Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum

Inwoners hebben recht op een bestaansminimum. Het is aan de overheid om daarin te voorzien als inwoners hier (tijdelijk) niet zelf toe in staat zijn. Dit is vastgelegd in de Participatiewet. Een uitkering wordt verstrekt als een inwoner niet beschikt over (voldoende) middelen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien. De Participatiewet is het vangnet binnen de sociale zekerheid. Tegenover deze rechten staan ook plichten. Wij handhaven die plichten, in nauwe samenhang met de mogelijkheden van inwoners om aan het werk te gaan (beleidsdoel C).

Activiteiten

  1. Algemene bijstand voor levensonderhoud

  2. Aanvullende inkomensondersteuning vanuit bijzondere bijstand en minimabeleid

  3. Handhaving en terugvordering

  4. Bieden van schuldhulpverlening

Toelichting

1. Algemene bijstand voor levensonderhoud

Uitgangspunt is dat alle uitkeringsaanvragen binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn worden afgehandeld. Daarnaast vindt ‘aan de poort’ intensieve controle op rechtmatigheid plaats en wordt het uitkeringsbestand steekproefsgewijs, of als de situatie daartoe aanleiding geeft, gecontroleerd. Bij de aanvraag zal er nog meer oog en aandacht zijn voor de financiële omstandigheden van onze inwoners. Indien noodzakelijk verstrekken we voorschotten, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld schulden ontstaan. Inwoners wijzen we op de mogelijkheid van het aanvragen van bijzondere bijstand en informeren we over andere mogelijkheden van (landelijke) financiële ondersteuning en de mogelijkheid van schuldhulpverlening.

2. Aanvullende inkomensondersteuning vanuit bijzondere bijstand en minimabeleid

Wij stimuleren en ondersteunen inwoners met een minimuminkomen om deel te nemen aan voorzieningen die gericht zijn op maatschappelijke participatie. Een middel hiervoor is het verstrekken van bijzondere bijstand. Om de toegang tot de bijzondere bijstand zo eenvoudig mogelijk te maken, werken we met de tool ‘Bereken uw recht’. Door de toegang laagdrempelig te houden, willen wij het ‘niet-gebruik’ terugdringen. Bovendien wordt in 2024 gewerkt aan i-Participatie. Dit is een online instrument waarmee een inwoner de status van zijn/haar aanvraag kan inzien.

Het is van groot belang dat kinderen zich kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen in de samenleving, ook wanneer zij opgroeien in een huishouden met een laag inkomen of problematische schulden. Hiervoor hebben we het Kindpakket waarmee ouders een vergoeding kunnen aanvragen voor onder andere schoolkosten, bij-, sport-, zwem- of muzieklessen.

Voor inwoners met een zorgbehoefte hebben we de collectieve aanvullende zorgverzekering (gemeentepolis). Inwoners met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de maandelijkse premie van een gemeentepolis.

In 2024 zullen wij nog te maken krijgen met werkzaamheden die voortvloeien uit de toeslagenaffaire. Bij de gedupeerden van de toeslagenaffaire zijn we verantwoordelijk voor de nazorg voor inwoners.

3. Handhaving en terugvordering

Ook in de komende jaren blijven we inzetten op de bestrijding van oneigenlijk gebruik en misbruik van inkomensvoorzieningen. Dit doen we door inzet van handhaving, het verbeteren van de informatievoorziening en vroegtijdige opsporing van fraude. Ons streven is jaarlijks een bedrag ter hoogte van 15% van het openstaande debiteurensaldo per 1 januari van betreffend jaar te incasseren. Het resultaat hiervan is onderhevig aan de ontwikkelingen op het gebied van de Participatiewet.

4. Bieden van schuldhulpverlening

Wij zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van schuldhulpverlening aan onze inwoners. Daarbij gaat het niet alleen om hulp bij het wegnemen van de financiële problemen en problematische schulden, maar ook de oorzaken daarvan. Door vroegsignalering en preventie proberen we te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op schuldhulpverlening. Wij ontvangen signalen van vaste lasten-partners zoals nutsbedrijven, woningcorporaties, waterschappen en zorgverzekeraars, als zij zien dat hun klanten stoppen met het betalen van de rekeningen. Ze hebben hiervoor geen toestemming nodig van de klant, dit is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) toegestaan.

De bedrijven en instanties geven een signaal als hun eigen inspanningen betalingsachterstanden niet oplossen. Het gaat dan om inspanningen zoals een betalingsregeling aanbieden en persoonlijk contact zoeken. In het kader van ‘Vroeg Erop Af’ benaderen MeerWaarde en Plangroep de inwoner vervolgens om hulp aan te bieden. Vanaf 1 januari 2024 gaat de Wettelijke schuldsanering gehalveerd worden van 36 maanden naar 18 maanden. Om het minnelijke traject hierop aan te laten sluiten gaat de Minnelijke schuldsanering Natuurlijke personen ook gehalveerd worden van 36 maanden naar 18 maanden. We monitoren wat hiervan de effecten zijn.

