Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting.

Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.

Tabel 44 

Programma / Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Streefwaarden/prognose

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld

%

Lokaal

Gemeente

97

97

97

97

97

97

97

Activiteiten

  1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

  2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken

  3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

  4. Adviseren over initiatieven

Toelichting

1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

In 2023 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. Door de pilot met vergunningvrij bouwen verwachten we minder dan de gebruikelijke jaarlijkse 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent te hoeven verlenen. We weten nu nog niet hoeveel. De pilot is verlengd tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Alle klachten worden binnen acht weken afgehandeld.

2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken

Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.

3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw transformatorstation van TenneT aan de Incheonweg op Schiphol Logistics Park, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum en verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park), Vijfhuizen, Badhoevedorp en Nieuw-Vennep. Daarnaast begeleiden wij de uitbreiding van en het zoeken naar elektriciteitstracés in Haarlemmermeer. Vanwege de grote vraag zijn veel extra kabels nodig om de stroom beter te verdelen over de gemeente. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van de gemeente.

4. Adviseren over initiatieven

Wij staan open voor (bouw)initiatieven uit de samenleving. Deze initiatieven bekijken we integraal en we beoordelen ze vanuit een ‘ja-het-kan-houding’. Hiervoor werken we met een loket en een Werkgroep Ruimtelijke Advisering die ons voorziet van advies op basis van ruimtelijke kwaliteit en haalbaarheid. De laatste jaren is het aantal initiatieven hard gegroeid, waarbij wij geen afname hebben geconstateerd tijdens de coronacrisis.

Doel blijft om initiatiefnemers te helpen om hun bouwinitiatieven te realiseren binnen de ruimtelijke randvoorwaarden en kwaliteit om de leefbaarheid te verbeteren.

In het kader van de Omgevingswet wordt het proces van beoordelen van initiatieven aan een Intaketafel en een Omgevingstafel nader onderzocht door middel van pilots.

Tabel 45 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Baten

11.840

10.612

10.354

10.354

10.354

10.354

Lasten

2.530

3.096

2.433

2.433

2.433

2.433

Saldo

9.310

7.516

7.921

7.921

7.921

7.921

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Baten

Aanpak energiearmoede

-608

-

-

-

Heffen leges advies ruimtelijke initiatieven

350

-

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Baten

-258

-

-

-

Lasten

Aanpak energiearmoede

608

-

-

-

Overig

55

-

-

-

Totaal Lasten

663

-

-

-

Baten

In 2022 is een specifieke uitkering ten behoeve het bestrijden van energiearmoede in de begroting opgenomen. Met deze middelen kan de gemeente huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten op korte termijn ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. Hier staan ook lasten tegenover.

In 2023 biedt onze gemeente de service aan om bouwaanvragen vroegtijdig te laten toetsen, voordat een daadwerkelijke bouwaanvraag inclusief de bijbehorende legesverplichting ingediend wordt. Daar worden tot nu toe geen kosten voor in rekening gebracht. Tegelijkertijd hebben wij de ambitie om dit type initiatieven kostendekkend te laten zijn waarbij er onderscheid gemaakt gaat worden tussen eenvoudige initiatieven, grotere initiatieven en initiatieven voor kleinschalige woningbouw.

Lasten

Dit betreft een specifieke uitkering van het Rijk, zie voor een toelichting op de lagere lasten aanpak energiearmoede de toelichting bij de baten.