Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Ons doel is dat inwoners zo zelfstandig en veilig mogelijk thuis kunnen wonen, dat zij goed kunnen meedoen in de samenleving en de regie over hun eigen leven kunnen behouden. Dit ondanks eventuele problemen of beperkingen die zij hebben.

Inwoners die hier met hulp van het eigen netwerk en/of vrij toegankelijke ondersteuning niet (meer) in slagen, kunnen een beroep doen op ondersteuning thuis. Dit geldt zowel voor jeugdigen als volwassenen.

Dit beleidsdoel heeft vooral raakvlakken met drie van de vier overkoepelende thema's in het sociaal domein: meedoen stimuleren, bestaanszekerheid herstellen en kansengelijkheid vergroten.

Activiteiten

1. Jeugd
  • We borgen (sociaal domein breed) structureel de aanpak van complexe (gezins)problematiek die we in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld op basis van de doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW).

  • We richten ons met het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (PO) Haarlemmermeer en het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (VO) Amstelland en de Meerlanden op jeugdigen die onderwijs én een vorm van opgroeiondersteuning nodig hebben voor hun ontwikkeling.

  • Met het project ‘Duurzame aanpak wachttijden’ pakken we de wachttijden in de jeugdzorg aan en zorgen we voor een dekkend zorglandschap. Doelgroepen zijn jeugdigen en hun gezinnen uit Haarlemmermeer die te maken hebben met (complexe) opgroei- en opvoedproblematiek. Voor deze doelgroepen is passende ondersteuning als gevolg van wachttijden in de jeugdzorg niet altijd op tijd beschikbaar. Daardoor worden zij belemmerd in hun ontwikkeling en/of herstel.

  • De Hervormingsagenda Jeugd, die we lokaal uitvoeren, bevat afspraken om de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te maken. De focus ligt op de beschikbaarheid van jeugdzorg voor jeugdigen en gezinnen in de meest kwetsbare situaties. Hierbij is één van de ambities de beweging naar zo thuis mogelijk opgroeien, dus het verminderen van jeugdhulp met verblijf (beleidsdoel B).

2. Wmo
  • Samen met aanbieders zorgen we voor doorontwikkeling van het aanbod van begeleiding en dagbesteding. Hierbij staat centraal om meer gebruik te maken van algemene en vrij toegankelijke voorzieningen.

  • Samen met aanbieders zorgen we voor doorontwikkeling en betere bekendheid van het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning (sociaal domein breed). We richten ons hierbij op die inwoners die deze ondersteuning het meest nodig hebben.

  • In Haarlemmermeer willen we toegankelijke wijken waar iedereen zich thuis kan voelen, ook inwoners met een GGZ-achtergrond. Met het project ‘W in de wijk’ bouwen we aan een netwerk van organisaties en vrijwilligers in de wijk. Het netwerk draagt uit dat alle mensen erbij horen, ook als hun gedrag niet goed begrepen of ‘verstaan’ wordt door hun omgeving. In 2023 zijn we gestart in Hoofddorp, in de wijk Graan voor Visch. Deze aanpak gaven we in 2024 een vervolg en de inzichten maken we vanaf 2025 structureel onderdeel van onze inspanningen in het kader van het Integraal Zorgakkoord.

3. Jeugd en Gezinsbescherming
  • In 2025 bereiden we ons verder voor op het landelijke Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, een programma dat moet leiden tot een efficiëntere aanpak voor gezinnen (met en zonder minderjarige kinderen) waarbij sprake is van relationele onveiligheid.

Tabel 21

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

2020

2021

2022

2023

Jongeren met jeugdhulp

% van alle jongeren tot 18 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

11,8

13,1

13,1

13,3

Jongeren met jeugdbescherming

% van alle jongeren tot 18 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

0,6

0,6

0,5

0,5

Jongeren met jeugdreclassering

% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

0,2

0,2

0,2

0,2

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo

Aantal per 10.000 inwoners

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

440

550

560

550

Jongeren met een delict voor de rechter

% 12 t/m 21 jarigen

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

1

1

1

n/b

Figuur 3

Op de website Waarstaatjegemeente.nl ontbreken de vergelijkende cijfers 2019 en 2020 van de BBV indicatoren over jongeren voor Nederland en Centrale woongemeenten met een landelijk karakter.

Uit de grafiek Jongeren met jeugdbescherming in Figuur 3 blijkt dat Haarlemmermeer relatief gezien minder jongeren in de jeugdbescherming heeft.
We zien een toename in maatwerkarrangementen Wmo, dit komt door een stijging van de hulp bij de huishouding en de GGZ doelgroep. Deze doelgroep wordt minder snel opgenomen in een instelling, maar meer thuis behandeld. Daarvoor is dan wel een maatwerkarrangement Wmo nodig.

