Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting. Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.

Wij zijn verplicht om te zorgen voor een goede registratie van kabels en leidingen. Bij nieuwbouwprojecten gebruiken wij deze gegevens om deze projecten uit te voeren volgens de wettelijke normen.

Tabel 100 

Programma / Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2015

2016

2017

2019

2020

2021

2022

Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld

%

Lokaal

Gemeente

99

99

99

97

97

97

97

Activiteiten

  1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
  2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
  3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Toelichting

1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

In 2020 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. De verwachting is dat er per jaar 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent verleend worden. Alle klachten worden binnen acht weken afgehandeld.

2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken

Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.

3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw trafostation van TenneT in de omgeving van Rijsenhout, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum, verschillende projecten in verband met de aantrekkende woningbouw (Lincolnpark, Tudorpark en Hydepark in Hoofddorp, Mientekade in Halfweg en nieuwbouw Spaarndam) en het project N200 in Halfweg. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van ons.

Tabel 101 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Baten

11.145

12.732

10.372

8.372

8.372

8.372

Lasten

3.755

2.985

2.694

2.618

2.618

2.618

Saldo

7.390

9.747

7.679

5.755

5.755

5.755

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 102 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Bouwleges

-2.360

-2.000

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Baten

-2.360

-2.000

-

-

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

291

-

-

-

Bouwvergunningen

-

100

-

-

Overig

-

-24

-

-

Totaal Lasten

291

76

-

-

Tabel 103 

Baten

In de Voorjaarsrapportage 2019 zijn de begrote bouwleges bijgesteld op basis van een aantal grote bouwprojecten die de komende jaren zullen worden gerealiseerd. Voor de jaren 2020 en 2021 en verder is deze bijstelling respectievelijk € 2,4 miljoen en € 2,0 miljoen lager.

Lasten

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel.

In de Voorjaarsrapportage 2019 is voor de jaren 2019 en 2020 € 100.000 beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de verwachte toename van vergunningaanvragen.