Ontwikkeling meerjarenbeeld

Mutaties

Na het vaststellen van het meerjarenbeeld 2026-2029 in de Voorjaarsrapportage 2025 zijn er autonome ontwikkelingen geweest waardoor het meerjarenbeeld is gewijzigd. In Tabel 1 is weergegeven hoe het bijgestelde meerjarenbeeld tot stand is gekomen.

Tabel 1

Omschrijving (bedragen x € 1 miljoen; min is nadeel)

2026

2027

2028

2029

Geraamd saldo Voorjaarsrapportage 2025

0,09

0,08

-7,31

-17,87

Kapitaallasten en financieringsresultaat

1,42

1,64

2,29

4,08

Meicirculaire gemeentefonds

2,79

2,95

2,03

2,59

Herberekening kostendekkendheid afvalstoffen- en rioolheffing

0,40

0,52

0,68

0,68

Moties Voorjaarsrapportage 2025

-1,71

-1,71

-0,32

0,00

Verlaging structurele inzet Algemene dekkingsreserve

-2,95

-3,43

0,00

0,00

Diverse mutaties

-0,04

-0,04

-0,04

-0,04

Geactualiseerd meerjarenbeeld

0,00

0,00

-2,67

-10,57

Toelichting grootste afwijkingen

Figuur 1

Kapitaallasten en financieringsresultaat

De financieringsbehoefte voor de jaren 2026-2029 is geactualiseerd ten opzichte van de Voorjaarsrapportage 2025. Hierbij is rekening gehouden met mutaties in het investeringsplan. Naar aanleiding van de besluitvorming bij de Voorjaarsrapportage 2025 zijn nieuwe investeringen in het investeringsplan opgenomen. Het voordeel in 2029 ontstaat doordat ook voor de nieuwe investeringen rekening is gehouden met een realisatiegraad van 57,5%.
Voor het aantrekken van geldleningen is gerekend met een rente van 3%. Omdat de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt onzeker zijn, is bij de berekening van het weerstandsvermogen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing rekening gehouden met het risico dat de rente verder stijgt.

Meicirculaire gemeentefonds

Het netto-effect van de mutaties op basis van de meicirculaire 2025 gemeentefonds (brief aan de raad 25 juni 2025, (XS-25060201.1144) wordt nu verwerkt. De algemene mutaties in de meicirculaire geven per saldo een voordeel voor alle begrotingsjaren. De voordelen worden met name veroorzaakt door een hoger dan verwacht volumeaccres en accres voor de loon- en prijsontwikkeling (LPO).

Herberekening kostendekkendheid afvalstoffen- en rioolheffing

Bij de berekening van de kostendekkendheid van de afvalstoffen- en rioolheffing wordt rekening gehouden met de toerekening van kosten van overhead en de compensabele BTW. Als gevolg van hogere lasten wordt in 2026 een hoger bedrag aan compensabele BTW toegerekend.

Moties Voorjaarsrapportage 2025

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad een aantal moties aangenomen, waarin ons college wordt opgeroepen voor diverse onderwerpen incidentele budgetten op te nemen in de Programmabegroting 2026-2029. Wij hebben de aangenomen moties verwerkt in het meerjarenbeeld voor wat betreft de jaren 2026-2029. Onderzocht wordt nog of alle moties uitgevoerd kunnen worden met de beschikbaar gestelde middelen. Moties die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2025 worden betrokken bij de Najaarsrapportage 2025.

De volgende moties zijn verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029:

Tabel 2

Omschrijving (bedragen x € 1 miljoen; min is nadeel)

2026

2027

2028

2029

MO13: Tijdelijk jongerencentrum Badhoevedorp - investeren in jongeren, zorgvuldig in uitvoering

-0,25

-0,25

0,00

0,00

MO15: Aanpak asociaal gedrag in verkeer

-0,25

-0,25

0,00

0,00

MO16: Impuls voor kleine verkeersaanpassingen in Haarlemmermeer West

-0,10

-0,10

-0,10

0,00

MO17: Behoud Jongerenwerk, ook in de school

-0,60

-0,60

-0,10

0,00

MO18: Haarlemmermeerolie

-0,12

-0,12

-0,12

0,00

MO20: Van groot naar nog beter

-0,09

-0,09

0,00

0,00

MO22: Veilig winkelen in Haarlemmermeer

-0,30

-0,30

0,00

0,00

Totaal

-1,71

-1,71

-0,32

0,00

Verlaging structurele inzet Algemene dekkingsreserve

Onderdeel van de maatregelen voor het sluitend maken van de begroting is de inzet van de Algemene dekkingsreserve (ADR) ter dekking van structurele lasten. De inzet mag volgens de regelgeving maximaal 10% van het vrij besteedbare deel van de reserve zijn. Er is voor gekozen om niet het maximale bedrag in te zetten, omdat dit voor extra schuld zorgt en onze gemeente nog voor grote investeringen staat.
Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 is gezien de ontwikkeling van het meerjarenbeeld besloten in 2026 € 3,30 miljoen te onttrekken aan de ADR en in 2027 € 5,45 miljoen. Omdat ten opzichte van de voorjaarsrapportage het meerjarenbeeld positiever is geworden, wordt de onttrekking aan de ADR in 2026 met € 2,95 miljoen verlaagd en in 2027 met € 3,43 miljoen. Per saldo wordt er in 2026 nog € 0,35 miljoen aan de ADR onttrokken ter dekking van structurele lasten en in 2027 € 2,02 miljoen.

Samenvatting baten en lasten 2026-2029

Na verwerking van de hiervoor toegelichte mutaties is het meerjarenbeeld van de baten en lasten als volgt:

Tabel 3

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Totaal van baten programma's

609.275

670.331

653.157

615.871

620.154

604.517

Totaal van lasten programma's

592.803

673.944

661.369

620.833

620.346

615.736

Saldo van baten en lasten (1)

16.473

-3.612

-8.212

-4.961

-191

-11.219

Totaal van baten reservemutaties

27.898

64.419

31.545

20.609

19.630

10.355

Totaal van lasten reservemutaties

26.172

53.881

23.333

15.648

22.112

9.704

Saldo reservemutaties (2)

1.727

10.538

8.212

4.962

-2.482

652

Resultaat (1+2)

18.199

6.926

0

0

-2.674

-10.567

De verdeling van de baten en lasten over de programma's is opgenomen in het Overzicht van baten en lasten.