Digitalisering
We leven in een periode van een wereldwijde digitale transformatie. De digitalisering dringt ook door in onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Het doel van deze digitalisering is om meer waarde te leveren aan onze inwoners en ondernemers, betere controle te houden op de steeds groeiende verantwoordelijkheden en taken van de gemeente en ook in crisissituaties zoals de coronapandemie. Zo werkt de gemeentelijke organisatie steeds meer data-gedreven en informatie gestuurd. Het uitgangspunt hierbij is om communicatie persoonlijk en relevant te houden en om nog beter aan te sluiten bij de wensen van de inwoners en ondernemers.
In de komende jaren richten wij ons op de volgende ontwikkelingen:
Samenwerking met andere gemeenten. Daarbij zien we grote voordelen in het initiatief ‘Common Ground’. Bij deze nieuwe wijze van de gemeentelijke informatievoorziening wordt data eenmalig vastgelegd om vervolgens vaker te worden toegepast. Hierdoor kan onze informatievoorziening eenvoudiger, sneller en slimmer worden ingericht.
Helder en eenduidig beheer en eigenaarschap van data om de kwaliteit, integriteit en beschikbaarheid van de data te garanderen en hier zo ethisch mogelijk mee om te gaan.
Privacy- en informatiebeveiliging volgens de laatste standaarden. Naast accurate technische beveiliging besteden we structureel aandacht aan het beveiligings- en privacybewustzijn en de digitale vaardigheden van medewerkers.
Overstappen op duurzame cloud-toepassingen, waarbij functionaliteit en gegevens plaats-onafhankelijk en veilig beschikbaar worden gesteld via internet.
Digitalisering beperkt zich niet alleen tot ICT. Het gaat over techniek en innovatie die de eisen en wensen van de inwoners, ondernemers en ook de medewerkers van onze gemeente volgt. Hierbij ontstaan ook ethische vraagstukken waarbij in de oplossing altijd de menselijke maat de boventoon voert. We houden inwoners en ondernemers verbonden door onze digitale dienstverlening laagdrempelig, betrouwbaar en eenvoudig te maken. Dit doen wij in combinatie met open, transparante en veilige communicatie. Als lokale overheid blijven we scherp op de risico’s van het inzetten van digitale technologie, zoals het verzamelen en het gebruik van data. Daarom zetten we dit alleen in als het een verbetering oplevert voor inwoners en ondernemers.
Het bovenstaande realiseren we op diverse vlakken. De organisatie is bezig om een digitaliseringstrategie vast te stellen en daarna te komen tot een strategische agenda. Er is hierbij specifiek aandacht voor de digitaliseringsmogelijkheden bij de dienstverlening aan de burgers en ondernemers. Wij starten met een programma datagedreven werken om alle initiatieven die op dit vlak al gestart zijn, beter met elkaar te verbinden en hierbij aandacht te hebben voor de betrouwbaarheid van al deze data. Daarnaast zorgen we ervoor dat de systemen blijven draaien en alle applicaties in samenhang met elkaar de primaire processen ondersteunen.