Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel

Wat willen wij bereiken?

Door zelf de uitvoering van ruimtelijke projecten ter hand te nemen geeft de gemeente actief invulling aan het realiseren van de ruimtelijke opgave waar de gemeente voor staat. Daarbij is Haarlemmermeer de afgelopen jaren verstedelijkt. De verwachting is dat door de grote woningbouwopgave zich dit de komende jaren zal voortzetten, met name in en bij de grote kernen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Aan ons de opgave om die verstedelijking in goede banen te leiden om de leefbaarheid te garanderen en waar mogelijk te verbeteren. Onder andere door toevoegen van projecten op het gebied van wonen, werken, voorzieningen en recreatie.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Realiseren van woningbouw-projecten

Meer hierover is opgenomen in het programma Wonen.

8.2

Realiseren van werklocaties

Meer hierover is opgenomen in het programma Economische zaken.

3.2

Realiseren van groen - en recreatie-projecten

Om tegemoet te komen aan de behoefte tot recreëren in het buitengebied zet de gemeente met name in op de realisatie van nieuwe recreatieve verbindingen en nieuwe recreatiegebieden. Meer hierover is opgenomen in het programma Maatschappelijke ontwikkeling.

5.7

Realiseren van infrastructuur projecten

Meer hierover is opgenomen in het programma Mobiliteit.

2.1

Ontwikkelen Spoorzone Hoofddorp

Spoorzone Hoofddorp transformeert in de komende twee decennia fasegewijs van een gedateerd kantoren- en bedrijvengebied naar een gebied waar onze inwoners (en bezoekers), kunnen wonen, werken en verblijven. Als basis voor de verdere uitwerking in planproducten geldt het vastgesteld Ontwikkelkader Spoorzone Hoofddorp (11066373).

8.2

Ontwikkelen Stadscentrum Hoofddorp

Op basis van de vastgestelde visie stadscentrum Hoofddorp 2024 ‘Van dorpshart naar stadscentrum’ (8414059) bouwen we aan een levendig en bereikbaar stadscentrum. Het stadscentrum wordt een centrale, aantrekkelijke, bereikbare en duurzame ontmoetingsplek voor iedereen, die wil wonen, werken, ontspannen en winkelen.

8.2

Versnellen woningbouw-locaties

Sinds 2017 zijn we gestart met de versnelling woningbouw. De voortgang wordt gerapporteerd in de Bouwmonitor (10765305). In 2023 is de MRA Woondeal ondertekend (7398219), waarin afspraken zijn gemaakt over de woningproductie en is het aandeel betaalbare woningen regionaal vastgelegd. Tijdens de woontop 2024 zijn afspraken gemaakt over de realisatie van 6.500 woningen in Haarlemmermeer West.

8.2

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Gebiedsontwik-keling Rijsenhout

Resultaat

Uitwerken van een gebiedsperspectief voor Rijsenhout als beleidskader voor de ruimtelijk programmatische ambities voor het dorp.

Inhoud

We stellen het ‘Gebiedsperspectief Rijsenhout groen- en waterstructuur, 400 woningen’ (gebiedsperspectief) op als beleidskader voor de ruimtelijk programmatische ambities voor het gebied. In het gebiedsperspectief zijn onder andere de locaties voor de woningen benoemd en de randvoorwaarden die van toepassing zijn.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 8.1).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Aantal gerealiseerde projecten en aantal projecten in ontwikkeling

De voortgang van de opgaven in het ruimtelijk domein worden nu weergegeven in verschillende bestuurlijke voortgangsrapportages. In de Voorjaarsrapportage 2025 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio. Het doel is om onderbouwd keuzes te kunnen maken over de fasering en temporisering van (investerings-)projecten. In het kader van het versterken van de informatiewaarde verkennen we hoe we in de volgende bestuurlijke periode de voortgang van de bestuurlijke ambities met concretere indicatoren kunnen weergeven. Mogelijk kunnen we daarbij gebruik maken van een database die we in de tweede helft van 2025 gaan ontwikkelen, waarin alle ruimtelijke opgaven centraal en uniform worden geregistreerd. 

Grondexploitaties

Grondexploitatie projecten kennen relatief grote risico’s met schommelingen in jaaruitgaven en projectresultaten. In het verleden is er daarom voor gekozen uitgaven en inkomsten uit projecten neutraal te administreren binnen de begroting. Deze informatie omvat wel winstuitnames en reserve mutaties maar geven daarom geen beeld van voortgang in projecten.

In het (t)MPG (12013353) wordt hierover uitgebreid gerapporteerd. Hieronder een overzicht op hoofdlijnen van de geschatte kasstromen binnen de grondexploitatie projecten.

Tabel 39

Niet bedrijven (wonen) / Bedragen x € 1.000

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Kosten

12.102

16.936

11.707

13.297

17.425

34.299

Opbrengsten

27.080

29.518

17.412

17.980

22.377

12.078

Saldo

14.978

12.583

5.705

4.684

4.952

-22.221

Tabel 40

Bedrijven Locaties/ Bedragen x € 1.000

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Kosten

2.956

1.046

1.300

1.431

4.895

6.011

Opbrengsten

6.600

8.610

3.515

3.457

2.012

9.215

Saldo

3.644

7.564

2.215

2.026

-2.883

3.204

Wat mag het kosten?

Tabel 41

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Baten

14.671

26.622

22.344

19.417

27.093

8.850

Lasten

11.902

22.799

20.071

16.039

15.337

9.215

Saldo

2.768

3.824

2.273

3.378

11.756

-365

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

3.725

845

874

874

874

874

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-1.317

2.073

3.581

4.125

8.057

2.389

7.4 Milieubeheer

0

1

1

1

1

1

8.1 Ruimtelijke ordening

5.192

19.742

13.425

9.114

8.390

2.273

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

7.070

3.963

4.465

5.304

9.773

3.313

Baten

14.671

26.622

22.344

19.417

27.093

8.850

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

765

242

242

242

242

242

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

1.838

214

714

601

644

644

7.4 Milieubeheer

863

735

874

874

874

874

8.1 Ruimtelijke ordening

6.841

13.509

8.340

7.528

8.865

2.749

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

1.595

8.099

9.901

6.794

4.711

4.706

Lasten

11.902

22.799

20.071

16.039

15.337

9.215

Saldo van baten en lasten (B-L)

2.768

3.824

2.273

3.378

11.756

-365

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Grondexploitaties

-2.831

572

9.737

-18.244

2. Te ontvangen RIH-bijdragen

-1.476

-3.499

-2.062

-

Overig

29

-1

1

1

Totaal Baten

-4.278

-2.928

7.676

-18.243

Lasten

1. Grondexploitaties

3.348

811

-1.298

6.121

2. Uitgaven RIH

-670

3.221

2.000

-

Overig

50

0

0

1

Totaal Lasten

2.728

4.032

702

6.122

Baten

1.

De post bouwgrondexploitaties is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief
Grondzaken standlijn 1 januari 2025 (MPG). De baten betreffen voornamelijk opbrengsten uit
grondverkopen en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie).Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG. De baten en de lasten worden budgettair neutraal geraamd. Een saldo wordt verrekend met de Algemene reserve grondzaken.

2.

De geraamde RIH-bijdrages zijn gebaseerd op bijdrages uit de grotere projecten binnen de gemeente. Hiervoor worden anterieure overeenkomsten afgesloten. Deze projecten worden over een langere periode in fases uitgewerkt. Dit effect vertaalt zich ook naar de RIH-bijdrages. De betaling is vaak gekoppeld aan het indienen van een bouw- of omgevingsvergunning voor de woningen, en niet zoals bij de kleinschalige woningbouw aan het afsluiten van de anterieure overeenkomst. Wel worden er dan garantie afspraken gemaakt over de betaling van de RIH. In de kasstroom van de RIH is dit effect zichtbaar. Hierin zijn de verwachte planningen van de bijdrages opgenomen. Verder geldt dat de gemeente voor de ontvangsten afhankelijk is van de verkoop van de woningen. Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

Lasten

1.

De post bouwgrondexploitaties is de vertaling naar de begroting van het MPG standlijn 1 januari 2025. De lasten betreffen voornamelijk projectkosten voor de grondexploitaties en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

2.

De bestedingen uit de reserve RIH zijn gebaseerd op in het verleden genomen raadsbesluiten en verstrekte kredieten en betreffen diverse projecten voor de aanleg/renovatie van grootschalige infrastructuur of bovenplanse groengebieden.
De uitgaven verschillen per jaar omdat er wordt uitgekeerd naar mate de realisatie van de projecten doorloopt. Afhankelijk van de planning en de eventuele noodzakelijk infrastructuur voor de nieuwe woongebieden kunnen de verwachte uitgaven in de toekomst wijzigen. Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 50

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn kosten zoals het realiseren van de ruimtelijke opgave.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld projectkosten voor de grondexploitaties en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie).

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn subsidies.

Ontwikkeling

Het deel beïnvloedbaar daalt in 2029 door de kosten grondexploitaties zoals beschreven bij de verschillenanalyse.