Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De gemeente Haarlemmermeer staat voor grote ruimtelijke opgaven. In de structuurvisie wordt onder meer uitgegaan van binnenstedelijke woningbouwopgaven in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Ook de opgaven die samenhangen met de 'Versnelling Woningbouw' in Lisserbroek, Cruquius, Nieuw-Vennep West en Hoofddorp Noord zijn groot. Tenslotte is er de transformatieopgave van kantoren- en bedrijventerreinen in Beukenhorst-West (Hyde Park), Hoofddorp-Noord en Pionier-Bolsterrein in Nieuw-Vennep. Daarnaast zijn er andere grote projecten zoals de ontwikkeling van bedrijvenparken aan de oostzijde van Haarlemmermeer en de ontwikkeling van PARK21.

De ruimtelijke uitdaging is groot en de economische perspectieven zijn door de coronacrisis onduidelijk en gediversificeerd. Zo lijkt bijvoorbeeld de logistieke branche het zeer goed te doen, terwijl andere branches sterk geraakt worden. Ook de woningbouw lijkt (nog) niet danwel slechts beperkt geraakt te worden. Vooralsnog werken wij, samen met de ontwikkelaars uit de markt, om vanuit de planvoorbereiding in de voorgaande jaren, samen deze ontwikkelingen tot een succes te maken.

Strategische heroriëntatie

De voorgenomen bezuinigingen op natuur- en milieu-educatie staat voor 2025 gepland en zal in de komende periode gezamenlijk getoetst worden op haalbaarheid en verder geconcretiseerd worden. Verder wordt het beschikbare jaarbudget voor initiatieven vanaf 2024 verlaagd met € 50.000.

Activiteiten

  1. Realiseren van woningbouwprojecten
  2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen
  3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten
  4. Faciliteren van de energietransitie

Toelichting

1. Realiseren van woningbouwprojecten

We constateren dat in de gemeente een grote behoefte is aan woningen. Om aan deze behoefte te voldoen bouwen we nu en de komende jaren vele woningen in verschillende kernen en met verschillende woonmilieus. Dit om tegemoet te komen aan de wensen van onze inwoners en die van de regio. Momenteel realiseren we veel woningbouwprojecten in Hoofddorp, zoals Tudorpark, Tudorgardens en Lincolnpark. In Nieuw-Vennep realiseren we woningen in de Nieuwe Kom, in Spaarndam Spaarnebuiten en in Cruquius Wickevoort. En in de hele gemeente nog een scala aan kleinschalige projecten. Wij pakken de komende jaren ook door met de binnenstedelijke woonopgave. Met name Hyde Park bij het station Hoofddorp en Pionier-Bols in Nieuw-Vennep. Daarnaast werken we aan de planontwikkeling van toekomstige projecten als Hoofddorp Zuidrand, Lincolnpark, Rooseveltpark, Lisserbroek Binnenturfspoor en –Noord, Nieuw-Vennep West, Cruquius- Zwaanshoek en Badhoevedorp. Meer hierover is opgenomen in de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Wonen 2020 (2020.0001988). Gezien de grote vraag naar woningen willen we de komende jaren de productie van woningen versnellen (Versnelling woningbouwproductie 2017.0037218). En om de woningnood op korte termijn deels te verkleinen ontwikkelen en bouwen we tijdelijke flexwoningen. Bijvoorbeeld bij het station van Nieuw-Vennep.

2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

De positieve economische ontwikkeling van de voorgaande jaren heeft voor de komende jaren effect op de realisatie van kantoren- en bedrijventerreinen. In het Economisch Perspectief (2016.0020280) geven wij aan hoe we de komende jaren willen sturen op de versterking van onze economie. Wij hebben aangegeven dat wij sturen op een weerbaardere, toekomstgerichte, duurzame en innovatieve economie, waarbij we de ondernemerskracht van inwoners, ondernemers en instellingen willen vergroten, we de stedelijke dynamiek en de sociale cohesie willen benutten. Ook dankzij goede regionale afspraken in Plabeka-verband (Platform Bedrijven en Kantoren Metropoolregio Amsterdam) zijn wij in staat te sturen op de fasering van de programmering van kantoren- en bedrijventerreinen. Wij weten nu nog niet of de coronacrisis of de aanpak van stikstof invloed heeft op de planvorming en realisatie van de projecten.

