Beleidsdoel B: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Voor sommige inwoners is zelfstandig thuis wonen op een gegeven moment niet meer mogelijk. Indien volwassenen permanent niet meer thuis kunnen wonen en in een instelling moeten worden opgenomen, vallen zij onder de Wet langdurige zorg (Wlz). Op het gebied van de jeugdhulp zorgen we voor een dekkend en kwalitatief aanbod voor residentiële hulp. We versterken de kracht van ouders, jeugdigen en hun sociale omgeving door opvoedprogramma's en het versterken van respijtzorg. Ons uitgangspunt is residentiële hulp zoveel mogelijk naar ambulante hulp en deeltijdvarianten om te bouwen. Als hulp met verblijf noodzakelijk is, heeft opvang in een gezinssituatie (zoals pleegzorg of een gezinshuis) altijd de voorkeur boven verblijf en behandeling in een instelling. Voor de continuïteit van zorg aan jeugdigen die volwassen worden, besteden we specifiek aandacht aan jeugdigen die na een verblijf in een residentiële instelling terugkeren naar Haarlemmermeer.
De gemeente Haarlem is als centrumgemeente verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang van de doelgroep OGGz (Openbare Geestelijke Gezondheidszorg) en beschermd wonen voor mensen met psychiatrische problematiek. Wij zetten in op het voorkomen van dakloosheid, het ondersteunen van maatschappelijk herstel en een goede nazorg bij uitstroom uit intramurale voorzieningen, gericht op langer zelfstandig wonen.
Activiteiten
- Voorzien in pleegzorg en gezinshuizen
- Bieden van residentiële hulp of behandeling
- Voorzien in gesloten jeugdhulp
- Laten uitvoeren van beschermd wonen en maatschappelijke opvang
- Kortdurend verblijf organiseren
Toelichting
1. Voorzien in pleegzorg en gezinshuizen
Het is van belang dat jeugdigen die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen, een 'zo thuis als mogelijke plek' krijgen om op te groeien, zoals bij een pleeggezin of een gezinshuis. Gezinshuizen zijn bedoeld voor jeugdigen met vaak meerdere en ingewikkelde problemen. In een gezinshuis woont een maximaal aantal jeugdigen samen met een of beide betaalde opvoedouder(s), die voor verzorging, opvoeding en behandeling zorgen. Er zijn verschillende vormen van pleegzorg: voor korte of voor langere tijd, zeven dagen per week of een dag(deel) per week, voor weekenden en vakanties of tijdens crisissituaties. Pleegouders krijgen de begeleiding en ondersteuning die zij nodig hebben van de pleegzorgaanbieder. Ook in 2021 zetten we in op het werven en het behouden van pleegouders, omdat er blijvend behoefte is aan gezinnen die kinderen tijdelijk of voor langere tijd kunnen en willen opvangen.
2. Bieden van residentiële hulp of behandeling
Ons uitgangspunt is dat kinderen die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen, zo veel mogelijk in een ‘zo thuis als mogelijke‘ woonvorm worden opgevangen. Als dit niet mogelijk is, is residentiële zorg nodig waar zij de begeleiding en/of behandeling krijgen die nodig is, waarbij alle benodigde disciplines zijn betrokken en wordt gestuurd op nauwe samenwerking tussen de zorgaanbieders met het oog op integrale zorg. Om de uitstroommogelijkheden te vergroten is een woonvorm gestart waar jongeren vanaf 16 jaar zelfstandigheidstraining krijgen en waar intensieve begeleiding aanwezig is. Dus kamertraining, fasehuis en begeleid wonen in één woonvorm, waar maatwerk geleverd kan worden. Ook in 2021 zetten we in op innovatieve woonvormen, zodat jongeren die daarop aangewezen zijn niet bij gebrek hieraan onze gemeente moeten verlaten.
3. Voorzien in gesloten jeugdhulp
Gesloten jeugdhulp is een zeer intensieve vorm van gespecialiseerde jeugdhulp waarbij de vrijheden van de jeugdige kunnen worden ingeperkt, om te voorkomen dat de jeugdige zich onttrekt of onttrokken wordt aan de hulp die hij nodig heeft. Het heeft als doel jeugdigen met ernstige gedragsproblemen te behandelen en dusdanige gedragsverandering te bewerkstellingen dat de jeugdige weer kan deelnemen aan de maatschappij.
