Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting.
Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.
Tabel 43
Programma / Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | Streefwaarden/prognose | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld | % | Lokaal | Gemeente | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Activiteiten
Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen
Adviseren over initiatieven
Toelichting
1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
In 2024 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. Door de pilot met vergunningvrij bouwen verwachten we minder dan de gebruikelijke jaarlijkse 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent te hoeven verlenen. We weten nu nog niet hoeveel. De pilot is verlengd tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024.
2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.
3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen
Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw transformatorstation van TenneT aan de Incheonweg op Schiphol Logistics Park, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum en verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park), Vijfhuizen, Badhoevedorp en Nieuw-Vennep. Daarnaast begeleiden wij de uitbreiding van en het zoeken naar elektriciteitstracés in Haarlemmermeer. Vanwege de grote vraag zijn veel extra kabels nodig om de stroom beter te verdelen over de gemeente. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van de gemeente. Naast de elektriciteitstracés begeleiden wij diverse projecten op het gebied van glasvezel. In 2023 zijn de werkzaamheden gestart in Nieuw-Vennep, Rijsenhout, Lisserbroek, Oude Meer en bedrijventerreinen voor het aanleggen en vervangen van glasvezel door diverse nutsbedrijven. Deze werkzaamheden lopen door in 2024.
4. Adviseren over initiatieven
Wij staan open voor (bouw)initiatieven uit de samenleving. Deze initiatieven bekijken we integraal en we beoordelen ze vanuit een ‘ja-het-kan-houding’. Hiervoor werken we met een loket en een Werkgroep Ruimtelijke Advisering die ons voorziet van advies op basis van ruimtelijke kwaliteit en haalbaarheid. De laatste jaren is het aantal initiatieven hard gegroeid, waarbij wij geen afname hebben geconstateerd tijdens de coronacrisis. Wij verwachten echter voor de komende jaren mogelijk een afname van het aantal initiatieven vanwege gestegen bouwkosten (materiaal en arbeidskrachten) en onzekerheden rondom stikstof en andere milieumaatregelen.
In het kader van de Omgevingswet wordt het proces van beoordelen van initiatieven aan een Intaketafel en een Omgevingstafel onderzocht door middel van pilots en de komende jaren zo mogelijk geïmplementeerd.
Doel blijft om initiatiefnemers te helpen om hun bouwinitiatieven te realiseren binnen de ruimtelijke randvoorwaarden en kwaliteit om de leefbaarheid te verbeteren.
Tabel 44 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | Baten | 11.122 | 10.354 | 10.403 | 10.403 | 10.403 | 10.403 |
Lasten | 6.939 | 7.917 | 8.972 | 8.962 | 8.850 | 8.657 | |
Saldo | 4.183 | 2.437 | 1.431 | 1.441 | 1.553 | 1.746 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 49 | - | - | - |
Totaal Baten | 49 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -963 | - | - | - |
Overig | -92 | 11 | 112 | 193 |
Totaal Lasten | -1.055 | 11 | 112 | 193 |
Lasten |
---|
1. Op basis van de conceptbegroting 2024-2027 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wordt een stijging voorzien. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door loon- en prijscompensatie, omzetting van “inrichtingen” in “milieubelastende activiteiten” (onder de Omgevingswet verdwijnt het begrip 'inrichting' uit de Wet milieubeheer. Het wordt vervangen door een regulering per milieubelastende activiteit. De rijksregels staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).), extra inzet als gevolg van de implementatie van de Omgevingswet, taken in het kader van zeer zorgwekkende stoffen, wet bodembescherming en water. |