Beleidsdoel A: De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, ondernemers, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten

Wat willen wij bereiken?

Door het actief betrekken van inwoners en ondernemers bij ruimtelijke ontwikkelingen en het creëren van draagvlak bij direct belanghebbenden, maken we ruimtelijke plannen. Werken en wonen, wonen en recreëren, winkelen en wonen, uitgaan en wonen, alles wordt in samenhang gebracht om een stabiel evenwicht tussen diverse ruimtelijke spanningsvelden te vormen voor het algemeen belang. Wij kiezen hierbij voor een gebiedsgerichte aanpak, waarbij per gebied, samen met de in het gebied betrokkenen, integrale visies en plannen kunnen worden gemaakt. Ruimtelijke kwaliteit en een goed en gezond leefmilieu zijn daarbij onze uitgangspunten.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Versterken van omgevings-kwaliteit

De Omgevingsvisie moet een goede vertaling krijgen naar regels voor het beoordelen van bouwinitiatieven in het Omgevingsplan. Daarvoor stellen we een Nota Omgevingskwaliteit op, een paraplunota waar alles bij elkaar komt, bestaand en toekomstig beleid, om regie te kunnen voeren op de samenhang en de stap naar beoordelingsregels voor het Omgevingsplan te kunnen maken.

8.1

Samen met Rijk en Metropool-regio Amsterdam werken aan een leefbare en duurzame regio

Samen met het Rijk en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zorgen voor een regio waar het prettig wonen, werken en reizen is. Daarbij staat duurzaamheid centraal, met aandacht voor klimaatadaptatie, energietransitie en een gezonde leefomgeving.

8.1

Omgevingswet

Sinds 2024 werken we met de omgevingswet. Na de vaststelling van de Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2040 zijn er drie belangrijke producten te onderscheiden waar we de komende jaren nog aan werken: het omgevingsplan, de omgevingsvergunning en het omgevingsloket.

8.1

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Opstellen kaders voor landzijdige ontwikkeling van Schiphol

Resultaat

Kaders voor Schiphol NoordWest en ZuidOost, uitgangspunten voor het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan van Schiphol en een beeldkwaliteitsplan voor Schiphol.

Inhoud

Schiphol heeft grootschalige investeringen aangekondigd. Onder meer om de pieren grootschalig te renoveren. Om voorbereid te zijn op ontwikkelingen in de directe luchthavenomgeving buiten het luchthaventerrein willen we ruimtelijke kaders opstellen voor de inpassing van de luchthaven in de omgeving. Dat geeft ons ook de mogelijkheid om met Schiphol mee te denken over de ruimte die gezocht wordt voor functies en bebouwing om beter in te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dit willen we vastleggen in het omgevingsplan voor Schiphol.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 8.1).

Ontwikkelen van een afwegingskader gezondheid

Resultaat

Een afwegingskader voor nieuwe projecten waarmee we de wenselijkheid en haalbaarheid van ruimtelijke plannen op het gebied van gezondheid kunnen beoordelen. Zo wordt gezondheid een volwaardig en meer objectief onderdeel van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties.

Inhoud

Het afwegingskader bevat onder andere een ‘mengpaneel’, een methode om verschillende gezondheidsaspecten tegen elkaar af te wegen bij een gebiedsontwikkeling. Voor het ene aspect kunnen we meer hinder accepteren als dat op andere vlakken wordt gecompenseerd.

Daarnaast bevat het afwegingskader een beschrijving van mogelijke mitigerende maatregelen en ontwerpprincipes om gezondheid te borgen.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 8.1).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

De Leefbaarometer

De leefbaarometer is een instrument dat de leefbaarheid van een wijk of buurt in kaart brengt op basis van verschillende factoren zoals woningvoorraad, fysieke omgeving, voorzieningen, sociale samenhang, overlast en onveiligheid. Het is ontwikkeld door onder meer het ministerie van BZK en wordt vaak gebruikt door gemeenten om beleidskeuzes te onderbouwen. De leefbaarometer geeft een score in leefbaarometerklasse (Uitstekend, Zeer goed, Goed, Ruim voldoende, Voldoende, Zwak, Onvoldoende, Ruim onvoldoende en Zeer onvoldoende) en laat ook de ontwikkeling in de tijd zien, waardoor beleidsmakers trends kunnen volgen en gericht kunnen ingrijpen om de leefbaarheid te verbeteren. Onze gemeente is beoordeeld met goed.

Tabel 37

Omschrijving

Eenheid

Bron

2018

2020

2022

2024

Leefbaarometer

Oordeel

Min. BZK

ruim voldoende

goed

goed

n/b

Wat mag het kosten?

Tabel 38

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A: De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, ondernemers, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

Baten

1.585

2.450

341

341

341

341

Lasten

8.996

9.951

7.710

6.542

5.942

3.583

Saldo

-7.411

-7.501

-7.369

-6.200

-5.600

-3.242

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

8.1 Ruimtelijke ordening

1.585

2.450

341

341

341

341

Baten

1.585

2.450

341

341

341

341

8.1 Ruimtelijke ordening

8.996

9.951

7.710

6.542

5.942

3.583

Lasten

8.996

9.951

7.710

6.542

5.942

3.583

Saldo van baten en lasten (B-L)

-7.411

-7.501

-7.369

-6.200

-5.600

-3.242

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. RIH opbrengsten

-1.619

-

-

-

2. Gebiedsontwikkeling Spoorzone

-500

-

-

-

Overig

11

-

-

-

Totaal Baten

-2.108

-

-

-

Lasten

1. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

940

-

-

-

2. Omgevingswet

626

668

-

-

3. Gebiedsontwikkeling Spoorzone

582

-

-

-

4. Stadscentrum Hoofddorp

355

-

-

-

5. Programmakosten woningbouw

-225

400

500

2.359

Overig

-37

100

100

-1

Totaal Lasten

2.241

1.168

600

2.359

Baten

1.

Dit betreffen de inkomsten uit anterieure overeenkomsten. Deze worden gestort in de reserve RIH (Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer), zie hiervoor de toelichting bij het onderdeel reserves van dit programma. De stortingen zijn gebaseerd op de geprognosticeerde RIH-bijdragen uit diverse projecten. Voor nadere informatie verwijzen wij naar het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG, standlijn 1 januari 2025).

2.

Vanuit het Rijk wordt via een specifieke uitkering een bijdrage ontvangen voor de inrichting van het projectbureau voor de gebiedsontwikkeling Spoorzone. De bijdrage voor 2025 is geraamd bij de Najaarsrapportage 2024. De bijdrage en uitgaven 2026 worden nog geraamd.

Lasten

1.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden.

2.

Voor de invoering en implementatie van de Omgevingswet zijn incidentele budgetten beschikbaar gesteld. De hoogte van het budget verschilt per jaarschijf.

3.

Vanwege een budgetoverheveling bij de Jaarstukken 2024 is er in 2025 € 81.800 aan extra middelen beschikbaar. Zie voor een verdere toelichting op de lagere lasten in 2026 Gebiedsontwikkeling Spoorzone de toelichting opgenomen bij de baten.

4.

Het budget voor advieskosten is in het jaar 2025 al volledig begroot voor Stadscentrum Hoofddorp. De middelen voor 2026 worden op een later moment in de begroting geraamd.

5.

De middelen voor de programmakosten woningbouw zijn incidenteel toegekend. De middelen zijn gefaseerd begroot over de jaarschijven.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 49

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn lasten zoals programmakosten voor de woningbouw. Dit zijn vooral incidentele personeelslasten die noodzakelijk zijn om de woningbouwprogramma's te realiseren.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn onderhoudscontracten ten behoeve van automatisering.

Ontwikkeling

Het deel beïnvloedbaar daalt in 2029 door de Programmakosten woningbouw zoals beschreven bij de verschillenanalyse. Relatief stijgt hierdoor het aandeel personeelskosten, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.