Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De gemeente Haarlemmermeer staat voor grote ruimtelijke opgaven. In de Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2040 en de verdichtingsvisie wordt onder meer uitgegaan van binnenstedelijke woningbouwopgaven in Hoofddorp, Nieuw- Vennep en Badhoevedorp. Ook de opgaven die samenhangen met de 'Versnelling Woningbouw' in Lisserbroek, Cruquius, Nieuw-Vennep West en Hoofddorp Noord zijn groot. Tenslotte is er de transformatieopgave van kantoren- en bedrijventerreinen in Beukenhorst-West (Hyde Park), Hoofddorp-Noord en Pionier-Bolsterrein in Nieuw-Vennep. Daarnaast zijn er andere grote projecten zoals de ontwikkeling van bedrijvenparken aan de oostzijde van Haarlemmermeer en de ontwikkeling van PARK21.

Activiteiten

  1. Realiseren van woningbouwprojecten

  2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

  3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

Toelichting

1. Realiseren van woningbouwprojecten

Eén van onze grootste uitdagingen voor de komende jaren is het realiseren van een meer divers woningbestand en het bouwen van betaalbare woningen. Tot 2040 willen we minimaal 20.000 woningen bouwen, waarvan meer dan 3.000 de komende drie jaar. We geven daarbij prioriteit aan het bouwen van betaalbare en sociale huur- en koopwoningen voor starters en jonge gezinnen, zodat de doorstroming bevorderd wordt. Bij de bouwplannen kiezen we voor behoud van het landelijke karakter in de kleine dorpen, voor verdichting in Nieuw-Vennep en verstedelijking in Hoofddorp.

Momenteel realiseren we in totaal ongeveer 100 (deel)projecten. Waarvan de meeste in Hoofddorp, zoals Tudorpark en Hyde Park. In Nieuw-Vennep realiseren we woningen in Pionier-Bols, in Spaarndam Spaarnebuiten en in Cruquius Wickevoort. En in de hele gemeente nog een scala aan kleinschalige projecten.

Wij pakken de komende jaren ook door met woningbouwopgave. Daarvoor maken we plannen voor toekomstige projecten als Lincolnpark, Rooseveltpark, Victoriapark, Lisserbroek, Badhoevedorp, Spoorzone Hoofddorp, Hoofddorp Stadscentrum en Hoofddorp Noord. In de Investeringsstrategie schaalsprong wonen hebben we dit onze focus genoemd. Ook hebben we de zogeheten potentiegebieden benoemd: dit zijn Nieuw-Vennep West, Cruquius Zwaanshoek en Post van Krayenhof (Cruquius Bennebroekerdijk). Meer hierover is opgenomen in de Investeringsstrategie Schaalsprong wonen en de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Wonen 2023 inclusief Bouwmonitor. Gezien de grote vraag naar woningen op korte termijn, ontwikkelen en bouwen we tijdelijke flexwoningen (bijvoorbeeld Oosterdreef).

2. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

De afgelopen jaren is Haarlemmermeer economisch en demografisch sterk gegroeid. Op dit moment is de gemeente economisch gezien een van de vijf grootste gemeenten van Nederland. Naast de sterke groei speelt er een veelheid aan grote en relevante opgaven, programma’s, trajecten en ontwikkelingen die op verschillende niveaus, tegelijkertijd om ruimte en inzichten vragen. Kortom we worden geconfronteerd met een nieuwe en complexe situatie. In de toekomst moet daarom ook vanuit economisch perspectief selectiever worden omgegaan met ruimteclaims. Om selectiever te kunnen zijn en meer te kunnen sturen, is er gestart met het traject de ‘Brede beschouwing van de werklocaties’. De ambitie van dit traject is om antwoord te geven op de vraag: Wat willen we, waar, wanneer, met welke kwantiteit en kwaliteit op onze werklocatiemarkt faciliteren? Meer hierover is opgenomen in het programma Economische Zaken.

De grote projecten voor nieuwe bedrijventerreinen waar we nu en de komende jaren nog aan werken zijn Schiphol Trade Park, De President en De Liede.

3. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

Om tegemoet te komen aan de behoefte tot recreëren in het buitengebied zet de gemeente met name in op de realisatie van nieuwe recreatieve verbindingen en nieuwe recreatiegebieden als PARK21, Geniepark en Veldpost Badhoevedorp zuid. Meer hierover is opgenomen in het programma Maatschappelijke ontwikkeling.

PARK21 is gefaseerd in verschillende deelprojecten in uitvoering (deelgebieden 2, 3 en 4). Voor het gehele PARK21 is in 2021 een milieu effect rapportage (mer) opgesteld en een nieuw bestemmingsplan, waarmee ontwikkelingen in het park mogelijk worden gemaakt. Zie ook de jaarlijkse Voortgangsrapportage PARK21.

Tabel 42 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Baten

21.661

27.477

10.701

10.066

15.678

12.175

Lasten

17.507

15.550

1.905

11.346

9.360

6.415

Saldo

4.153

11.927

8.796

-1.279

6.318

5.761

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Baten

1. Grondexploitaties

-16.776

-634

5.612

-3.503

Overig

-0

-1

-0

-

Totaal Baten

-16.776

-635

5.612

-3.503

Lasten

1. Grondexploitaties

13.432

-9.742

1.986

2.946

2. Strategische heroriëntatie (NMCX)

-

301

-

-

3. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

288

-

-

-

Overig

-75

0

-1

-0

Totaal Lasten

13.645

-9.441

1.986

2.946

Baten

1. De post bouwgrondexploitaties is de vertaling naar de begroting van het Meerjarenperspectief Grondzaken standlijn 1 januari 2023 (MPG). De baten betreffen voornamelijk opbrengsten uit grondverkopen en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG. De baten en de lasten worden budgettair neutraal geraamd. Een saldo wordt verrekend met de Algemene reserve grondzaken.

Lasten

1. De post bouwgrondexploitaties is de vertaling naar de begroting van het MPG standlijn 1 januari 2023. De lasten betreffen voornamelijk projectkosten voor de grondexploitaties en overboekingen naar de balans als onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie). Voor meer informatie verwijzen wij naar het MPG.

2. Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting.

3. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een lagere doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel.