Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij blijven onze inwoners, instellingen en ondernemers intensief betrekken bij beleidsontwikkeling en uitvoeringsplannen. Wij geven participatie een structurele rol en hanteren een makkelijk herkenbare aanpak door een aantal vaste instrumenten, vragen en standaardstappen te gebruiken bij nieuwe initiatieven.

Wij sluiten de manier waarop wij doelgroepen betrekken aan bij hun behoefte en maken daarom gebruik van diverse digitale en offline instrumenten, waaronder het e-platform Open Stad. Om transparant en open te zijn over deze aanpak, actualiseren wij ons participatiebeleid.

Wij werken gebiedsgericht. Wij zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied en voor een continu gesprek tussen gemeentebestuur en inwoners, instellingen en ondernemers om te weten wat er leeft, welke ontwikkelingen wij verwachten op lange termijn in het gebied (gebiedsprogrammering). Wij anticiperen daarop door prioriteiten te stellen en acties te bepalen. Dat doen wij met de inwoners, instellingen en ondernemers in het gebied. Onze kennis van en interactie met het gebied versterken wij door informatiemarkten en door een actief netwerk te onderhouden.

Activiteiten

  1. Het doen van generiek onderzoek

  2. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering

  3. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's

  4. Uitwerking rol dorps- en wijkraden

  5. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad

  6. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers

  7. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad

Toelichting

1. Het doen van generiek onderzoek

De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zo zorgen wij ervoor dat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het coalitieakkoord.

2. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en uitvoering

Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Wij ontwikkelen hiervoor een herkenbare aanpak door een aantal vaste vragen en standaard stappen te hanteren. Ook zorgen wij voor vaste gemeentelijke instrumenten waarmee wij luisteren naar de diversiteit aan geluiden. De herkenbare aanpak maakt het makkelijker om participatie onderdeel te maken van onze vaste werkwijze. Een onderdeel van die werkwijze is de toepassing van de ‘Werkwijze gemeenteraad bij participatie’ waartoe de gemeenteraad heeft besloten.

3. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's

In gesprek met inwoners, instellingen en ondernemers hebben wij per gebied een gebiedsprogramma opgesteld waarin de verwachte ontwikkelingen voor de (middel)lange termijn staan en hoe wij op die ontwikkelingen willen anticiperen. Deze gebiedsprogramma's vertalen wij in prioriteiten en concrete acties voor de korte termijn in een gebiedsagenda. De voorgenomen acties leggen wij vast in een digitaal gebiedsprogramma.

4. Uitwerking rol dorps- en wijkraden

Wij blijven in gesprek met de dorps- en wijkraden over de rollen en participatieve democratie bij beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Wij evalueren jaarlijks de samenwerkingsafspraken die zijn gemaakt. Deze gaan over de onderwerpen waarover dorps- en wijkraden en bestuur samen komen tot beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Daarbij gaat het ook over de mate van beïnvloeding en de rolverdeling. De dorps- en wijkraden zijn ook met de gemeenteraad in gesprek over de langetermijnvisie op de participatiedemocratie.

5. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad

De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in dertien fracties. De gemeenteraad kent een aantal structurele commissies en werkgroepen die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad, de werkgroep Communicatie, de werkgroep Omgevingswet, de werkgroep AM-MRA, de werkgroep Bereikbaarheid Bollenstreek, de Klankbordgroep Rekenkamer, de begeleidingsgroep Referendumcommissie en de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren.

Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn openbaar en digitaal toegankelijk. De openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. Er wordt nader onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van het live ondertitelen van de webcasting van de sessie- en raadsvergaderingen. De activiteiten Ervaar de Raad, Raadslid in de Klas en De Raad Fietst worden voortgezet, evenals het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi.

6. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers

De gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Wij blijven onderzoeken hoe en wanneer wij met zowel offline als online middelen, zoveel mogelijk inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen kunnen bereiken en kunnen oproepen tot deelname aan die participatieprocessen waar dit nodig of gewenst is. Via het online-participatieplatform ‘Open Stad’ bereiken wij meer verschillende groepen en vergroten wij het bereik. Per geval bekijken wij of een combinatie van ‘live’ en online wenselijk is.

7. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad

De Jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider. De griffie ondersteunt bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de Kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ook ondersteund door de ambtelijke organisatie.

Tabel 12 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.

Baten

-

-

-

-

-

-

Lasten

176

391

394

289

289

289

Saldo

-176

-391

-394

-289

-289

-289

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Lasten

Overig

-3

105

-

-

Totaal Lasten

-3

105

-

-