Beleidsdoel D: Het energiesysteem in Haarlemmermeer is in 2050 CO2-neutraal

Wat willen wij bereiken?

We willen invulling geven aan de doelstellingen uit het nationale Klimaatakkoord op het gebied van energietransitie, met als uiteindelijk doel van bijna nul CO2-emissies in 2050. Doel voor 2030 is een reductie van broeikasgassen van 49%; het gemeentelijke uitgangspunt is een CO2 -reductie van 55% en - als er gelden vanuit het Rijk of Europa beschikbaar komen - kijken we of de ambities naar 60% verhoogd kunnen worden. Deze doelen vergen een stevige inzet op het verminderen van de energievraag en het opschalen van de productie van duurzame energie in de gemeente.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Grootschalige opwek

Doel voor 2050 is dat alle warmte, elektriciteit en brandstof die dan in Haarlemmermeer wordt gebruikt, afkomstig is uit duurzame bronnen.

7.4

Energiesysteem

We zorgen ervoor dat de energietransitie, woningbouw, mobiliteit en het vestigingsklimaat zo min mogelijk wordt gehinderd door het gebrek aan netcapaciteit.

7.4

Energie besparen

Dit richt zich op de gebruikerskant van het energiesysteem, waarbij het doel is om in 2050 het finaal energiegebruik te halveren ten opzichte van 2016 met behoud van de economische ontwikkeling en de resterende energievraag zonder aardgas in te vullen.

7.4

Warmtetransitie

Aan de warmtetransitie wordt kaderstellend invulling gegeven door het Warmteprogramma. Het Warmteprogramma beschrijft de gemeentelijke plannen voor de verduurzaming van wijken voor de komende tien jaar.

7.4

Betrokkenheid (iedereen doet mee)

Het proces van verandering moet met betrokkenen worden doorlopen, zodat de transitie van iedereen wordt, betrokkenheid borgen we in alle projecten/onderwerpen.

7.4

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Grootschalig en kleinschalig zon op objecten

Resultaat

We streven naar 225 megawatt (MW) op daken inclusief Zonnecarport.

Inhoud

We houden de groei van zonnepanelen op daken op peil om in 2030 ten minste 225 MW geïnstalleerd vermogen aan zonnepanelen op daken en parkeerterreinen te hebben. Daarvoor faciliteren we de autonome groei en stimuleren we doelgroepen en oppervlakten die achterblijven.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is nog niet ontvangen.

Versnellen realisatie energie infrastructuur

Resultaat

Vertraging van netinfrastructuuruitbreidingen voorkomen en belangen van Haarlemmermeer behartigen.

Inhoud

Bijdrage leveren aan de locatie en ontwikkeling van A9-Zuid, aanlanding wind aan zee, uitbreiding hoogspanningsstation Vijfhuizen. Strategische gronden voor nieuwe Lianderstations in Lisserbroek, Badhoevedorp en Zwanenburg.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is nog niet ontvangen. Voor werkzaamheden van netuitbreidingen maken we gebruik van de provinciale subsidieregeling Transformatorstations en tracés Noord-Holland.

Programmeren energiesysteem

Resultaat

Het energiesysteem van de toekomst uitwerken en optimaliseren, de benodigde energieinfrastructuur komt daardoor sneller in beeld en kan daardoor sneller worden gerealiseerd. Door slimme keuzes aan de voorkant te maken kunnen netuitbreidingen worden voorkomen.

Inhoud

Hierbij brengen we het toekomstbeeld in kaart voor woningbouw, bedrijvigheid, industrie en energietransitie. Regionaal doen we dat via de proviniciale energievisie en het (provinciale) Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat ((p)MIEK). Lokaal doen we dat via het Energiesysteem Actieplan met Liander.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is nog niet ontvangen.

Slimme energiesystemen

Resultaat

Implementeren van de uitvoeringsagenda's Energie Systeem Actie Plan (ESAP) en (p)MIEK.

Inhoud

Systeemoptimalisaties mogelijk maken. Denk daarbij aan het ontwikkelen van batterijbeleid, het beter benutten van energieopwek, opslag en slimgebruik.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is nog niet ontvangen.

SPUKS isolatie en energiearmoede

Resultaat

Voor isolatie streven we naar geen E,F,G-labels bij woningen (doelstelling 2030) en het opstellen van de Soortenmanagementplan. In het thema energiearmoede, streven we ernaar om de gemiddelde LIHELEK naar 2% te brengen. (LIHELEK = Laag Inkomen én Hoge Energiequote of woning van een Lage Energetische Kwaliteit.)

Inhoud

We gebruiken de SPUK Lokale Aanpak Isolatie (LAI) om subsidie te verstrekken aan inwoners voor isolatiemaatregelen, zoals vloer- en glasisolatie. Een Soortenmanagementplan is een plan om gebouwbewonende diersoorten in een bepaald gebied te beschermen en hun leefomgeving te verbeteren. Het fungeert als basis voor een Omgevingsvergunning flora- en fauna-activiteit voor een heel gebied (onze gemeente). Hiermee kunnen inwoners makkelijker hun woning na-isoleren.

Financiën

We betalen het Soortenmanagementplan á € 960.000 uit de SPUK Lokale Aanpak Isolatie (taakveld 8.3) en de benodigde capaciteit betalen we á € 120.000 uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4).
We betalen de activiteiten die betrekking hebben op energiearmoede á € 105.000 uit de SPUK Aanpak Energiearmoede (taakveld 8.3).

Collectieve warmte

Resultaat

Invullen randvoorwaarden collectieve warmteoplossingen

Inhoud

De Warmtevisie Haarlemmermeer 2030 geeft aan dat voor een beperkt aantal kernen met oudere bebouwing een collectieve warmteoplossing mogelijk is. De randvoorwaarden hiervoor moeten worden onderzocht.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is ook nog niet ontvangen.

Wijkaanpak

Resultaat

Twaalf wijkuitvoeringsplannen, in vijf kernen, waarvan twee uitgevoerd.

Inhoud

Voor de wijkaanpak/gebiedsgerichte aanpak streven we naar een integrale aanpak voor warmtetransitie, riolering, verlichting en vernieuwing van de openbare ruimte.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is ook nog niet ontvangen.

Rol van onder-nemingen

Resultaat

Herdefiniëren van dit dossier waarbij we ons meer willen richten op de gevolgen van netcongestie, collectieve aanpak van energieopwek, energiebesparing en energiehubs.

Inhoud

Het stimuleren, adviseren en faciliteren van ondernemingen om minder CO2 uit te stoten en economisch minder afhankelijk te zijn van de volatiele energieprijzen en netcongestie.

Financiën

We betalen deze activiteit á € 129.700 uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4) en uit de provinciale subsidie ter hoogte van € 121.100. Twee bedrijventerreinen, namelijk Polanenpark en Nieuw-Vennep Zuid worden financieel gestimuleerd door de provincie Noord-Holland.

Warmtepro-gramma

Resultaat

Warmteprogramma vastgesteld in 2026.

Inoud

Alle gemeenten leggen uiterlijk eind 2026 in een warmteprogramma vast welke wijken, buurten en dorpskernen voor 2035 van het aardgas afgaan en hoe (Wet Gemeentelijke Instrumenten Warmtetransitie - WGIW).

Financiën

We betalen deze activiteit uit de SPUK CDOKE (taakveld 7.4). De kosten voor 2026 zijn nog niet bekend en een beschikking vanuit het Rijk is ook nog niet ontvangen.

BBV indicatoren

Percentage bekende hernieuwbaarde elektriciteit

Figuur 52

De gegevens van 2023 en 2024 zijn nog niet bekend.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren aanwezig.

Wat mag het kosten?

Tabel 43

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D: Het energiesysteem in Haarlemmermeer is in 2050 CO2-neutraal.

Baten

2.563

6.893

2.527

1.602

32

32

Lasten

3.989

8.829

4.238

3.294

1.729

1.729

Saldo

-1.426

-1.936

-1.711

-1.692

-1.697

-1.697

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

7.4 Milieubeheer

2.132

4.945

1.417

1.502

32

32

8.3 Wonen en bouwen

431

1.948

1.110

100

0

0

Baten

2.563

6.893

2.527

1.602

32

32

7.4 Milieubeheer

3.558

6.881

3.128

3.194

1.729

1.729

8.3 Wonen en bouwen

431

1.948

1.110

100

0

0

Lasten

3.989

8.829

4.238

3.294

1.729

1.729

Saldo van baten en lasten (B-L)

-1.426

-1.936

-1.711

-1.692

-1.697

-1.697

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Klimaatmiddelen Rijk

-1.651

-190

-1.066

-

2. Geothermie

-1.600

400

-400

-

3. Aanpak energiearmoede

-756

-100

-

-

4. Energie infrastructuur

-109

-

-

-

5. Lokale Aanpak Isolatie

-82

-892

-

-

Overig

-168

-143

-104

-

Totaal Baten

-4.366

-925

-1.570

-

Lasten

1. Klimaatmiddelen Rijk

1.651

190

1.066

-

2. Geothermie

1.600

-400

400

-

3. Aanpak energiearmoede

756

100

-

-

4. Energietransitie

259

-

-

-

5. Energie infrastructuur

109

-

-

-

6. Lokale Aanpak Isolatie

82

892

-

-

Overig

133

162

100

-

Totaal Lasten

4.590

944

1.566

-

Baten

1.

Door het Rijk zijn incidenteel middelen toegekend vanuit de regeling CDOKE. De middelen zijn gefaseerd begroot over de jaarschijven.

2.

Door de provincie Noord-Holland zijn incidenteel middelen toegekend voor een onderzoek naar geothermie. De middelen zijn gefaseerd begroot over de jaarschijven.

3.

Door het Rijk zijn incidenteel middelen toegekend vanuit de regeling Aanpak Energiearmoede. De middelen zijn gefaseerd begroot over de jaarschijven.

4.

Door de provincie Noord-Holland zijn in 2025 incidenteel middelen toegekend voor Energie infrastructuur.

5.

Door het Rijk zijn incidenteel middelen toegekend vanuit de regeling Lokale Aanpak Isolatie. De middelen zijn gefaseerd begroot over de jaarschijven.

Lasten

1.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Klimaatmiddelen Rijk de de toelichting opgenomen bij de baten.

2.

Zie voor een toelichting op de lagere en hogere lasten Geothermie de toelichting opgenomen bij de baten.

3.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Aanpak Energiearmoede de toelichting opgenomen bij de baten.

4.

Voor de energietransitie zijn incidenteel middelen toegekend.

5.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Energie infrastructuur de toelichting opgenomen bij de baten.

6.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Lokale Aanpak Isolatie de toelichting opgenomen bij de baten.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 53

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn uitgaven aan beleidsontwikkeling Energie.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten en subsidies vanuit een rijksbijdrage en vanuit de provincie Noord-Holland.

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar daalt in 2028 door de kosten Klimaatmiddelen Rijk zoals beschreven bij de verschillenanalyse. Relatief stijgt hierdoor het aandeel personeelskosten, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.