De huidige projecten zijn onder andere Schiphol Logistics Park, Schiphol Trade Park, De President 1.1, De Hoek-Noord en De Liede. Wij merken dat de bedrijventerreinen momenteel goed aan een behoefte voldoen en daarom goed verkopen. Om ook in de toekomst voorbereid te zijn op nieuwe en veranderende vraag naar bedrijven- en kantorenterreinen onderzoeken we locaties voor nieuwe bedrijvigheid.

3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

Om tegemoet te komen aan de behoefte tot recreëren in het buitengebied zet de gemeente met name in op de realisatie van nieuwe recreatieve verbindingen en nieuwe recreatiegebieden als PARK21, Geniepark en Veldpost Badhoevedorp zuid. Meer hierover is opgenomen in het programma Maatschappelijke ontwikkeling.

Er zijn in 2022 en daarna drie grote groenprojecten in voorbereiding:

  • PARK21
  • Veldpost Badhoevedorp Zuid
  • vervolg Geniepark

PARK21 is gefaseerd in verschillende deelprojecten in uitvoering (deelgebieden 2, 3 en 4). Voor het gehele PARK21 is er in 2022 een milieu effect rapportage (mer) en een nieuw bestemmingsplan, waarmee ontwikkelingen in het park mogelijk worden gemaakt. Zie ook de jaarlijkse Voortgangsrapportage PARK21 aan de raad (2021.0000357).

4. Faciliteren van de energietransitie

De Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer bestaat uit de lijnen betrokkenheid, energiegebruik en fossielvrij, lokale productie van duurzame energie en energie-infrastructuur. In de programmalijn energiegebruik en fossielvrij wordt een energiebesparingsaanpak ontwikkeld voor verschillende doelgroepen. Na het vaststellen van warmtebeleid worden eerste ervaringen opgedaan met het aardgasvrij maken van woningen. De beleidsstukken concept Regionale Energiestrategie (RES) Noord-Holland Zuid, beleid voor zonneakkers en de Regionale Energie Strategie Noord-Holland Zuid 1.0 geven richting aan hoeveel opwekking van duurzame energie we in Haarlemmermeer mogelijk willen maken, op welke plekken en onder welke voorwaarden. We willen een impuls geven aan de ontwikkeling van zon op (grote) daken en parkeerterreinen. Binnen de lijn energie-infrastructuur worden beslissingen en de gevolgen van ontwikkelingen en beleidskeuzes voor de totale infrastructuur in beeld gebracht. Verder wordt ingezet op slim volgen, kennisontwikkeling en samenwerking met andere gemeenten via bijvoorbeeld leerkringen en leerlabs.

Tabel 42 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2020

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Baten

87.883

58.157

80.790

72.330

76.312

68.878

Lasten

90.580

60.277

82.774

75.065

79.478

70.471

Saldo

-2.697

-2.120

-1.984

-2.735

-3.166

-1.593

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2022

2023

2024

2025

Baten

Grondverkopen en bouwgrondexploitatie

17.706

-6.713

6.424

-5.562

Te ontvangen RIH-bijdragen

5.810

-1.747

-2.442

-1.872

Regeling Reductie Energiegebruik

-730

-

-

-

Slimme laadpleinen

-153

-

-

-

Overig

0

0

-

0

Totaal Baten

22.633

-8.460

3.982

-7.434

Lasten

Grondverkopen en bouwgrondexploitatie

-16.997

6.227

-4.942

5.868

Uitgaven RIH

-6.785

561

433

2.785

Energietransitie

969

860

-

-

Regeling Reductie Energiegebruik

730

-

-

-

Toerekening personeelskosten

-491

-

-

-

Slimme laadpleinen

153

-

-

-

Strategische heroriëntatie

-

-

-

301

Overig

-76

61

96

53

Totaal Lasten

-22.497

7.709

-4.413

9.007

Baten

De post grondverkopen en bouwgrondexploitatie is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief Grondzaken 01-01-2021 (MPG). De baten betreffen voornamelijk opbrengsten uit grondverkopen en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

De geraamde RIH-bijdrages zijn gebaseerd op bijdrages uit de grotere projecten binnen de gemeente. Hiervoor worden anterieure overeenkomsten afgesloten. Deze projecten worden over een langere periode in fases uitgewerkt.
Dit effect vertaalt zich ook naar de RIH-bijdrages. De betaling is vaak gekoppeld aan het indienen van een bouw- of omgevingsvergunning voor de woningen, en niet zoals bij de kleinschalige woningbouw aan het afsluiten van de anterieure overeenkomst. Wel worden er dan garantie afspraken gemaakt over de betaling van de RIH.
In de kasstroom van de RIH is dit effect zichtbaar. Hiervan zijn de verwachte planningen van de bijdrages opgenomen. De belangrijkste projecten die hier voor de opbrengst zorgen zijn bijvoorbeeld: Hyde Park, Tudorpark, Wickevoort en Treehouse (Aprisco). Maar ook Schiphol Trade Park (STP) is een anterieure overeenkomst waaruit op basis van de jaarlijkse grondverkopen een bijdrage wordt ontvangen.
Verder geldt de regel dat de gemeente voor de ontvangsten afhankelijk is van de verkoop van de woningen. Het niet in productie nemen van de woningen geeft daarmee dan een daling van de RIH-bijdrages.

De Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) wordt deels in 2021 uitgevoerd en verantwoord. Hiervoor is van het Rijk een specifieke uitkering ontvangen.

In 2020 hebben we van het Rijk een specifieke uitkering van € 153.000 ontvangen voor het realiseren van een slimme laadplein. Als gevolg van de coronacrisis hebben we in 2020 nog niet tot uitvoering over kunnen gaan. De uitvoering en verantwoording zal in 2021 plaatsvinden.

Lasten

De post grondverkopen en bouwgrondexploitatie is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief Grondzaken 01-01-2021 (MPG). De lasten betreffen voornamelijk projectkosten voor de grondexploitaties en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

De bestedingen uit de reserve RIH zijn gebaseerd op in het verleden genomen raadsbesluiten en verstrekte kredieten en betreffen diverse projecten voor de aanleg/renovatie van grootschalige infrastructuur of bovenplanse groengebieden.
In 2021 worden uitgaven gedaan voor een bijdrage voor het stadspark in Hoofddorp, het groenstructuurplan in Badhoevedorp en de nu gestarte ontwikkeling in PARK21 met de projecten de Flumen en Groot Vennep. Er wordt uitgekeerd naar mate de realisatie van de projecten doorloopt. Waarbij in 2022, als de planning doorloopt zoals gepland, ook aan het baggerdepot wordt begonnen.
Met name in de jaren 2022, 2023 en 2024 zijn de bijdrages aan de PARK21-delen circa € 5 miljoen op jaarbasis, daarna daalt de verwachte bijdrage en wordt er in hoofdzaak nog geïnvesteerd in de waterstructuur van de parken.
Afhankelijk van de planning en de eventuele noodzakelijk infrastructuur voor de nieuwe woongebieden kunnen de verwachte uitgaven in de toekomst wijzigen.

Het verschil van € 969.000 in 2022 bestaat uit een budgetoverheveling van € 637.000 in 2021 en een incidenteel budget van € 300.000 in 2022. Een bedrag van € 633.000 komt voort uit de budgetverdeling conform de Voorjaarsrapportage 2020. Het verschil in 2023 van € 860.000 bestaat uit het incidenteel budget van € 300.000 voor 2022 om uitvoering te kunnen geven aan de wettelijk verplichte beleidstrajecten en projecten uit het programma. Daarnaast uit € 560.000 omdat er vanaf 2023 alleen structureel personeel budget is.

Voor de Regeling Reductie Energiegebruik zie de toelichting bij de baten.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van extra doorbelasting in 2022 op dit beleidsdoel.

Voor Slimme laadpleinen zie de toelichting bij de baten.

Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting.