Beleidsdoel B: Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik

Wat willen wij bereiken?

Wij werken toe naar ‘Nederland circulair in 2050’ door stappen te zetten in het landelijke VANG-programma (Van Afval- naar Grondstofinzameling). Binnen dit programma is de recycledoelstelling voor 2030 gesteld op 60%. Zie hier een korte uitleg. Wij hebben deze VANG-recycledoelstelling in 2024 met 67% al ruimschoots gehaald. Door de hoeveelheid grondstoffen in het restafval zien wij nog genoeg ruimte voor verbetering. Ook de hoeveelheid spullen bij het grofvuil biedt mogelijkheden om hergebruik te stimuleren en zo stappen te zetten op de R-ladder naar meer hergebruik en afvalpreventie.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Het communiceren met inwoners over hergebruik van grondstoffen en afvalpreventie

Wij informeren en instrueren inwoners over het sorteren van grondstoffen, het belang van hergebruik en afvalpreventie in samenwerking met Meerlanden. Hiervoor gebruiken wij huis-aan-huis brieven, de afvalkalender en algemene communicatiemiddelen zoals internet en de krant. Een voorbeeld is de website Een nieuwe manier van afval scheiden. Wij werken aan VANG 2026. Een onderdeel hiervan is de afvalscheiding te verbeteren, minder restafval te maken en hiervoor een particpatietraject te starten.

7.3

Het inzamelen van huishoudelijk restafval, grof huishoudelijk afval en gesorteerde grondstoffen

Wij zamelen alle huishoudelijke afvalstoffen in, waarop de Wet milieubeheer van toepassing is. Hierbij leggen wij de nadruk op een vermindering van de hoeveelheid restafval en een uitbreiding van de hoeveelheid ingezamelde, gesorteerde grondstoffen. Op basis van de evaluatie van VANG 2020 maken wij beleid om ook in de laagbouwwijken met verzamelcontainers meer grondstoffen in te zamelen en minder restafval tegen lagere kosten voor inwoners (VANG 2026). Wij besteden extra aandacht aan het voorkomen van bijplaatsingen en aan het bereiken van schone grondstofstromen. Wij richten de tweede Milieustraat in als Circulair Ambachtscentrum, waarmee producten en materialen een langer leven krijgen. In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de afvalinzameling opgenomen.

7.3

Het bestrijden van zwerfafval

Onze inzet voor het bestrijden van zwerfafval bestaat uit vegen en handmatig zwerfafval rapen. Tevens staan prullenbakken op strategische plekken, zoals in centrumgebieden, woongebieden, langs centrale infrastructuur en op bedrijventerreinen.

7.3

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Zwerfafval-preventie

Resultaat

Het zoveel mogelijk voorkomen van zwerfafval.

Inhoud

Voor zwerfafval geldt vanaf 2024 de Uitgebreide Producentverantwoordelijkheid (UPV) Zwerfafval. Dit betekent dat producenten meebetalen aan het opruimen van zwerfafval en dat zij consumenten moeten aansporen plastic zwerfafval te voorkomen. NMCX voert dit voor ons uit, bijvoorbeeld:

  • informeren over de schadelijkheid van sigarettenpeuken in het milieu en wat men kan doen om dat te voorkomen;

  • het geven van zwerfafvallessen aan scholen;

  • ondersteunen inwoners en ondernemers die zwerfafval willen rapen;

  • onder de aandacht brengen dat ondernemers 25 meter rondom hun onderneming schoon moeten houden;

  • onder de aandacht brengen dat ondernemers een afvalbak moeten hebben;

  • onder de aandacht brengen dat Verpact aan ondernemers, kantoren, scholen en verenigingen een kosteloos gescheiden afvalinzamelstysteem bieden en de inzameling daarvan verzorgt;

  • het begeleiden van jaarlijks terugkomende schoonmaakevenementen (nieuwjaarsvegen, opschoondag);

  • ondersteunen van inwoners en wijkraden bij het voorkomen van bijplaatsingen.

Daarnaast stellen wij het reinigingsbeleid op.

Financiën

Van Verpact ontvangen wij een zwerfafvalvergoeding van € 3,49 per inwoner (prijspeil 2025). Op basis van de meest recente CBS-cijfers (163.128 inwoners in 2024) komt dit neer op € 569.300 aan inkomsten.

BBV indicatoren

Omvang huishoudelijk restafval

Figuur 63

Indicatoren Haarlemmermeer

Aantal meldingen illegale stort

Figuur 64

Er is slechts een lichte toename van illegale stort, maar meer inwoners hebben hierover een melding gedaan.

Wat mag het kosten?

Tabel 53

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

Baten

25.975

29.128

29.858

29.824

29.824

29.824

Lasten

22.127

23.733

24.233

24.033

24.033

24.033

Saldo

3.848

5.396

5.625

5.791

5.791

5.791

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

7.3 Afval

25.975

29.128

29.858

29.824

29.824

29.824

Baten

25.975

29.128

29.858

29.824

29.824

29.824

6.3 Inkomensregelingen

794

865

865

865

865

865

7.3 Afval

21.333

22.868

23.368

23.168

23.168

23.168

Lasten

22.127

23.733

24.233

24.033

24.033

24.033

Saldo van baten en lasten (B-L)

3.848

5.396

5.625

5.791

5.791

5.791

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Afvalstoffenheffing

730

-

-

-

Overig

-0

-34

-

-

Totaal Baten

730

-34

-

-

Lasten

1. Milieustraat Nieuw-Vennep

-717

-

-

-

2. Stop bijplaatsen en verrommeling

-

200

-

-

3. Voorziening afvalstoffenheffing

188

-

-

-

Overig

28

-

-

-

Totaal Lasten

-501

200

-

-

Baten

1.

De opbrengst van de afvalstoffenheffing stijgt als gevolg van een verhoging van de tarieven met 5,1% om de kosten van afvalinzameling en -verwerking 100% kostendekkend te houden. Zie hiervoor de toelichting onder lasten.

Lasten

1.

De ingebruikname van de milieustraat in Nieuw-Vennep is verschoven naar 1 september 2025. De kosten van 2025 vallen daarom lager uit.

2.

Voor de motie 'Stop bijplaatsen verrommeling' zijn voor de periode 2025 - 2026 middelen beschikbaar gesteld.

3.

De mutaties vanuit de Voorjaarsrapportage 2025 die gerelateerd zijn aan de afvalinzameling en -verwerking geven voor 2025 een voordeel dat wordt gestort in de Voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 65

Toelichting

De lasten van dit beleidsdoel worden volledig gedekt uit de afvalstoffenheffing. Een verlaging van de lasten betekent dat de tarieven van de afvalstoffenheffing naar beneden bijgesteld moeten worden en geeft daarmee geen voordeel voor de algemene middelen.

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn lasten zoals reiniging-handhaving, afvalverwijdering en -verwerking en kwijtscheldingen.

Niet beïnvloedbaar

Er zijn geen niet-beïnvloedbare lasten.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn kosten zoals de kosten van afvalverwijdering ern -verwerking van Meerlanden en lasten heffing afvalverwijdering.