Indicatoren

Tabel 25

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

2019

2020

2021

2022

Kinderen in uitkeringsgezin

% kinderen tot 18 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

4

4

5

n/b

Personen met een bijstandsuitkering

Aantal per 10.000 inwoners

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

217

297

259

n/b

Uit de grafiek Personen met een bijstandsuitkering in Figuur 3 blijkt dat Haarlemmermeer ongeveer hetzelfde aantal personen met een bijstandsuitkering heeft als de vergelijkingsgroep. In vergelijking met de rest van Nederland doen we het goed.

Tabel 26 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum.

Baten

33.802

30.454

29.354

29.354

29.119

29.119

Lasten

51.202

47.230

40.879

39.989

39.604

39.604

Saldo

-17.401

-16.775

-11.525

-10.635

-10.485

-10.485

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Baten

1. Opvang Oekraïners

-1.100

-

-

-

2. Hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire

-

-

-235

-

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-1.100

-

-235

-

Lasten

1. Energietoeslag

5.263

-

-

-

2. Opvang Oekraïners

1.100

-

-

-

3. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-796

-

-

-

4. Schuldhulpverlening

-

740

-

-

5. Bijzondere bijstand

348

-

-

-

6. Hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire

-

-

235

-

7. Verruiming draagkrachtpercentage kindpakket

186

-

-

-

8. Uitvoeringskosten Tozo

175

-

-

-

9. Schuldhulpverlening Eropaf

-

150

150

-

Overig

74

-

-

-

Totaal Lasten

6.350

890

385

-

Baten

1. Sinds vluchtelingen van de oorlog in Oekraine in de gemeente worden opgevangen, zijn we verantwoordelijk voor het verstrekken van leefgeld. Deze verstrekkingen en uitvoeringskosten worden vergoed door het Rijk met een specifieke uitkering. Verder biedt de regeling voor ontheemde Oekraïners de mogelijkheid voor het vergoeden van buitengewone kosten. Deze kosten kunnen worden gedeclareerd bij het Rijk.

2. De nazorgperiode voor hulp aan ouders die door de problemen met de kinderopvangtoeslagaffaire zijn getroffen, duurt na het start van het traject 24 maanden. De uitvoering hiervan is begroot tot en met 2025. Voor deze regeling ontvangen wij middelen van het Rijk.

Lasten

1. Het Rijk heeft aangekondigd dat er ook in 2023 een energietoeslag voor lage inkomens kan worden verstrekt. De verstrekkingen en uitvoeringskosten worden vergoed door het Rijk met een specifieke uitkering. Aanvullend heeft de gemeenteraad besloten om de doelgroep van minima voor de toeslag uit te breiden tot 130% van het sociaal minimum, raadsvoorstel Verruiming draagkrachtpercentage minimaregelingen 2023 (2022.0002600).

2. Zie voor een toelichting op de hogere lasten op de opvang Oekraïners de toelichting onder de baten.

3. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel.

4. De kosten voor schuldhulpverlening nemen toe door de stijging van het aantal uren hulp per product, per inwoner en door de toenemende complexiteit van hulpvragen. Hiernaast is het bedrag hoog door de stijgende personeelskosten door loonindexatie en het grote personeelstekort waardoor investeringen bij onze leverancier nodig zijn om personeel aan te trekken en te behouden. De hogere lasten worden voor de initiële contractperiode in 2023 en 2024 voor twee jaar geraamd. Die twee jaren worden gebruikt om de toekomstige invulling van schuldhulpverlening, financiële begeleiding en vroegsignalering te onderzoeken.

5. Vanwege een budgetoverheveling bij de Jaarstukken 2022 zijn er in 2023 extra middelen beschikbaar om zowel via vroegsignalering als via de bijzondere bijstand gericht hulp aan te bieden aan minima. Ook zijn er extra middelen beschikbaar voor studenten die een beroep doen op de individuele bijzondere bijstand als gevolg van de stijgende energieprijzen.

6. Zie voor een toelichting op de hogere lasten van de hulp aan gedupeerden kinderopvang-toeslagaffaire de toelichting onder de baten.

7. Het ‘kindpakket’ is bedoeld voor ouders met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Deze grens is conform raadsvoorstel Verruiming draagkrachtpercentage minimaregelingen 2023 (2022.0002600) éénmalig in 2023 verhoogd van 120% naar 130% van het wettelijk sociaal minimum 2023.

8. In de Voorjaarsrapportage 2022 zijn voor de jaren 2022 en 2023 incidenteel uitvoeringskosten voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) toegekend. In 2023 is dit benodigd voor de uitvoeringskosten van het innen van terugvorderingen.

9. Het project 'Eropaf' wil bij een vonnis tot uithuiszetting de inwoner de kans bieden om te werken aan herstel van zijn financiële situatie met als doel huisuitzetting te voorkomen.