Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig

Wat willen wij bereiken?

Wij willen dat onze gemeentelijke wegen, straten en pleinen goed begaanbaar, schoon en veilig zijn. Wij passen duurzame materialen, innovatieve, energiebesparende technieken en werkwijzen toe die leiden tot een vermindering van CO2-uitstoot. Voorbeelden hiervan zijn gerecyclede materialen in asfalt of bestrating. Ook gebruiken we levensduurverlengende technieken, waardoor onderhoudskosten worden bespaard. We willen de fysieke leefomgeving vergroenen en klimaatbestendiger maken door verhardingen die niet meer in gebruik zijn te vervangen door groen. Wij willen dat wegen en fietspaden schoon en veilig zijn, ook bij winterse omstandigheden. Onder dit beleidsdoel vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s).

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Het duurzaam beheren van wegen, straten en pleinen

Onze meest recente uitgevoerde globale visuele inspecties komen uit 2024. Hieruit is weliswaar gebleken dat 81% van ons areaal voldoet aan de gestelde eisen, maar we zien ook grote verschillen tussen asfaltverharding (94% voldoet) en open verhardingen (70% voldoet). Bij asfaltverharding scoort een groot gedeelte matig. Dit voldoet nog wel, maar te verwachten is dat binnen vijf jaar onderhoud nodig is. Wij richten ons vooral op het herstel van open verhardingen. Naast deze activiteiten kijken we hoe de verharding binnen de gemeente kan bijdragen aan de biodiversiteit, het terugdringen van hittestress, vergroening en het afvoeren van regenwater. Hiervoor gaan we op plekken waar dit mogelijk is groenparkeren invoeren. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van verhardingen.

2.1

Het schoon-houden van straten

Wij voeren straatreiniging uit op het afgesproken beeldkwaliteitsniveau, zoals vastgelegd in het Beheerkwaliteitplan (BKP).

2.1

Het bestrijden van gladheid op wegen en fietspaden

Bij gladheid zetten we in op preventieve bestrijding, gericht op de veiligheid van weggebruikers en het beperken van milieubelasting. We gebruiken meetpunten in het wegdek om gladheid vroegtijdig te signaleren. Door te strooien met nat zout en gebruik te maken van routeoptimalisatie, beperken we het zoutverbruik en daarmee ook de milieubelasting.

2.1

Het duurzaam beheren van de civieltechnische kunstwerken

Door regelmatige inspecties bepalen we de conditie van ons areaal. Op basis daarvan passen we de meerjarenplanning aan en prioriteren we het onderhoud. We verbeteren kunstwerken duurzaam met de beschikbare middelen en gebruiken waar mogelijk milieuvriendelijke materialen en innovatieve technologieën. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de civieltechnische kunstwerken.

2.1

Het duurzaam beheren van de openbare verlichting

Om energie te besparen is 92% van de 47.500 lichtpunten van de openbare verlichting (OVL) op dit moment voorzien van nieuwe lichtbronnen met dimbare ledverlichting. Naar verwachting is de vervanging van conventioneel naar led in 2026 grotendeels gereed. Hiermee voldoen wij al in dat jaar aan de doelstelling van het landelijke Energieakkoord (50% energiebesparing ten opzichte van 2013) in plaats van in 2030. Daarnaast voldoen we aan de motie van de Tweede Kamer, waardoor alle gemeenten in 2028 voorzien moeten zijn van 100% ledverlichting. Het kabelnet van de OVL vervangen wij aan het einde van de levensduur door eigen OVL-net om storingen beter te kunnen verhelpen. We gaan het aantal slimme OVL-meetverdeelkasten verder uitbreiden, waarbij we schakelen op lichtcellen en waarmee defecten aan de ondergrondse OVL-kabel automatisch worden gemeld. Hierdoor kunnen we meer energie besparen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de OVL.

2.1

Het duurzaam beheren van de Verkeersregel-installaties (VRI’s)

Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de uitstoot van CO2 te beperken passen wij innovatieve technieken toe, zoals wachttijdvoorspellers en thermische camera's voor het langzaam verkeer en aftellers voor het autoverkeer. Binnen het landelijke programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’ passen wij intelligente VRI's (IVRI's) toe, die voertuigen herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de VRI's.

2.1

Activiteiten in 2026

Voor dit beleidsdoel zijn geen specifieke activiteiten in 2026 te benoemen.

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel hanteren wij de volgende indicatoren:

Kwaliteit verhardingen
Tabel 55

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen1

Streefwaarden/ prognose

2020

2022

2024

2026

2028

Kwaliteit van alle verhardingen, CROW normering

%voldoende/matig2

Lokaal

Gisib

75%

84%

81%

>83%

>85%

Kwaliteit van gesloten verhardingen (asfaltwegen), CROW normering

%voldoende/matig

Lokaal

Gisib

90%

90%

94%

>90%

>90%

Kwaliteit van open verhardingen (klinkerverharding, trottoirs,) CROW normering

%voldoende/matig

Lokaal

Gisib

63%

80%

70%

>75%

>77%

  1. Metingen vinden tweejaarlijks plaats.
  2. Matig betekent dat de staat van het wegdek nog niet onvoldoende is, maar de verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig is.
Conditieniveau vaste kunstwerken
Tabel 56

