Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid

Wat willen wij bereiken?

Op grond van het omgevingsplan geven we omgevingsvergunningen af voor de onderdelen bouw en gebruik. En als er initiatieven zijn die niet passen in het omgevingsplan, maar wel passen in onze beleidskaders en of ambitie dan kunnen we met afwijkingen op het omgevingsplan (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (bopa)) deze initiatieven mogelijk maken. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de gewenste bouwplannen en openbare ruimte. Daarnaast biedt het omgevingsplan ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

Wij treden, vanwege de beperkt beschikbare toezicht- en handhavingscapaciteit, in beginsel alleen op naar aanleiding van een melding of een verzoek om handhaving. Bij een melding handhaven wij alleen als dit in een hoge prioriteitscategorie valt. Wij handhaven alleen als wij een formeel verzoek om handhaving ontvangen.

8.3

Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen, zoals de aanleg van een nieuw transformatorstation van TenneT aan de Incheonweg op Schiphol Logistics Park, bouwactiviteiten in Hoofddorp-Centrum en verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park), Lincolnpark , Vijfhuizen, Badhoevedorp en Nieuw-Vennep.

8.3

Adviseren over initiatieven

Wij staan open voor (bouw)initiatieven uit de samenleving, deze worden integraal beoordeeld met een ‘ja-het-kan-houding’. Wij streven ernaar om de initiatiefnemers te helpen om hun bouwinitiatieven te realiseren binnen de ruimtelijke randvoorwaarden en kwaliteit om de leefbaarheid te verbeteren.

8.1

Activiteiten in 2026

Voor dit beleidsdoel zijn geen specifieke activiteiten in 2026 te benoemen.

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Aantal vergunningen in voorbereiding en aantal verleende vergunningen

Momenteel onderzoeken we op welke manier wij de informatie in de Programmabegroting 2027-2030 kunnen verwerken.

Wat mag het kosten?

Tabel 42

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Baten

6.601

10.588

14.645

14.645

14.645

14.645

Lasten

8.455

9.101

9.697

9.581

9.546

9.546

Saldo

-1.854

1.487

4.948

5.064

5.099

5.099

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

8.3 Wonen en bouwen

6.601

10.588

14.645

14.645

14.645

14.645

Baten

6.601

10.588

14.645

14.645

14.645

14.645

8.1 Ruimtelijke ordening

11

230

124

44

44

44

8.3 Wonen en bouwen

8.444

8.871

9.573

9.537

9.502

9.502

Lasten

8.455

9.101

9.697

9.581

9.546

9.546

Saldo van baten en lasten (B-L)

-1.854

1.487

4.948

5.064

5.099

5.099

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Leges

4.057

-

-

-

Overig

1

-

-

-

Totaal Baten

4.058

-

-

-

Lasten

1. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-458

-

-

-

2. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

-366

-

-

-

3. Vervanging VTH systeem

235

-

-

-

Overig

-7

116

36

-

Totaal Lasten

-596

116

36

-

Baten

1.

Bij de maatregelen voor een sluitende begroting is besloten om de leges overall meer kostendekkend te maken. De extra baten in dit beleidsdoel betreffen de legesopbrengsten omgevingsvergunningen en de legesopbrengsten van C-evenementen.

Lasten

1.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel hoger geworden.

2.

In 2025 is sprake van een onderschrijding van de lasten van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Het bijbehorende voordeel is verwerkt in de Voorjaarsrapportage 2025. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de formatie niet volledig op sterkte is, lagere implementatiekosten van een nieuw VTH-systeem, lagere kosten voor groot onderhoud en lagere kosten van de implementatie Omgevingswet.

3.

In 2025 is rekening gehouden met de aanbesteding, gunning en implementatie van de vervanging van het Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)-systeem. De lasten hiervoor zijn geraamd bij de Voorjaarsrapportage 2025.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 51

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten betreffen juridisch advies, uitbesteed werk en inhuur.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn de kosten van de deelname aan de gemeenschappelijke regeling OD NZKG.