Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig
Wat willen wij bereiken?
Wij willen dat onze gemeentelijke wegen, straten en pleinen goed begaanbaar, schoon en veilig zijn. Wij passen duurzame materialen, innovatieve, energiebesparende technieken en werkwijzen toe die leiden tot een vermindering van CO2-uitstoot. Voorbeelden hiervan zijn gerecyclede materialen in asfalt of bestrating. Ook gebruiken we levensduurverlengende technieken, waardoor onderhoudskosten worden bespaard. We willen de fysieke leefomgeving vergroenen en klimaatbestendiger maken door verhardingen die niet meer in gebruik zijn te vervangen door groen. Wij willen dat wegen en fietspaden schoon en veilig zijn, ook bij winterse omstandigheden. Onder dit beleidsdoel vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s).
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Het duurzaam beheren van wegen, straten en pleinen | Onze meest recente uitgevoerde globale visuele inspecties komen uit 2024. Hieruit is weliswaar gebleken dat 81% van ons areaal voldoet aan de gestelde eisen, maar we zien ook grote verschillen tussen asfaltverharding (94% voldoet) en open verhardingen (70% voldoet). Bij asfaltverharding scoort een groot gedeelte matig. Dit voldoet nog wel, maar te verwachten is dat binnen vijf jaar onderhoud nodig is. Wij richten ons vooral op het herstel van open verhardingen. Naast deze activiteiten kijken we hoe de verharding binnen de gemeente kan bijdragen aan de biodiversiteit, het terugdringen van hittestress, vergroening en het afvoeren van regenwater. Hiervoor gaan we op plekken waar dit mogelijk is groenparkeren invoeren. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van verhardingen. | 2.1 |
Het schoon-houden van straten | Wij voeren straatreiniging uit op het afgesproken beeldkwaliteitsniveau, zoals vastgelegd in het Beheerkwaliteitplan (BKP). | 2.1 |
Het bestrijden van gladheid op wegen en fietspaden | Bij gladheid zetten we in op preventieve bestrijding, gericht op de veiligheid van weggebruikers en het beperken van milieubelasting. We gebruiken meetpunten in het wegdek om gladheid vroegtijdig te signaleren. Door te strooien met nat zout en gebruik te maken van routeoptimalisatie, beperken we het zoutverbruik en daarmee ook de milieubelasting. | 2.1 |
Het duurzaam beheren van de civieltechnische kunstwerken | Door regelmatige inspecties bepalen we de conditie van ons areaal. Op basis daarvan passen we de meerjarenplanning aan en prioriteren we het onderhoud. We verbeteren kunstwerken duurzaam met de beschikbare middelen en gebruiken waar mogelijk milieuvriendelijke materialen en innovatieve technologieën. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de civieltechnische kunstwerken. | 2.1 |
Het duurzaam beheren van de openbare verlichting | Om energie te besparen is 92% van de 47.500 lichtpunten van de openbare verlichting (OVL) op dit moment voorzien van nieuwe lichtbronnen met dimbare ledverlichting. Naar verwachting is de vervanging van conventioneel naar led in 2026 grotendeels gereed. Hiermee voldoen wij al in dat jaar aan de doelstelling van het landelijke Energieakkoord (50% energiebesparing ten opzichte van 2013) in plaats van in 2030. Daarnaast voldoen we aan de motie van de Tweede Kamer, waardoor alle gemeenten in 2028 voorzien moeten zijn van 100% ledverlichting. Het kabelnet van de OVL vervangen wij aan het einde van de levensduur door eigen OVL-net om storingen beter te kunnen verhelpen. We gaan het aantal slimme OVL-meetverdeelkasten verder uitbreiden, waarbij we schakelen op lichtcellen en waarmee defecten aan de ondergrondse OVL-kabel automatisch worden gemeld. Hierdoor kunnen we meer energie besparen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de OVL. | 2.1 |
Het duurzaam beheren van de Verkeersregel-installaties (VRI’s) | Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de uitstoot van CO2 te beperken passen wij innovatieve technieken toe, zoals wachttijdvoorspellers en thermische camera's voor het langzaam verkeer en aftellers voor het autoverkeer. Binnen het landelijke programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’ passen wij intelligente VRI's (IVRI's) toe, die voertuigen herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de VRI's. | 2.1 |
Activiteiten in 2026
Voor dit beleidsdoel zijn geen specifieke activiteiten in 2026 te benoemen.
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel hanteren wij de volgende indicatoren:
Kwaliteit verhardingen
Tabel 55
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen1 | Streefwaarden/ prognose | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2022 | 2024 | 2026 | 2028 | ||||
Kwaliteit van alle verhardingen, CROW normering | %voldoende/matig2 | Lokaal | Gisib | 75% | 84% | 81% | >83% | >85% |
Kwaliteit van gesloten verhardingen (asfaltwegen), CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | Gisib | 90% | 90% | 94% | >90% | >90% |
Kwaliteit van open verhardingen (klinkerverharding, trottoirs,) CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | Gisib | 63% | 80% | 70% | >75% | >77% |
- Metingen vinden tweejaarlijks plaats.
- Matig betekent dat de staat van het wegdek nog niet onvoldoende is, maar de verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig is.
Conditieniveau vaste kunstwerken
Tabel 56
Omschrijving | Eenheid | Bron | Metingen1 | Streefwaarden/prognose | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 20252 | 2029 | 2034 | |||
Conditieniveau vaste kunstwerken3 | % Uitstekend | Conditiemeting NEN 2767-4 | 56% | 51% | 59% | 61% |
Conditieniveau vaste kunstwerken | % Goed | Conditiemeting NEN 2767-4 | 28,4% | 26% | 29% | 29% |
Conditieniveau vaste kunstwerken | % Redelijk | Conditiemeting NEN 2767-4 | 14,6% | 17% | 11% | 9% |
Conditieniveau vaste kunstwerken | % Matig | Conditiemeting NEN 2767-4 | 0,8% | 6% | 1% | 1% |
Conditieniveau vaste kunstwerken | % Slecht | Conditiemeting NEN 2767-4 | 0,2% | 0% | 0% | 0% |
Conditieniveau vaste kunstwerken | % Zeer slecht | Conditiemeting NEN 2767-4 | 0% | 0% | 0% | 0% |
- Kunstwerken worden vanaf 2029 één keer per vijf jaar geïnspecteerd (wettelijke verplichting). In 2024 is een veiligheidsschouw uitgevoerd waarover we in de Jaarstukken 2024 hebben gerapporteerd. Vanaf 2025 tot en met 2028 wordt elk jaar 25% van het areaal geïnspecteerd.
- Op basis van 25% van het areaal.
- De twaalf beweegbare bruggen in ons beheer worden vanaf 2025 geïnspecteerd op onderdeelniveau op basis van NEN 2767-4. Op basis van die inspectieresultaten wordt het onderhoud dan wel de vervanging van onderdelen ingepland. Op het moment van opstellen van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de eerste resultaten van de NEN 2767-4 inspectie nog niet bekend. Naast de NEN 2767-4 inspecties worden de bruggen elk kwartaal gemonitord op functionaliteit en veiligheid. Door dit inspectieregime is de kwaliteit van de beweegbare bruggen tenminste niveau 'redelijk'.
Openbare verlichting
Tabel 57
Omschrijving | Eenheid | Bron | Metingen | Streefwaarden/prognose | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Conventionele armaturen Openbare Verlichting vervangen door LED | % vervangen | LMS | 75% | 82% | 87% | 100% | 100% | 100% |
Energiebesparing Openbare Verlichting | % ten opzichte van 2013 | LMS | 32% | 38% | 40% | 50% | 50% | 50% |
Kabelnet Openbare Verlichting Liander vervangen door eigen net | % vervangen | LMS | 93% | 94% | 95% | 97% | 98% | 99% |
Kwaliteit Verkeersregelinstallaties | % goed | LMS | 97,3% | 93,2% | 94,6%1 | 100% | 100% | 100% |
- 94,62% goed betekent dat de resterende VRI's (vier stuks) aan het einde van de levensduur zijn. Vanwege de veiligheid streven wij naar 100% goed en vervangen wij VRI's geheel of gedeeltelijk aan het einde van de levensduur.
Wat mag het kosten?
Tabel 58
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | Baten | 1.167 | 1.385 | 1.936 | 1.386 | 1.386 | 1.386 |
Lasten | 31.273 | 35.065 | 37.349 | 38.630 | 40.534 | 43.558 | |
Saldo | -30.106 | -33.680 | -35.413 | -37.244 | -39.148 | -42.172 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | 1.167 | 1.365 | 1.916 | 1.366 | 1.366 | 1.366 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Baten | 1.167 | 1.385 | 1.936 | 1.386 | 1.386 | 1.386 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 54 | 158 | 159 | 159 | 159 | 159 |
2.1 Verkeer en vervoer | 31.219 | 34.907 | 37.190 | 38.471 | 40.374 | 43.399 |
Lasten | 31.273 | 35.065 | 37.349 | 38.630 | 40.534 | 43.558 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -30.106 | -33.680 | -35.413 | -37.244 | -39.148 | -42.172 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Storting afkoopsom Schipholweg te Badhoevedorp | 550 | -550 | - | - |
Overig | 2 | - | - | - |
Totaal Baten | 552 | -550 | - | - |
Lasten | ||||
1. Kapitaallasten | -2.219 | -1.306 | -1.963 | -3.009 |
Overig | -66 | 25 | 59 | -15 |
Totaal Lasten | -2.285 | -1.281 | -1.904 | -3.024 |
Baten | |
---|---|
1. | De ontvangen afkoopsom van de provincie Noord-Holland van € 0,55 miljoen voor het dagelijks beheer en onderhoud voor de Schipholweg in Badhoevedorp storten we in de Algemene dekkingsreserve. |
Lasten | |
1. | Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd. Specifiek gaat het hier om nieuwe en in uitvoering zijnde investeringen zoals de Vernieuwing openbare ruimte (VOR), de wijkvernieuwing Welgelegen in Nieuw-Vennep, Weg om de Zuid, snelfietsroute De Hoek-A4 en het doortrekken van de S106 Badhoevedorp. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 68
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn uitbesteed werk en advieskosten met betrekking tot gesloten verhardingen, open verhardingen, schone openbare rumte, kunstwerken, beweegbare bruggen, kunstwerk coating Calatravabruggen, openbare verlichting, verkeerslichten, onderhoud fietspaden en dagelijks onderhoud wegen.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten (rente en afschrijving) op investeringen met betrekking tot gesloten verhardingen, open verhardingen, kunstwerken, beweegbare bruggen, openbare verlichting, onderhoud fietspaden en verkeerslichten.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn lasten met betrekking tot schone openbare ruimte, dagelijks onderhoud graffity, beweegbare bruggen, open verhardingen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging, verkeerslichten en dagelijks onderhoud wegen zoals werk door derden (Waterwolf), werkzaamheden door Meerlanden, gas, electra, telefoonkosten en verzekeringen.