Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid voor ouders om online toestemming te geven voor de aanvraag van een reisdocument voor een minderjarig kind. Maar ook een geboorteaangifte kan digitaal worden doorgegeven.
De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Data uit de BRP wordt verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.
Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving op digitale kaarten. Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van hoogwaardige en betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken ondersteunen en bevorderen wij de interactie met en de transparantie voor inwoners en belanghebbenden.
Ook werken wij aan de (digitale) randvoorwaarden voor de invoering van de Omgevingswet. In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd, zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Om de geboden beleidsvrijheid weloverwogen en juridisch onderbouwd te benutten, zijn goede gegevens nodig. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet de juiste informatie gaan leveren aan gemeenten, provincies, Rijk en waterschappen. Het stelsel van (geografische) basisregistraties is één van de bronnen voor het DSO.
Tabel 16 Kwaliteit basisregistraties
Omschrijving | Bron | Metingen | Streefwaarden/ prognose | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
BAG | zelfevaluatie | 95% | 93% | 92% | > 75% | > 75% | > 75% |
BGT | zelfevaluatie | 93% | 93% | 100% | > 75% | > 75% | > 75% |
BRO | zelfevaluatie | 75% | 100% | 100% | > 60% | > 60% | > 60% |
Activiteiten
Het beheren van de Basisregistratie Personen (BRP) en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
Het beheren van de registers burgerlijke stand
Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP
Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component
Toelichting
1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Door het (intern) opleiden van een aantal medewerkers hebben wij hiervoor de slagkracht vergroot.
Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.
2. Het beheren van de registers burgerlijke stand
Wij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Wij zorgen voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. Wij voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties.
3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
De gemeentebalie Schiphol richt zich op de uitgifte van paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland (niet ingezetenen).
De kosten van de gemeentebalie Schiphol worden gedragen door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze afspraak is vastgelegd in een convenant. Dit convenant is in 2020 verlengd tot en met 31 december 2022. In 2022 is de intentie uitgesproken deze samenwerkingsvorm voort te zetten. Gelet op de behoefte waarin wordt voorzien, is het streven te komen tot een langduriger convenant.
4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP
Wij hebben als gemeente Haarlemmermeer twee procesovereenkomsten met het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de Immigratie en Naturalisatiedienst. Het eerste proces kent een zelfstandige procedure omtrent het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen. Het tweede proces betreft de inschrijving van vluchtelingen die in asielzoekerscentra verblijven. Deze heeft vorm gekregen in een zogenaamde BRP-straatcommissie. In Nederland zijn vijf gemeenten, waaronder de onze, hierop ingericht. Deze afspraken continueren wij in 2023.
5. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component
Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen. Wij houden de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de BGT, de BAG en de BRO. De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder andere gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is de basisadministratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd.
Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek worden de informatieveiligheid en privacy van burgers gewaarborgd.
Tabel 17 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand. | Baten | 2.642 | 2.540 | 1.739 | 2.849 | 2.851 | 2.851 |
Lasten | 5.863 | 5.666 | 4.903 | 5.744 | 5.745 | 5.745 | |
Saldo | -3.221 | -3.127 | -3.164 | -2.895 | -2.894 | -2.894 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Schipholbalie | -531 | - | - | - |
Documenten Burgerzaken | -290 | 1.097 | 2 | - |
Overig | 20 | 13 | - | - |
Totaal Baten | -801 | 1.110 | 2 | - |
Lasten | ||||
Schipholbalie | 531 | - | - | - |
Documenten Burgerzaken | 105 | -841 | - | - |
Overig | 128 | -0 | -1 | - |
Totaal Lasten | 764 | -841 | -1 | - |
Baten |
---|
De opbrengsten en kosten van de gemeentebalie Schiphol worden gedragen door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze afspraak is vastgelegd in een convenant. Dit convenant is in 2020 verlengd tot en met 31 december 2022. In 2022 is de intentie uitgesproken deze samenwerkingsvorm voort te zetten. Gelet op de behoefte waarin wordt voorzien is het streven te komen tot een langduriger convenant. In de Voorjaarsrapportage 2023 worden de lasten en baten structureel opgenomen op basis van het nieuw afgesloten convenant. Het uitgangspunt daarbij is dat de gemeente Haarlemmermeer geen financieel risico draagt. |
Als gevolg van de introductie van een reisdocument met een geldigheidsduur van tien jaar (per 2014) zijn er tot en met 2023 minder inkomsten, de zogenaamde paspoortdip. Hier staan lagere afdrachten aan het Rijk tegenover. Daarnaast is er sprake van jaarlijkse fluctuaties op basis van de voor dat jaar geprognosticeerde aantallen producten. In 2024 nemen de inkomsten en de afdrachten weer toe. |
Lasten |
Zie voor een toelichting op de lagere lasten Schipholbalie de toelichting opgenomen bij de baten. |
Zie voor een toelichting op de lagere lasten Documenten Burgerzaken de toelichting opgenomen bij de baten. |