Onderdeel C: Informatievoorziening en automatisering

Tabel 85 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel C: Informatievoorziening en automatisering.

Baten

-

-

-

-

-

-

Lasten

16.087

17.055

16.464

16.906

16.445

16.692

Saldo

-16.087

-17.055

-16.464

-16.906

-16.445

-16.692

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Lasten

Implementatie Sam en Gidso

1.364

-

-

-

Kapitaallasten

-1.178

-838

461

-247

Extra impuls informatiebeveiliging (fase 1 en 2)

665

207

-

-

Programma digitale dienstverlening

563

-

-

-

Extra capaciteit beveiliging en privacy

-215

-

-

-

Functioneel beheer ICT

-190

-

-

-

CAO 2019-2020

-175

-

-

-

Privacywetgeving

-125

250

-

-

Onderhoudscontracten software

-103

-

-

-

Project Instroom, Doorstroom en Uitstroom (IDU)

-62

-62

-

-

Business intelligence software

40

-

-

-

Overig

7

1

0

0

Totaal Lasten

591

-442

461

-247

Lasten

In 2020 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de implementatie van de nieuwe software voor de uitvoering van het sociaal domein (SAM en Gidso). De verwachting is dat deze implementatie in 2020 wordt afgerond en de lasten in 2021 vervallen.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. De grootste veroorzakers van dit verschil zijn de investeringen netwerkapparatuur in het Raadhuis en de Polderlanden, software voor het project Instroom, Doorstroom en Uitstroom (IDU) en IT strategie digitale dienstverlening.

In 2020 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de extra impuls informatiebeveiliging. Dit gaat in twee fases, waarvan fase 1 toeziet op het doorvoeren van aanpassingen op het gebied van informatiebeveiliging. Fase 2 is naast het verder voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) – gericht op de borging van de informatiebeveiliging door ontwikkeling van de medewerkers, producten en processen.

Het bestedingsplan van het voor 2020 beschikbaar gestelde budget voor Programma Digitale dienstverlening kent een grote verscheidenheid aan activiteiten. In 2019 is als pilot gestart met een chatbox voor de medewerkers van het contactcenter. De verdere uitrol van deze functionaliteit wordt in 2020 gedaan.
Een aantal projectmatige onderdelen binnen het programma betreft personele inzet wat op basis van de BBV richtlijnen niet geactiveerd mag worden en moet in plaats van middels een krediet vanuit exploitatiebudget bekostigd worden. Dit budget is bij de Voorjaarsrapportage 2020 beschikbaar gesteld.

In het coalitieakkoord is aangegeven dat maatregelen noodzakelijk blijven om IT nog beter te beveiligen tegen digitale aanvallen en deze te monitoren, omdat IT een steeds grotere rol speelt in de gemeentelijke dienstverlening. Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2020 is budget voor extra formatie toegekend ten behoeve van de Privacy en Security, bestaande uit een CISO (Chief information Security Officer) en twee privacy- en securitymedewerkers.

Op basis van de management letter van de IT-audit, is besloten om het aantal fte's op het gebied van functioneel beheer uit te breiden van 3 fte naar 8 fte. Hiermee kan de gemeente elk werkgebied voorzien van een functioneel beheerder. Functioneel beheer betreft werkzaamheden binnen de primaire processen van onze organisatie, die er onder andere voor moeten zorgen dat de software die we daar gebruiken voldoen aan alle beveiligingseisen en dat toegang tot deze software is gereguleerd.

Als gevolg van de nieuwe CAO voor het gemeentepersoneel zijn de personeelslasten gestegen.

Vanaf eind mei 2018, is rekening gehouden met de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), door middel van handmatige acties. Gebleken is dat deze acties niet volledig succesvol zijn geweest. Derhalve zijn er zijn additionele middelen beschikbaar gesteld om het risico op datalekken te reduceren.

De gemeente maakt steeds vaker gebruik van SAAS (software as a service) oplossingen, waardoor de kosten van onderhoudscontract voor software toenemen en er geen aanschaf van software meer plaatsvindt. Het niet hoeven aan te schaffen van software heeft een verlagend effect op de kapitaallasten.

In het kader van informatiebeveiliging en rechtmatigheid dient de gemeente identiteiten (van personen die voor de gemeente werken ongeacht hun werkverband) en haar voorzieningen op een zodanige manier te registreren en beheren, dat regie voeren bij in-, door- en uitstroom van medewerkers mogelijk is. In het project Instroom, Doorstroom en Uitstroom (IDU) wordt de registratie verbeterd met ‘identiteiten’ ten behoeve van deze regievoering. Om het proces na afronding van het project IDU te kunnen borgen, zijn structurele middelen in de vorm van extra formatie toegekend vanaf 2021.

Er is een eenmalige investering in software is gedaan. Met de investering wordt er structureel bespaard op de jaarlijkse onderhoudskosten van het business intelligence systeem, waardoor de investering wordt terugverdiend.