4. Laten uitvoeren van beschermd wonen en maatschappelijke opvang
De uitvoering van beschermd wonen en maatschappelijke opvang is wettelijk belegd bij de centrumgemeenten. Wij hebben hiervoor de gemeente Haarlem gemandateerd. De toegang tot beschermd wonen wordt uitgevoerd door samenwerking tussen de gemeente Haarlemmermeer en de gemeente Haarlem. Wij hebben in onze gemeente de (regionale) opvang voor gezinnen en een aantal locaties voor beschermd wonen. Wij zetten in op het voorkomen van dakloosheid, het ondersteunen van maatschappelijk herstel en een goede nazorg bij uitstroom uit intramurale voorzieningen, gericht op langer zelfstandig wonen. Ter voorbereiding op de doordecentralisatie beschermd wonen werken wij met de betrokken gemeenten in de regio Haarlem afspraken uit over onder meer intergemeentelijke samenwerking na 2022 (strategische keuzes), het gewenste regionale en lokale voorzieningenniveau en de toegang tot deze voorzieningen en inkoop, financiering van en sturing op regionale voorzieningen.
5. Kortdurend verblijf organiseren
Wij stellen bij een aantal zorgaanbieders logeeropvang (respijtzorg) beschikbaar voor jeugdigen en volwassenen met beperkingen die nog thuis wonen. Hierdoor kunnen mantelzorgers tijdelijk ontlast worden, waardoor zij uiteindelijk hun mantelzorgtaken langer vol kunnen houden. Wij zetten in op de doorontwikkeling van kortdurend verblijf zodat deze vorm van ondersteuning beter aansluit bij de behoefte van jeugdigen en volwassenen met beperkingen en hun mantelzorgers. We trekken hierin samen op met de verantwoordelijke organisaties van kortdurend verblijf vanuit overige wetgeving om gezamenlijk een passend aanbod te bieden.
Tabel 21 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf. | Baten | - | 16 | 19 | - | - | - |
Lasten | 8.976 | 9.972 | 8.874 | 8.433 | 8.447 | 8.447 | |
Saldo | -8.976 | -9.956 | -8.855 | -8.433 | -8.447 | -8.447 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 3 | -19 | - | - |
Totaal Baten | 3 | -19 | - | - |
Lasten | ||||
Voogdij 18+ | 700 | - | - | - |
Tranformatiefonds Jeugd | 278 | 333 | - | - |
Correctie jeugdzorg en Wmo | 128 | - | - | - |
Opvang van economisch daklozen | - | 122 | - | - |
Overig | -8 | -14 | -14 | - |
Totaal Lasten | 1.098 | 442 | -14 | - |
Lasten |
---|
In de meicirculaire gemeentefonds 2020 is de integratie-uitkering voor voogdij 18+ vanaf 2021 naar beneden bijgesteld. Op basis van nieuwe gegevens over 2019 is de verdeling van de integratie-uitkering geactualiseerd. Het budget is met hetzelfde bedrag verlaagd. |
Voor het transformatiefonds jeugd zijn voor drie jaren middelen beschikbaar gesteld, via de brief over de decembercirculaire 2018 van 30 januari 2019 (kenmerk X.2018.13852) is de gemeenteraad hierover geïnformeerd. Vanaf 2022 zijn deze middelen niet meer beschikbaar. |
De kosten voor de jeugdzorg en Wmo worden begroot en verantwoord in de beleidsdoelen A en B. Door de jaren heen blijken de werkelijke uitgaven op de afzonderlijke zorgcategorieën af te wijken van de daarbij horende budgetten. Met deze correctie sluiten de begrote uitgaven beter aan bij de werkelijke uitgaven. De programmabegroting op totaalniveau van de beleidsdoelen blijft gelijk. |
In voorgaande jaren werden economisch daklozen, niet-zijnde inwoners met OGGZ-problematiek, onder zeer bijzondere omstandigheden geplaatst in hotels en vakantieparken. De kosten werden ten laste van de bijzondere bijstand gebracht. Omdat het feitelijk om opvang op basis van de Wmo gaat, is het budget overgeheveld voor de jaren 2020 en 2021. Inmiddels vangen wij deze inwoners zoveel mogelijk op in de Etta Palmstraat te Hoofddorp, waar zij op basis van een Wmo-beschikking verblijven en een eigen bijdrage betalen. |