Omschrijving

Eenheid

Bron

Metingen1

Streefwaarden/prognose

2018

20252

2029

2034

Conditieniveau vaste kunstwerken3

% Uitstekend

Conditiemeting NEN 2767-4

56%

51%

59%

61%

Conditieniveau vaste kunstwerken

% Goed

Conditiemeting NEN 2767-4

28,4%

26%

29%

29%

Conditieniveau vaste kunstwerken

% Redelijk

Conditiemeting NEN 2767-4

14,6%

17%

11%

9%

Conditieniveau vaste kunstwerken

% Matig

Conditiemeting NEN 2767-4

0,8%

6%

1%

1%

Conditieniveau vaste kunstwerken

% Slecht

Conditiemeting NEN 2767-4

0,2%

0%

0%

0%

Conditieniveau vaste kunstwerken

% Zeer slecht

Conditiemeting NEN 2767-4

0%

0%

0%

0%

  1. Kunstwerken worden vanaf 2029 één keer per vijf jaar geïnspecteerd (wettelijke verplichting). In 2024 is een veiligheidsschouw uitgevoerd waarover we in de Jaarstukken 2024 hebben gerapporteerd. Vanaf 2025 tot en met 2028 wordt elk jaar 25% van het areaal geïnspecteerd.
  2. Op basis van 25% van het areaal.
  3. De twaalf beweegbare bruggen in ons beheer worden vanaf 2025 geïnspecteerd op onderdeelniveau op basis van NEN 2767-4. Op basis van die inspectieresultaten wordt het onderhoud dan wel de vervanging van onderdelen ingepland. Op het moment van opstellen van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de eerste resultaten van de NEN 2767-4 inspectie nog niet bekend. Naast de NEN 2767-4 inspecties worden de bruggen elk kwartaal gemonitord op functionaliteit en veiligheid. Door dit inspectieregime is de kwaliteit van de beweegbare bruggen tenminste niveau 'redelijk'.
Openbare verlichting
Tabel 57

Omschrijving

Eenheid

Bron

Metingen

Streefwaarden/prognose

2022

2023

2024

2026

2027

2028

Conventionele armaturen Openbare Verlichting vervangen door LED

% vervangen

LMS

75%

82%

87%

100%

100%

100%

Energiebesparing Openbare Verlichting

% ten opzichte van 2013

LMS

32%

38%

40%

50%

50%

50%

Kabelnet Openbare Verlichting Liander vervangen door eigen net

% vervangen

LMS

93%

94%

95%

97%

98%

99%

Kwaliteit Verkeersregelinstallaties

% goed

LMS

97,3%

93,2%

94,6%1

100%

100%

100%

  1. 94,62% goed betekent dat de resterende VRI's (vier stuks) aan het einde van de levensduur zijn. Vanwege de veiligheid streven wij naar 100% goed en vervangen wij VRI's geheel of gedeeltelijk aan het einde van de levensduur.

Wat mag het kosten?

Tabel 58

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

Baten

1.167

1.385

1.936

1.386

1.386

1.386

Lasten

31.273

35.065

37.349

38.630

40.534

43.558

Saldo

-30.106

-33.680

-35.413

-37.244

-39.148

-42.172

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

2.1 Verkeer en vervoer

1.167

1.365

1.916

1.366

1.366

1.366

7.4 Milieubeheer

0

20

20

20

20

20

Baten

1.167

1.385

1.936

1.386

1.386

1.386

1.2 Openbare orde en veiligheid

54

158

159

159

159

159

2.1 Verkeer en vervoer

31.219

34.907

37.190

38.471

40.374

43.399

Lasten

31.273

35.065

37.349

38.630

40.534

43.558

Saldo van baten en lasten (B-L)

-30.106

-33.680

-35.413

-37.244

-39.148

-42.172

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Storting afkoopsom Schipholweg te Badhoevedorp

550

-550

-

-

Overig

2

-

-

-

Totaal Baten

552

-550

-

-

Lasten

1. Kapitaallasten

-2.219

-1.306

-1.963

-3.009

Overig

-66

25

59

-15

Totaal Lasten

-2.285

-1.281

-1.904

-3.024

Baten

1.

De ontvangen afkoopsom van de provincie Noord-Holland van € 0,55 miljoen voor het dagelijks beheer en onderhoud voor de Schipholweg in Badhoevedorp storten we in de Algemene dekkingsreserve.

Lasten

1.

Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd. Specifiek gaat het hier om nieuwe en in uitvoering zijnde investeringen zoals de Vernieuwing openbare ruimte (VOR), de wijkvernieuwing Welgelegen in Nieuw-Vennep, Weg om de Zuid, snelfietsroute De Hoek-A4 en het doortrekken van de S106 Badhoevedorp.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 68

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn uitbesteed werk en advieskosten met betrekking tot gesloten verhardingen, open verhardingen, schone openbare rumte, kunstwerken, beweegbare bruggen, kunstwerk coating Calatravabruggen, openbare verlichting, verkeerslichten, onderhoud fietspaden en dagelijks onderhoud wegen.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten (rente en afschrijving) op investeringen met betrekking tot gesloten verhardingen, open verhardingen, kunstwerken, beweegbare bruggen, openbare verlichting, onderhoud fietspaden en verkeerslichten.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn lasten met betrekking tot schone openbare ruimte, dagelijks onderhoud graffity, beweegbare bruggen, open verhardingen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging, verkeerslichten en dagelijks onderhoud wegen zoals werk door derden (Waterwolf), werkzaamheden door Meerlanden, gas, electra, telefoonkosten en verzekeringen.