Figuur 4

De grafieken uit Figuur 14 Prijs per unieke client ontstaat uit de volgende berekening: prijs van de zorg per jaar delen door aantal unieke inwoners uit de zorgadministratie. Voor 2024 en 2025 is er rekening gehouden met indexatie. De indicator Aantal weken in jeugdzorg zonder verblijf is op de volgende wijze berekend: unieke jeugdigen per jaar delen door unieke jeugdige per maand voor jeugdzorg zonder verblijf maal 52 weken. Dit is over het algemeen stabiel. Voor 2024 en 2025 houden wij de verwachting constant.

Tabel 22 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

Baten

1.667

1.443

1.399

1.399

1.399

1.399

Lasten

76.955

85.513

90.765

89.418

89.427

89.441

Saldo

-75.288

-84.070

-89.366

-88.019

-88.028

-88.042

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Baten

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

369

378

378

378

378

378

6.23- Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

29

6.60- Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

139

122

122

122

122

122

6.711 - Huishoudelijke hulp (Wmo)

814

899

899

899

899

899

6.752 - Jeugdhulp ambulant regionaal

316

44

Totaal baten

1.667

1.443

1.399

1.399

1.399

1.399

Lasten

6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie

2.901

3.370

3.556

3.556

3.556

3.556

6.21 - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo

366

446

473

473

473

473

6.23 - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

2.090

2.237

2.434

2.434

2.434

2.434

6.60 - Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

7.349

7.262

7.856

7.816

7.816

7.816

6.711 - Huishoudelijke hulp (Wmo)

7.877

8.867

9.498

9.476

9.472

9.472

6.712 - Begeleiding (Wmo)

6.607

7.549

8.005

8.005

8.005

8.005

6.713 - Dagbesteding (Wmo)

3.240

3.570

3.787

3.787

3.787

3.787

6.714 - Overige maatwerkarrangementen (Wmo)

1.222

1.221

1.320

55

59

59

6.752 - Jeugdhulp ambulant regionaal

34.364

39.122

40.095

40.095

40.095

40.095

6.753 - Jeugdhulp ambulant landelijk

1.000

1.000

1.060

1.060

1.060

1.060

6.762 - Jeugdhulp met verblijf regionaal

509

631

6.791 - PGB Wmo

910

971

1.031

1.030

1.030

1.030

6.792 - PGB Jeugd

1.240

1.189

1.261

1.261

1.261

1.261

6.821 - Jeugdbescherming

2.290

2.578

3.168

3.149

3.158

3.172

6.822 - Jeugdreclassering

7

0

0

0

0

0

6.91 - Coördinatie en beleid Wmo

2.141

2.178

2.861

2.861

2.861

2.861

6.92 - Coördinatie en beleid Jeugd

2.842

3.322

4.360

4.360

4.360

4.360

Totaal lasten

76.955

85.513

90.765

89.418

89.427

89.441

Saldo

-75.288

-84.070

-89.366

-88.019

-88.028

-88.042

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

Overig

-44

-

-

-

Totaal Baten

-44

-

-

-

Lasten

1. Indexatie en volumestijging

-4.455

-

-

-

2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-746

-

-

-

3. Eigen bijdrage WMO

-738

1.248

-

-

4. Crisisopvang

630

-

-

-

5. Meicirculaire 2024

-449

-

-

-

6. Parlementaire ondervragingscie kinderopvangtoeslag

315

-

-

-

7. Aanpak wachttijden jeugdzorg

300

-

-

-

Overig

-109

99

-9

-14

Totaal Lasten

-5.252

1.347

-9

-14

Lasten

1. Als gevolg van de indexatie en de volumestijging zijn de budgetten voor de jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo) hoger in 2025. De volumestijging betreft de groei van het beroep op de jeugdzorg en de Wmo door de huidige inwoners.

2. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen en de nieuwe CAO is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel.

3. Het abonnementstarief in de Wmo wordt afgeschaft en vervangen door een herinvoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Uitgangspunt is oog hebben voor het inkomenseffect met als doel een verlaging van het beroep op de Wmo. De verwachting is dat de kosten voor de Wmo vanaf 2026 afnemen. Daarnaast is er een structurele compensatie ontvangen vanuit het Rijk voor de gestegen kosten als gevolg van de invoering van het abonnementstarief Wmo.

4. Het budget voor crisisopvang is binnen het programma Zorg en werk verplaatst van beleidsdoel A naar beleidsdoel B.

5. In de meicirculaire 2024 zijn er middelen beschikbaar gesteld in het kader van werkdrukverlaging jeugdbescherming, voogdij 18+ en Wmo hulpmiddelen. De middelen voor 2024 worden geraamd in de Najaarsrapportage 2024.

6. Vanwege een budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2023 zijn er in 2024 extra middelen beschikbaar voor het versterken van de dienstverlening aan kwetsbare inwoners.

7. Vanwege een budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2023 zijn er in 2024 extra middelen beschikbaar voor het uitvoeren van het project om de wachttijden in de jeugdzorg duurzaam aan te pakken.