Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting. Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.

Wij zijn verplicht om te zorgen voor een goede registratie van kabels en leidingen. Bij nieuwbouwprojecten gebruiken wij deze.

Tabel 42 

Programma / Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld

%

Lokaal

Gemeente

99

99

97

97

97

97

97

Activiteiten

  1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
  2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
  3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Toelichting

1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

In 2021 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. Daarbij controleren we onder andere op bouwbesluit, omgevingsvergunning en welstand. De verwachting is dat er per jaar 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent verleend worden. Alle klachten worden binnen acht weken afgehandeld.

2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken

Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.

3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw trafostation van TenneT in de omgeving van Rijsenhout, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum, verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park), Spaarndam en Halfweg (outlet). Daarnaast begeleiden wij de uitbreiding van en het zoeken naar elektriciteittrace’s in Haarlemmermeer. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van ons.

Tabel 43 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Baten

13.235

10.372

10.004

10.004

10.004

10.004

Lasten

2.905

2.764

2.426

2.426

2.426

2.426

Saldo

10.331

7.608

7.578

7.578

7.578

7.578

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Bouwleges

-368

-

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Baten

-368

-

-

-

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

282

-

-

-

Bouwvergunningen

100

-

-

-

Overig

-44

-

-

-

Totaal Lasten

338

-

-

-

Baten

In de Voorjaarsrapportage 2020 is de begrote opbrengst aan WABO-leges voor de jaren 2021 en verder bijgesteld.

Lasten

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel.

In de Voorjaarsrapportage 2019 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor het behandelen van vergunningaanvragen in 2020.