeleiding.
In de vernieuwde huisvestingsverordening die na het vaststellen van de woonvisie/ woonbeleidsprogramma in 2020 opgesteld wordt, gaan wij in deze collegeperiode voor onze eigen inwoners maximaal de mogelijkheden van voorrang bij de woonruimteverdeling benutten.
3. Maken van prestatieafspraken met woningcorporaties
Op grond van de Woningwet maken wij prestatieafspraken met in onze gemeente actieve woningcorporaties. De raad ontvangt deze en over de resultaten wordt gerapporteerd in de bestuurlijke voortgangsrapportage Wonen.
4. Uitvoeren van de starters- en blijverslening en onderzoeken van mogelijkheden tot optimalisering
Om de woningmarkt toegankelijk te houden voor starters, wordt in onze opdracht de starterslening uitgevoerd door SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting). Om te bevorderen dat mensen zelfstandig kunnen blijven wonen is er een blijverslening. In 2020 onderzoeken we mogelijkheden tot optimalisering.
5. Realiseren van beschermd wonen en wonen met zorg
Focuspunten van het Uitvoeringsplan Wonen met Zorg zijn de inzet op het vergroten van het aantal goedkope sociale huurwoningen, waarborgen dat vanaf de start van de planvorming bij nieuwbouw rekening gehouden wordt met voldoende (woonzorg)voorzieningen, toegankelijke woningen en woonomgevingen. Daarnaast nemen we deel aan het innovatieprogramma Langer Thuis/inclusieve wijk, waarin we samen met onze (zorg)partners werken aan het transformeren van bestaande leefomgevingen naar inclusieve leefomgevingen
6. Huisvesten statushouders
Statushouders worden in onze gemeente zodanig gehuisvest dat zij kunnen werken aan hun integratie. Wij willen de voorrangsregel voor de huisvesting van statushouders schrappen. Wij gaan onderzoek doen naar voldoende (alternatieve) oplossingen. Wij hebben ons aangemeld voor een pilot van het Rijk waarin wordt onderzocht op welke wijze statushouders ondergebracht kunnen worden. Hierop heeft het Rijk positief gereageerd. Wij hopen hieraan in 2020 meer vorm te kunnen geven.
7. Bijdragen aan energietransitie
Wij maken beleid ter facilitering van de energietransitie. Wij betrekken samenleving en de woningbouwcorporaties bij het te vormen beleid en de uitvoering daarvan.
Tabel 113 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer. | Baten | 202 | 203 | 207 | 207 | 207 | 207 |
Lasten | 1.817 | 1.681 | 1.908 | 1.777 | 1.773 | 1.770 | |
Saldo | -1.615 | -1.478 | -1.701 | -1.570 | -1.566 | -1.563 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Tabel 114
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 3 | - | - | - |
Totaal Baten | 3 | - | - | - |
Lasten | ||||
Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -112 | 128 | - | - |
Beleidsontwikkeling Wonen | -95 | - | - | - |
Overig | -19 | 3 | 4 | 3 |
Totaal Lasten | -226 | 131 | 4 | 3 |
Tabel 115
Lasten |
---|
Als gevolg van incidentele extra personele inzet op dit beleidsdoel is de doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel verhoogd met € 112.000. In 2021 daalt de doorbelasting met € 128.000. |
Het budget voor beleidsontwikkeling Wonen is in 2019 lager dan in 2020 conform de besluitvorming bij de Voorjaarsrapportage 2019. |