Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater

Wat willen wij bereiken?

Door een adequaat en duurzaam beheer van grond-, hemel- en afvalwater in de openbare ruimte beschermen wij de volksgezondheid, de leefomgeving en het milieu. Ons doel is een robuust, duurzaam en klimaatbestendig watersysteem, met een goede waterkwaliteit, en een goed afvalwaterstelsel, dat voorkomt dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. De landelijke ambitie is Nederland in 2050 klimaatbestendig te hebben ingericht (Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie). Onze ambities voor klimaatbestendigheid zijn opgenomen in het Klimaatadaptatiebeleid Haarlemmermeer (2022.0000040) en uitgewerkt in het Programma riolering en stedelijk water (PRSW) (8414039). In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing opgenomen.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwater-beheer

Wij zetten de voorbereiding van de aanleg van drainage voort in de wijk Welgelegen in Nieuw-Vennep. Daarnaast onderhouden wij de drainage en breiden wij het grondwatermeetnet in risicogebieden uit.

7.2

Het klimaat- bestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water

Wij willen de bestaande openbare ruimte gefaseerd klimaatbestendig inrichten tegen wateroverlast, hitte en droogte. Dit betekent zowel ondergrondse als bovengrondse aanpassingen van de openbare ruimte, waaronder de riolering, en dat we gemengde rioolstelsels vervangen door een gescheiden stelsel. Waar mogelijk doen wij dit in een gebiedsgerichte aanpak. Wij bereiden deze aanpak voor in Rijsenhout-Dorp, Spaarndam en delen van Zwanenburg. Voorafgaand hieraan onderzoeken wij het stedelijk watersysteem, op grond waarvan wij benodigde maatregelen bepalen. Ook bij nieuwbouw richten wij het openbaar gebied zoveel mogelijk klimaatbestendig in.

7.2

Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlakte-water

Door het beheren van de afvalwaterstelsels en het oppervlaktewater (kolken, riolering, gemalen en infiltratie-voorzieningen) zorgen wij voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen ons grondgebied. De basis hiervoor is het PRSW 2024-2028. De gebiedsgerichte aanpak voor klimaatadaptatie is hier een onderdeel van. Wij werken daarnaast in regionaal verband samen om de kwaliteit van de waterketen te verbeteren. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van riolering.

7.2

Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodem-beheer

Wij voeren het dagelijks onderhoud van de watergangen buiten de bebouwde kom uit op basis van de regels van het hoogheemraadschap van Rijnland. Wij combineren het onderhoud van gemeentelijke sloten en vaarten met onderhoud door het hoogheemraadschap om kosten te besparen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van beschoeiing, duikers en stuwen.

7.2

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Evalueren van het PRSW 2024-2028

Resultaat

Met de evaluatie van het PRSW toetsen wij of de beoogde maatregelen nog voldoen aan de actuele klimaatrisico’s.

Inhoud

Wij evalueren het PRSW halverwege de planperiode.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting ( taakveld 7.2).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Aantal meldingen van riooloverlast

Figuur 66

Door meer categorieën meldingen bij de meting te betrekken is het aantal meldingen riooloverlast hoger dan voorheen.

Wat mag het kosten?

Tabel 54

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

Baten

12.568

16.364

17.143

17.298

17.554

17.580

Lasten

9.032

12.446

12.726

12.910

13.158

13.179

Saldo

3.536

3.918

4.417

4.387

4.396

4.400

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

7.2 Riolering

12.568

16.364

17.143

17.298

17.554

17.580

Baten

12.568

16.364

17.143

17.298

17.554

17.580

2.4 Economische havens en waterwegen

710

1.043

1.111

1.223

1.220

1.217

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

0

900

900

900

900

900

7.2 Riolering

8.322

10.503

10.715

10.788

11.038

11.062

Lasten

9.032

12.446

12.726

12.910

13.158

13.179

Saldo van baten en lasten (B-L)

3.536

3.918

4.417

4.387

4.396

4.400

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Rioolheffing woningen

1.566

1.100

-

-

2. Voorziening tariefegalisatie rioolheffing

-916

-1.113

256

25

3. Rioolheffing niet-woningen

129

168

-

-

Overig

0

-1

1

0

Totaal Baten

779

154

257

25

Lasten

1. Kapitaallasten

-299

-309

-432

-21

Overig

19

125

185

-0

Totaal Lasten

-280

-184

-248

-21

Baten

1.

De opbrengsten vanuit de rioolheffing zijn geactualiseerd. De opbrengst stijgt als gevolg van de stijging van het aantal woningen. Tevens worden de tarieven met 11,9% verhoogd om de rioolheffing 100% kostendekkend te houden.

2.

De mutatie op de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing wordt bepaald door het verschil te berekenen tussen de baten en de lasten. Waarbij bij de hoogte van de lasten rekening wordt gehouden met de compensabele BTW (BCF) en de toerekenbare kosten van overhead. Door het verschil tussen de baten en de lasten te muteren op de voorziening, wordt de rioleringstaak kostendekkend geraamd. Zie ook de toelichting in de paragraaf Lokale heffingen.

3.

De opbrengsten vanuit de rioolheffing zijn geactualiseerd. De opbrengst stijgt als gevolg van de stijging van het aantal niet-woningen. Tevens worden de tarieven met 11,9% verhoogd om de rioolheffing 100% kostendekkend te houden.

Lasten

1.

Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd.  Specifiek gaat het hier om investeringen uit het Programma riolering en stedelijk water (PRSW).

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 67

Toelichting

De lasten van dit beleidsdoel worden volledig gedekt vanuit de rioolheffing. Een verlaging van de lasten betekent dat de tarieven van de rioolheffing naar beneden bijgesteld moeten worden en geeft daarmee geen voordeel voor de algemene middelen.

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn kosten van uitbesteed werk met betrekking tot rioleringen, waterkering en afwatering en het PRSW.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn de kapitaallasten (rente en afschrijving) op investeringen met betrekking tot rioleringen.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn lasten met betrekking tot dagelijks onderhoud waterkeringen, baggeren binnenstedelijke wateren, roleringen, gemalen, dagelijk onderhoud waterbeheer, facilitaire kosten met betrekking tot het PRSW en lasten heffing rioolrecht zoals werk door derden (Waterwolf), gas, electra, telefoonkosten en verzekeringen.