Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Door een adequaat en duurzaam beheer van grond-, hemel- en afvalwater in de openbare ruimte beschermen wij de volksgezondheid, de leefomgeving en het milieu. Hiervoor streven wij naar een robuust, duurzaam en klimaatbestendig watersysteem, met een goede waterkwaliteit. Door onze ambities voor klimaatbestendigheid te verankeren in de Strategische Samenwerkingsagenda met het hoogheemraadschap van Rijnland en in het Klimaatadaptatiebelied Haarlemmermeer voldoen wij aan het landelijke Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Het Rijk heeft als ambitie om Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. Hieraan ten grondslag ligt de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie (2015) waarin Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen samen deze ambitie hebben vastgelegd. De gemeentelijk specifieke uitwerking van deze ambitie borgen wij in de opvolger van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2020-2023, het Programma riolering en stedelijk water (PRSW) en wij integreren hierin de uitgangspunten van het klimaatadaptatiebeleid. Daarnaast streven wij naar een duurzaam, goed beheerbaar afvalwaterstelsel, waarbij wordt voorkomen dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. Door sloten, tochten en vaarten (watergangen) goed te onderhouden, houden wij de waterkwaliteit en waterkwantiteit op voldoende niveau. In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing opgenomen.

Tabel 59

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Streefwaarden/prognose

2019

2020

2021

2022

2024

2025

2026

2028

Aantal meldingen van riooloverlast

Aantal

Lokaal

Meldingen Openbare Buitenruimte

1.607

1.617

1.844

1.454

< 1.750

< 1.750

< 1.750

< 1.750

Activiteiten

  1. De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwaterbeheer

  2. Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water

  3. Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlaktewater (kolken, riolering, gemalen en infiltratievoorzieningen)

  4. Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer

Toelichting

1. De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwaterbeheer

Om nadelige gevolgen van de grondwaterstand en wateroverlast, veroorzaakt door hemelwater of een structureel te hoog grondwaterpeil, zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken zetten wij de voorbereiding voort van de aanleg van drainage in de wijk Welgelegen in Nieuw-Vennep. Tevens bereiden wij de aanleg van drainage voor in de Zichtweg in Nieuw-Vennep, waar de bodem gesaneerd wordt en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. De informatie uit het gemeentebrede grondwatermeetnet, waarmee wij in stedelijk gebied de grondwaterstand monitoren, is beschikbaar voor alle inwoners en gebruikers in de gemeente (op te vragen via e-mailadres ).
Daarnaast onderzoeken wij het grondwatersysteem met als doel betere eisen te kunnen stellen aan het ontwerp van drainage- en infiltratievoorzieningen en voor het beheer hiervan. Dit zal tevens tot betere inzichten leiden voor kaders voor de inrichting van gebieden en om een grondwatermodel te maken dat gebruikt kan worden voor het maken van berekeningen, het doen van toetsen en met maken van toekomstscenario’s.

2. Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water

Wij voeren de maatregelen uit het uitvoeringsprogramma van de Strategische Samenwerkingsagenda met het hoogheemraadschap van Rijnland uit. Deze maatregelen dragen bij aan een klimaatbestendig watersysteem en klimaatadaptatie door bijvoorbeeld meer ruimte te geven aan water, anders om te gaan met hemel- en afvalwater en meer waterberging te creëren door flexibele waterpeilen. Wij stemmen deze maatregelen af met het hoogheemraadschap.

Wij willen de bestaande openbare ruimte gefaseerd klimaatbestendig inrichten (tegen wateroverlast, hitte en droogte) in een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de hele leefomgeving wordt verbeterd. Hiermee willen wij zoveel mogelijk voldoen aan de landelijke ambitie om Nederland in 2050 klimaatbestendig te hebben ingericht. Dit betekent zowel ondergrondse als bovengrondse aanpassingen van de openbare ruimte, waaronder de riolering. De oudste riolering wordt als eerste vervangen door een gescheiden stelsel. De nodige maatregelen op maaiveldniveau, om de zwaardere buien op te kunnen vangen, worden eveneens meegenomen in de gebiedsgerichte aanpak. Wij vervolgen de voorbereiding van deze aanpak in delen van Zwanenburg en Rijsenhout. Wij berekenen de benodigde capaciteit voor de situatie in de toekomst voor wat betreft riolering en hemelwatersystemen, het grondwatersysteem en het oppervlaktewater. Ook bij nieuwbouw richten wij het openbaar gebied zoveel mogelijk klimaatbestendig in.

3. Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlaktewater (kolken, riolering, gemalen en infiltratievoorzieningen)

Door de afvalwaterstelsels en het oppervlaktewater te beheren zorgen wij voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen ons grondgebied. De basis hiervoor is het Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlemmermeer (GRP) 2021-2023. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet met ingang van 1 januari 2024 vervalt de verplichting om een GRP te hebben. In plaats daarvan stellen wij het Programma Riolering en Stedelijk Water (PRSW) op, waarin de gebiedsgerichte aanpak voor klimaatadaptatie en een plaats krijgt. Dit plan, dat tevens dient als onderbouwing voor de rioolheffing, leggen wij eind 2023 ter vaststelling aan de raad voor.
Wij werken daarnaast in regionaal verband samen om de kwaliteit van de waterketen te verbeteren.
In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van riolering.

4. Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer

Wij voeren het dagelijks onderhoud van de watergangen buiten de bebouwde kom uit op basis van de legger en de keur (beleidsregels) van het hoogheemraadschap van Rijnland. Wij combineren het onderhoud van gemeentelijke sloten en vaarten met onderhoud door het hoogheemraadschap van Rijnland om kosten te besparen. Wij actualiseren het Beheerplan Watergangen 2020-2023 en het baggerplan en voegen de inhoud zoveel mogelijk aan het PRSW toe, dat wij eind 2023 aan de raad aanbieden. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van beschoeiing, duikers en stuwen.

Tabel 60 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

Baten

10.566

11.405

11.714

11.657

11.787

11.760

Lasten

6.967

7.693

7.813

7.769

7.854

7.828

Saldo

3.600

3.713

3.901

3.888

3.932

3.932

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Baten

1. Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing

235

-57

130

-27

2. Rioolheffing

74

-

-

-

Overig

-0

-

-1

0

Totaal Baten

309

-57

130

-27

Lasten

Overig

-120

44

-85

27

Totaal Lasten

-120

44

-85

27

Baten

1. De mutatie op de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing wordt bepaald door het verschil te berekenen tussen de baten en de lasten. Waarbij bij de hoogte van de lasten rekening wordt gehouden met de compensabele BTW (BCF) en de toerekenbare kosten van overhead. Door het verschil tussen de baten en de lasten te muteren op de voorziening, wordt de rioleringstaak kostendekkend geraamd. Zie ook de toelichting in de paragraaf Lokale heffingen.

2. De opbrengsten vanuit de rioolheffing zijn geactualiseerd. De opbrengst stijgt als gevolg van een verhoging van de tarieven met 2%. Hiertegenover staat een daling van het aantal geraamde aansluitingen. In het meerjarenbeeld was uitgegaan van een te hoog aantal percelen met een rioolaansluiting.