Beleidsdoel C: Het toeleiden naar werk en meedoen in de samenleving
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Ons doel is dat inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving en waar mogelijk zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien. We helpen inwoners hierbij op maat.
Dit beleidsdoel heeft vooral raakvlakken met twee van de vier overkoepelende thema's in het sociaal domein: meedoen stimuleren en kansengelijkheid vergroten.
Activiteiten
1. Toeleiden van bijstandsgerechtigden naar een reguliere baan (re-integratie)
We zetten de aanpak schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten voort. Daarbij hebben we aandacht voor achterliggende problematiek. Voortijdig schoolverlaters begeleiden we terug naar school, naar werk, een combinatie hiervan of naar dagbesteding. We hebben in het bijzonder aandacht voor jongeren met belemmeringen. We sluiten aan bij de Wet van school naar duurzaam werk, die naar verwachting medio 2025 in werking treedt. Doel van deze wet is jongeren die een (risico op) structurele achterstand op de arbeidsmarkt hebben, te laten doorleren of duurzaam aan het werk te helpen. Met ‘versterken alliantie onderwijs/arbeidsmarkt’ vinden we in de nauwe samenwerking met werkgevers mogelijkheden om jongeren in de praktijk op te leiden (door trainingen en opdoen van werkervaring) en duurzaam werk te vinden. We willen de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt verbeteren door het opzetten van sectortafels. Zo is er bijvoorbeeld een sectortafel Techniek. Aan deze tafel nemen onderwijsinstellingen, ondernemers en de gemeente deel. Aan de sectortafel worden doelen gesteld waarmee aan de slag wordt gegaan. Een van de doelen is het aantrekkelijker maken om in de techniek te gaan werken. We organiseren jaarlijks symposia om de verbinding tussen onderwijs en ondernemers te versterken. Tijdens een symposium delen we goede praktijkvoorbeelden.
2. Activeren van inwoners met afstand tot arbeidsmarkt (participatie)
Met de pilot ‘vrijwillige coaches’ koppelen we inwoners die veel belemmeringen kennen om mee te doen in de maatschappij aan vrijwillige coaches. Deze vrijwillige coach ondersteunt de inwoner, door samen laagdrempelige activiteiten te ondernemen (weer) mee te doen in Haarlemmermeer. Dit zijn de eerste stappen binnen re-integratie. We gaan deze aanpak als onderdeel van re-integratie regulier aanbieden.
We starten ook met een door ons ontwikkelde uitgebreide training die gericht is op zelfredzaamheid, het aanpakken van belemmeringen, weerbaarheid en zelfontplooiing.
3. Toeleiden van inwoners met arbeidsbeperking naar werk
Er komt een herziening van de Participatiewet (Participatiewet in balans). Als onderdeel hiervan hebben wij het Breed Offensief ingevoerd, waarmee we de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking vergroten. Voor nadere invulling trekken we hierin samen op met AM match. De instrumenten jobcoaching en persoonlijke begeleiding op de werkvloer worden nader uitgewerkt.
We verbeteren de aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs, juist ook voor jongeren die onder de banenafspraak vallen. Hiervoor organiseren we lokale banenmarkten en brengen we de dienstverlening van het Werkgeversservicepunt (WSP) meer in positie om ook voor deze doelgroep vacatures te werven.
We brengen bedrijven met veel ongeschoolde of praktisch opgeleide werknemers in kaart en peilen hun behoefte en op basis hiervan matchen we zoveel mogelijk de vraag met het aanbod. Uit onderzoek is bekend dat deze werknemers geen stabiele positie op de arbeidsmarkt hebben. Het werk dat ze doen is vaker tijdelijk, laagbetaald, het risico op werkloosheid is hoger en ze leven vaker in armoede.
4. Het samenwerken in arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam
In arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam werken we aan een toekomstbestendige samenwerking die voor alle partijen (gemeenten, sociale partners, onderwijs en werkgevers) passend is. We werken aan het bestrijden van actuele arbeidsmarktvraagstukken, krapte op de arbeidsmarkt, mismatch tussen vraag en aanbod en een leven lang ontwikkelen. De structuur voor een basissamenwerking zal zich in 2025 steeds meer uitkristalliseren. Het WSP richt zich naast de dienstverlening aan werkgevers ook meer op de verbinding tussen werkgever en werknemer. We zoeken gericht vacatures en ondersteunen werkgevers bij het invullen van vacatures.
Indicatoren
Tabel 24
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Banen | Aantal per 1.000 inwoners 15 – 64 jaar | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 1.545 | 1.495 | 1.525 | 1.572 |
Netto arbeids-participatie | % werkzame beroeps-bevolking t.o.v. de beroepsbevolking | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 71,4 | 72,3 | 74,9 | 76.0 |
Lopende re-integratie-voorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners 15 – 64 jaar | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 80,6 | 107,6 | 111,5 | 93.5 |
Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 2 | 1 | 1 | n/b |
Uit de grafieken in Figuur 3 blijkt dat Haarlemmermeer heel goed scoort op het aantal banen per inwoner. Een van de verklaringen hiervoor is Schiphol, wat een hoge werkgelegenheid creëert. Als gevolg van het aantal banen per 1.000 inwoners, doen we het met de netto arbeidsparticipatie beter dan het gemiddelde. Omdat er relatief weinig inwoners een uitkering ontvangen, heeft Haarlemmermeer ook relatief weinig inwoners in re-integratietrajecten.
In 2020 heeft de coronapandemie ervoor gezorgd dat er trajecten (tijdelijk) afgebroken of niet gestart zijn. Hierdoor waren de doorlooptijden van trajecten trager en langer en werden minder trajecten afgerond. In de jaren daarna is het aantal personen dat hun traject afrondt weer groeiend. Zie Figuur 17.
Tabel 25 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Het toeleiden naar werk en meedoen in de samenleving. | Baten | 2.056 | 1.940 | 1.940 | 1.940 | 1.940 | 1.940 |
Lasten | 10.935 | 12.357 | 13.019 | 12.931 | 12.962 | 12.950 | |
Saldo | -8.879 | -10.417 | -11.079 | -10.991 | -11.022 | -11.010 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
Bedragen x € 1.000 | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
6.3 - Inkomensregelingen | 1.563 | 1.909 | 1.909 | 1.909 | 1.909 | 1.909 | |
6.5 - Arbeidsparticipatie | 493 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal baten | 2.056 | 1.940 | 1.940 | 1.940 | 1.940 | 1.940 | |
Lasten | |||||||
6.3 - Inkomensregelingen | 1.427 | 2.079 | 2.092 | 2.092 | 2.092 | 2.092 | |
6.4 - WSW en beschut werk | 5.697 | 5.680 | 5.983 | 5.768 | 5.781 | 5.633 | |
6.5 - Arbeidsparticipatie | 3.811 | 4.598 | 4.944 | 5.071 | 5.089 | 5.225 | |
Totaal lasten | 10.935 | 12.357 | 13.019 | 12.931 | 12.962 | 12.950 | |
Saldo | -8.879 | -10.417 | -11.079 | -10.991 | -11.022 | -11.010 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | - | - | - | - |
Totaal Baten | - | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Participatie, Wsw en beschut werk | -360 | - | - | - |
2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -251 | - | - | - |
Overig | -51 | 88 | -31 | 12 |
Totaal Lasten | -662 | 88 | -31 | 12 |
Lasten |
---|
1. Voor de uitvoering van een deel van de Participatiewet wordt een integratie-uitkering ontvangen. Bij de meicirculaire 2024 stijgt de hoogte van deze uitkering door een aantal oorzaken. In de eerste plaats wordt de uitkering verhoogd voor loon- en prijsstijgingen op participatie. Daarnaast vindt een verhoging plaats als tegemoetkoming voor de sociaal ontwikkelbedrijven (Wsw) en op beschut werk. Deze uitkering is structureel, echter de toevoeging voor 2024 vindt pas plaats bij de Najaarsrapportage 2024. |
2. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen en de nieuwe cao is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel |