Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting. Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.

Tabel 43 

Programma / Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Streefwaarden/prognose

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld

%

Lokaal

Gemeente

99

97

97

97

97

97

97

Strategische heroriëntatie

We blijven ons inzetten voor woningbouw, zowel in kwantiteit als kwaliteit. We stellen wel voor om leges voor ruimtelijke initiatieven in te voeren. Onderzocht wordt hoe groot deze legesopbrengst moet zijn.

Activiteiten

  1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
  2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
  3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen
  4. Adviseren over initiatieven

Toelichting

1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht

In 2022 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. Door de pilot met vergunningvrij bouwen verwachten we minder dan de gebruikelijke jaarlijkse 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent te hoeven verlenen. We weten nu nog niet hoeveel. Alle klachten worden binnen acht weken afgehandeld.

2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken

Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.

3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen

Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw trafostation van TenneT aan de Incheonweg op Schiphol Logistics Park, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum, verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park). Daarnaast begeleiden wij de uitbreiding van en het zoeken naar elektriciteit tracés in Haarlemmermeer. Veel extra kabels zijn nodig om vanwege de grote vraag de stroom beter te verdelen over de gemeente. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van ons.

4. Adviseren over initiatieven

Wij staan open voor (bouw)initiatieven uit de samenleving. Hiervoor werken we met een loket en een Werkgroep Ruimtelijke Advisering die ons voorziet van advies op basis van ruimtelijke kwaliteit en haalbaarheid. De laatste jaren is het aantal initiatieven hard gegroeid, waarbij wij geen afname hebben geconstateerd tijdens de coronacrisis.

In het kader van de Omgevingswet wordt het proces van beoordelen van initiatieven aan een Omgevingstafel nader onderzocht. Daarbij wordt in het kader van de strategische heroriëntatie door middel van leges een financiële drempel ingevoerd. Onderzocht wordt hoe hoog die leges moeten zijn. Doel blijft om initiatiefnemers te helpen om hun bouwinitiatieven te realiseren binnen de ruimtelijke randvoorwaarden en kwaliteit om de leefbaarheid te verbeteren.

Tabel 44 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2020

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Baten

12.294

10.004

10.004

10.354

10.354

10.354

Lasten

2.727

2.426

2.488

2.488

2.488

2.488

Saldo

9.567

7.578

7.516

7.866

7.866

7.866

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2022

2023

2024

2025

Baten

Strategische heroriëntatie

-

350

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Baten

0

350

-

-

Lasten

Overig

-62

-

-

-

Totaal Lasten

-62

-

-

-

Baten

Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting.