Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamer).

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Activiteiten

  1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

  2. Het faciliteren van de Rekenkamer

  3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Toelichting

1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen terug in de besluitvorming van de raad en zijn tevens de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie. De gemeenteraad streeft op diverse manieren transparantie van zijn besluitvorming na. De raadsvoorstellen en raadsbesluiten zijn op de website terug te vinden. Dezelfde openbaarheid geldt voor de raadspleinvergaderingen. De griffie ondersteunt tevens de burgemeester als voorzitter van de raad. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.

2. Het faciliteren van de rekenkamer

De rekenkamer is een instrument van de raad en doet onderzoek voor goed bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer. De rekenkamer maakt voor de gemeenteraad en het college onder andere zichtbaar wat de impact is van het gevoerde beleid en wat er speelt bij inwoners, instellingen en ondernemers. Ze gebruikt uiteenlopende methoden en staat open voor vernieuwing. De rekenkamer onderzoekt twee tot drie nieuwe thema’s per jaar. Daarnaast toetst ze of aanbevelingen uit eerder onderzoek zijn opgevolgd. De rekenkamer bestaat uit vijf externe leden en een secretaris. Een klankbordgroep bestaande uit vijf raadsleden, de burgemeester en de griffier ondersteunt de rekenkamer om aan te sluiten bij de behoeften van de raad. Meer informatie is te vinden op: https://haarlemmermeergemeente.nl/rekenkamer-haarlemmermeer.

3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Het verkiezingenschema voor de periode 2025-2028 ziet er als volgt uit:

2025

2026

2027

2028

Geen verkiezingen

Gemeente-raad

Provinciale Staten

Tweede Kamer

Waterschap

Het verkiezingenschema kan wijzigen door tussentijdse nieuwe ontwikkelingen. De voorbereiding voor een verkiezing begint met inventariserende werkzaamheden in het daaraan voorafgaande jaar en worden steeds concreter naarmate de verkiezing nadert.

Tabel 10 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamer).

Baten

114

-

-

-

-

-

Lasten

8.379

7.862

7.384

7.819

7.860

7.809

Saldo

-8.265

-7.862

-7.384

-7.819

-7.860

-7.809

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Lasten

1. Verkiezingen

481

-454

-41

51

Overig

-4

19

-

-

Totaal Lasten

477

-435

-41

51

Lasten

1. Door de val van het Kabinet in 2023 zijn de begrote kosten voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2025 komen te vervallen. Daarnaast zijn de kosten voor de organisatie van verkiezingen ook hoger door verhoging van porti-, drukwerkkosten, huur van de lokalen, centraal tellen, digitale verkiezingsborden en de inzet van meer mensen.