Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De gemeente Haarlemmermeer staat voor grote ruimtelijke opgaven. In de structuurvisie wordt onder meer uitgegaan van binnenstedelijke woningbouwopgaven in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Ook de opgaven die samenhangen met de 'Versnelling Woningbouw' in Lisserbroek, Cruquius, Nieuw-Vennep West en Hoofddorp Noord zijn groot. Tenslotte is er de transformatieopgave van kantoren- en bedrijventerreinen in Beukenhorst-West (Hyde Park), Hoofddorp-Noord en BolsPionier in Nieuw-Vennep. Daarnaast zijn er andere grote projecten zoals de ontwikkeling van bedrijvenparken aan de oostzijde van Haarlemmermeer en de ontwikkeling van PARK21.

De ruimtelijke uitdaging is groot en de economische perspectieven zijn door de coronacrisis onduidelijk en gediversificeerd. Zo lijkt bijvoorbeeld de logistieke branche het zeer goed te doen, terwijl andere branches sterk geraakt worden. Ook de woningbouw lijkt (nog) niet danwel slechts beperkt geraakt te worden. Vooralsnog werken wij, samen met de ontwikkelaars uit de markt, om vanuit de planvoorbereiding in de voorgaande jaren, samen deze ontwikkelingen tot een succes te maken.

Activiteiten

  1. Realiseren van woningbouwprojecten
  2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen
  3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten
  4. Faciliteren van de energietransitie

Toelichting

1. Realiseren van woningbouwprojecten

We constateren dat er in de gemeente een grote behoefte is aan woningen. Om aan deze behoefte te voldoen bouwen we nu en de komende jaren vele woningen in verschillende kernen en met verschillende woonmilieus. Dit om tegemoet te komen aan de wensen van onze inwoners en die van de regio. Momenteel realiseren we veel woningbouwprojecten in Hoofddorp, zoals Tudorpark, Tudorgardens en Lincolnpark. In Nieuw-Vennep realiseren we woningen in de Nieuwe Kom, in Spaarndam Spaarnebuiten en in Cruquius Wickevoort. En in de hele gemeente nog een scala aan kleinschalige projecten. Wij hebben ook de binnenstedelijke woonopgave opgepakt. Daarvoor zijn diverse ontwikkelingen mogelijk gemaakt binnen het bestaande gebied van Hoofddorp zoals Beukse Poort (woningen in plaats van kantoren), het Assumburgterrein in Toolenburg (woningen in plaats van garagebedrijf en zwembad) en Hyde Park in Beukenhorst-West. Ook de komende jaren gaan we op nieuwe binnenstedelijke locaties woningen ontwikkelen: het stadscentrumgebied van Hoofddorp, BiolsPionier in Nieuw-Vennep, diverse locaties in Zwaanshoek, Halfweg en Rijsenhout. Daarnaast werken we aan de planontwikkeling van toekomstige projecten als Hoofddorp Zuidrand, Lincolnpark, Rooseveltpark, Lisserbroek Binnenturfspoor en –Noord, Nieuw-Vennep West, Cruquius- Zwaanshoek en Badhoevedorp. Meer hierover is opgenomen in de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Wonen 2019 (2019.0036465). Gezien de grote vraag naar woningen willen we de komende jaren de productie van woningen versnellen. Of dat lukt is ook afhankelijk van het economische effecten van de coronacrisis en die van de PAS (stikstof) op bouwontwikkelingen.

2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

De positieve economische ontwikkeling van de voorgaande jaren heeft voor de komende jaren effect op de realisatie van kantoren- en bedrijventerreinen. In het Economisch Perspectief (2016.0020280) geven wij aan hoe we de komende jaren willen sturen op de versterking van onze economie. Wij hebben aangegeven dat wij sturen op een weerbaardere, toekomstgerichte, duurzame en innovatieve economie, waarbij we de ondernemerskracht van inwoners, ondernemers en instellingen willen vergroten, we de stedelijke dynamiek en de sociale cohesie willen benutten. Ook dankzij goede regionale afspraken in Plabeka-verband (Platform Bedrijven en Kantoren Metropoolregio Amsterdam) zijn wij in staat te sturen op de fasering van de programmering van kantoren- en bedrijventerreinen. Wij weten niet of de coronacrisis of de aanpak van stikstof invloed heeft op de planvorming en realisatie van de projecten.

De huidige projecten zijn onder andere Beukenhorst Zuid, Schiphol Logistics Park en Schiphol Trade Park, De President 1.1, De Hoek-Noord, De Liede en Nieuw-Vennep Zuid. Ook in de toekomst willen we voorbereid zijn op nieuwe en veranderende vraag naar bedrijven- en kantorenterreinen, we ontwikkelen daarvoor bijvoorbeeld Beukenhorst-Oost-Oost.

3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

Om tegemoet te komen aan de behoefte tot recreëren in het buitengebied zet de gemeente met name in op de realisatie van nieuwe recreatieve verbindingen en nieuwe recreatiegebieden als PARK21, Geniepark en Veldpost Badhoevedorp zuid. Meer hierover is opgenomen in het programma Maatschappelijke ontwikkeling.

Er zijn in 2021 drie groenprojecten in voorbereiding:

  • PARK21 -deelgebieden 2, 3-‘Groot Vennep’ en 4;
  • veldpost Badhoevedorp zuid;
  • vervolg Geniepark.

PARK21 is gefaseerd in verschillende deelprojecten in uitvoering (deelgebieden 2, 3 en 4). Voor het gehele PARK21 zal naar verwachting in 2021 een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld. Zie ook de jaarlijkse Voortgangsrapportage PARK21 2018-2019 (2019.0058368).

4. Faciliteren van de energietransitie

Als gemeente hebben we van het Rijk de regierol gekregen om de energietransitie lokaal te faciliteren. In 2019 is hiervoor Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer vastgesteld. Deze aanpak behelst een programmastructuur met vier programmalijnen, te weten betrokkenheid, energiegebruik en fossielvrij, lokale productie van duurzame energie en energie-infrastructuur.

In deze collegeperiode zorgen we dat het beleid op orde is, volgen we de ontwikkelingen slim en omarmen we initiatieven. Zo willen we de grootste risico’s en kosten vermijden, maar profiteren we wel van de kansen die de transitie meebrengt. We doen wat nodig is in overeenstemming met nationale afspraken. Dit houdt in dat we invulling geven aan twee hoofdproducten: regionale energiestrategie (RES) waarin we regionaal een bod doen voor duurzame elektriciteitsproductie en een gemeentelijke transitievisie warmte (TVW) waarin we aangeven hoe en wanneer de bestaande gebouwde omgeving van een duurzame warmte voorzien gaat worden.

In 2021 zal de concept-RES worden uitgewerkt tot RES 1.0. Daarnaast implementeren we de uitvoeringsstrategie voor het zonneakkerbeleid. Voor de warmtetransitie zullen we beginnen met het opstellen van de eerste wijkuitvoeringsplannen en de participatie daarvoor. De kadernota warmtetransitie en de Transitievisie Warmte zijn hiervoor de leidraad. Ook zal het beleid rond datacenters, biomassa en bodemenergie tot uitvoering worden gebracht. Meer hierover is opgenomen in de voortgangsbrief Programma Energietransitie (X.2020.00788).

Tabel 41 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Baten

53.560

53.154

61.903

57.190

39.784

50.681

Lasten

54.524

56.816

64.478

60.565

42.406

70.486

Saldo

-964

-3.662

-2.575

-3.374

-2.622

-19.805

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Grondverkopen en bouwgrondexploitatie

10.256

-4.713

-17.406

10.897

Regeling Reductie Energiegebruik

-1.354

-

-

-

Bijdrage slim laadplein

-152

-

-

-

Overig

-1

0

-

0

Totaal Baten

8.749

-4.713

-17.406

10.897

Lasten

Grondverkopen en bouwgrondexploitatie

-8.788

3.311

17.543

-28.178

Regeling Reductie Energiegebruik

1.354

-

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-254

-

-

-

Slim laadplein parkeerterrein Marktplein

153

-

-

-

Energietransitie

-80

632

560

-

Kapitaallasten

-57

-31

56

97

Overig

10

1

0

1

Totaal Lasten

-7.662

3.913

18.159

-28.080

Baten

De post grondverkopen en bouwgrondexploitatie is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief Grondzaken 01-01-2020 (MPG). De baten betreffen voornamelijk opbrengsten uit grondverkopen en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). In 2024 zijn de baten fors lager dan de lasten. Dit verschil wordt veroorzaakt door de te verrekenen vennootschapsbelasting die is verantwoord onder het Overzicht algemene dekkingsmiddelen. Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

Eind 2019 heeft het Rijk de Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) voor gemeenten open gesteld. Hierop hebben wij een projectvoorstel ingediend. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft ons een bijdrage toegekend, welke in januari 2020 is ontvangen. Tegen over deze bijdrage staan lasten tot een gelijk bedrag.

Van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben we in 2020 een bijdrage ontvangen ten behoeve van het realiseren van een slim laadplein op het parkeerterrein Marktplein.

Lasten

De post grondverkopen en bouwgrondexploitatie is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief Grondzaken 01-01-2020 (MPG). De lasten betreffen voornamelijk projectkosten voor de grondexploitaties en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

Voor een toelichting op de post Regeling Reductie Energiegebruik, zie de toelichting bij de baten.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel.

Met inzet van de ontvangen bijdrage van het ministerie van IenW wordt in 2020 een slim laadplein gerealiseerd op het parkeerterrein Marktplein.

In juli 2019 is de Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer (2019.0037699) vastgesteld door de raad. De benodigde middelen zijn opgenomen in de programmabegroting.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel.