Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Er is sprake van een krappe woningmarkt. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van koop- en huurwoningen staat onder druk. Wij willen het beperkte aanbod zo eerlijk mogelijk verdelen. Met het oog op de vergrijzing is een toekomstbestendige woningvoorraad van belang.
Activiteiten
Implementeren nieuwe regels woonruimteverdeling en uitvoeren urgentieregeling
Uitvoeren van prestatieafspraken en voorbereiden nieuwe prestatieafspraken met woningcorporaties
Uitvoeren van de starterslening
Realiseren van wonen met zorg
Huisvesten statushouders
Toelichting
1. Implementeren nieuwe regels woonruimteverdeling en uitvoeren urgentieregeling
In 2023 zijn nieuwe regionale regels voor de woonruimteverdeling in werking getreden. Wij hebben deze regels vastgelegd in de Huisvestingsverordening gemeente Haarlemmermeer 2022. Doel van de nieuwe regels is om de sociale huurwoningen beter terecht te laten komen bij de mensen die ze het hardst nodig hebben. Actief zoekgedrag wordt nu meer beloond dan wachten. In 2024 wordt een rapportage opgesteld van de eerste effecten van de nieuwe regels. In 2026 wordt het systeem geëvalueerd. De regels voor het aanvragen van en het in aanmerking komen voor urgentie zijn niet gewijzigd. Wel is gewijzigd dat de meeste categorieën urgenten voortaan met directe bemiddeling aan een passende woning worden geholpen. Tot 2023 konden urgenten zelf zoeken en met voorrang reageren op een deel van het aanbod op WoningNet. Stadsvernieuwingsurgenten kunnen nog steeds zelf zoeken en met voorrang reageren.
2. Uitvoeren van prestatieafspraken en voorbereiden nieuwe prestatieafspraken met woningcorporaties
Voor de periode 2021-2023 zijn meerjarige prestatieafspraken gemaakt met de vier corporaties en huurdersorganisaties in Haarlemmermeer. De afspraken eindigen op 31 december 2023. Voor de periode 2024-2027 worden in 2023 meerjarige prestatieafspraken gemaakt met de corporaties en huurdersorganisaties die actief zijn in Haarlemmermeer. Deze afspraken gaan over samenwerking, beschikbaarheid, betaalbaarheid, bijzondere doelgroepen, leefbaarheid, kwaliteit van de woningen en duurzaamheid. In de bestuurlijke voortgangsrapportage Wonen ontvangt de raad jaarlijks rapportages over de voortgang van deze afspraken.
3. Uitvoeren van de starterslening
Om de woningmarkt toegankelijk te houden voor starters, wordt in onze opdracht de starterslening verstrekt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Sinds 2021 komen alle starters in Haarlemmermeer in aanmerking voor een starterslening als zij voor het eerst een nieuwe of bestaande woning kopen. De prijs van de woning mag niet hoger zijn dan de grens voor de Nationale Hypotheekgarantie.
4. Realiseren van wonen met zorg
We willen inwoners met een woonzorgbehoefte in staat stellen om langer of weer zelfstandig te wonen, door te zorgen voor voldoende passende woningen en het organiseren van zorg nabij. Waar zelfstandig wonen niet meer mogelijk is willen we dat inwoners zoveel mogelijk in de eigen omgeving en in de nabijheid van het eigen sociale netwerk kunnen wonen. Dit streven is vastgelegd in de nota Huisvestingsopgave wonen met zorg. Om dit te bereiken, werken wij samen met onze (zorg)partners aan deze opgave. Met deze partijen hebben wij het Manifest - Samen leven, wonen en zorgen in Haarlemmermeer getekend. Daarnaast maken wij met woningcorporaties afspraken over het toewijzen van woningen aan bijzondere doelgroepen. In 2024 stellen wij een volkshuisvestingsprogramma op, de woonzorgvisie maakt daar onderdeel van uit.
5. Huisvesten statushouders
Statushouders worden in onze gemeente zodanig gehuisvest dat zij kunnen werken aan hun integratie en zodat wij voldoen aan de landelijke taakstelling. Waar mogelijk maken wij hierbij gebruik van tijdelijke woningen (flexwoningen), zodat reguliere sociale huurwoningen ook beschikbaar blijven voor andere woningzoekenden. Door de toename van instroom in de asielketen zal deze trend zich ook doorzetten in een behoorlijke toename van de taakstelling voor het huisvesten van statushouders. Hierdoor wordt het belang van het realiseren van tijdelijke voorzieningen alleen maar groter.
Tabel 51 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer. | Baten | 666 | 4.238 | 4.280 | 3.900 | 3.571 | 3.471 |
Lasten | 2.542 | 8.215 | 6.085 | 5.562 | 5.535 | 5.511 | |
Saldo | -1.876 | -3.977 | -1.805 | -1.663 | -1.964 | -2.041 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Regeling huisvesting aandachtsgroepen (RHA) | -945 | - | - | - |
2. Planeetbaan 2 | 936 | -380 | -329 | -100 |
Overig | 51 | -0 | -0 | -0 |
Totaal Baten | 42 | -380 | -329 | -100 |
Lasten | ||||
1. Afwaarderen inventaris Planeetbaan 2 | 1.020 | - | - | - |
2. Regeling huisvesting aandachtsgroepen (RHA) | 945 | - | - | - |
3. Flexwonen | 505 | - | - | - |
4. Versterking organisatie | -346 | 356 | - | - |
5. Woonruimteverdeling | 21 | 147 | - | - |
Overig | -15 | 20 | 27 | 24 |
Totaal Lasten | 2.130 | 523 | 27 | 24 |
Baten |
---|
1. In 2023 zijn er incidenteel middelen ontvangen voor Regeling huisvesting aandachtsgroepen. Vanuit deze middelen worden bijdragen verstrekt voor diverse woonprojecten. |
2. Planeetbaan 2 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling spoorzone Hoofddorp (2022.0002314). Dit perceel wordt ter zijner tijd herontwikkeld en wordt nu tijdelijk geëxploiteerd. Dit vindt de komende vijf jaar plaats door onder andere de huurovereenkomst met het COA. |
Lasten |
1. In het totale aankoopbedrag van het pand Planeetbaan 2 zat ook een bedrag voor inventaris (keuken, meubels etc.). Deze waarde is afgeleid van een taxatie, opgesteld door verkoper, waarbij is uitgegaan van voortgezet gebruik als hotel. In de business case is de totale investering (inclusief inventaris van € 1,2 miljoen) meegenomen. Het COA heeft in februari 2023 aangegeven dat zij de inventaris grotendeels niet kan of mag gebruiken. Dit is voornamelijk gelegen in brandweervoorschriften. Het niet kunnen gebruiken van de inventaris is pas laat in het proces duidelijk geworden. Dit betekent dat een kleine € 1 miljoen van de inventaris direct in 2023 moet worden afgewaardeerd in plaats van in vijf jaar, zoals opgenomen in de business case. Het afwaarderen van de inventaris heeft geen effect op de totale exploitatie van het object in vijf jaar omdat met de volledige afschrijving van het totale aankoopbedrag in de business case van vijf jaar is gerekend. Er vindt alleen een verschuiving plaats: in het eerste jaar wordt fors afgeschreven in plaats van gelijkmatig over de vijf jaar. |
2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten RHA de toelichting opgenomen bij de baten. |
3. In 2023 zijn incidenteel middelen beschikbaar voor Flexwonen projecten. |
4. Op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 is rekening gehouden met budget voor versterking van de organisatie om de huidige en nieuwe ambities waar te kunnen maken. |
5. Voor het uitwerken van de woonruimteruimteverdeling is in de Voorjaarsrapportage 2023 extra budget geautoriseerd. Het gaat om de projectkosten en de regionale afhandeling van bezwaar en (hoger) beroep. In 2023 en 2024 zijn er aanloopkosten. Vanaf 2025 zijn de kosten structureel lager. |