Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Alles wat wij als gemeente doen, raakt de inwoners, instellingen en ondernemers direct. Tegelijkertijd zijn zij bij uitstek degenen die kunnen meedenken én meewerken aan hun omgeving, aan het verbeteren van hun dorp of wijk. Wij blijven onze inwoners, instellingen en ondernemers intensief betrekken bij beleidsontwikkeling en uitvoeringsplannen. Wij borgen participatie in onze werkwijze waarbij wij de verwachtingen managen en goed communiceren over de uitkomsten.
Wij sluiten de manier waarop wij doelgroepen betrekken aan bij hun behoefte en maken daarom gebruik van diverse digitale en offline instrumenten, waaronder het e-platform Open Stad.
Wij zetten het gebiedsgericht werken voort, waarbij men invloed heeft op planvorming en aanpak. Wij zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied en voor een continu gesprek tussen gemeentebestuur en inwoners, instellingen en ondernemers. Wij blijven inspelen op behoeften en wensen in de samenleving, met als doel de betrokkenheid van inwoners, instellingen en ondernemers te vergroten en het bieden van ruimte voor initiatieven.
Zo weten wij wat er leeft en welke ontwikkelingen wij verwachten op langere termijn in een gebied (gebiedsprogrammering). Wij anticiperen daarop door prioriteiten te stellen en acties te bepalen, samen met de inwoners, instellingen en ondernemers. Onze kennis van en interactie met het gebied versterken wij door in gesprek te blijven in de gebieden, informatiemarkten en door een actief netwerk te onderhouden.
Activiteiten
Het doen van generiek onderzoek
Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad
Toelichting
1. Het doen van generiek onderzoek
De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zo zorgen wij ervoor dat ons beleid toegerust is op veranderingen in de leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het coalitieakkoord. In 2025 starten wij het onderzoek ‘Kijk op de Wijk 8: Openbare ruimte en nieuwe vormen van stedelijkheid’. Ook maken wij een bevolkingsprognose en ronden we het onderzoek af naar de situatie van Haarlemmermeerse jongeren.
2. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Participatie is de rode draad in de aanpak en bestuursstijl. Hiervoor is structurele aandacht in de organisatie door een herkenbare aanpak met een aantal vaste vragen, standaard stappen en herkenbare gemeentelijke instrumenten. Daarmee luisteren wij naar de diversiteit aan geluiden. Zo maken wij participatie een vast onderdeel van onze werkwijze. Om de gemeenteraad zijn rol te laten innemen bij participatie, blijven wij adviseren bij welke onderwerpen er vooraf kaders gesteld kunnen worden aan participatie. Daarvoor blijft ‘Werkwijze gemeenteraad bij participatie’ het instrument.
3. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
In gesprek met inwoners, instellingen en ondernemers gebruiken wij per gebied een gebiedsprogramma met de verwachte ontwikkelingen voor de (middel)lange termijn en hoe wij daarop willen anticiperen. Op basis van de gebiedsprogramma’s blijven wij werken met een gebiedsagenda.
4. Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Wij blijven in gesprek met de dorps- en wijkraden over de rollen en participatieve democratie bij beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Wij evalueren jaarlijks de samenwerkingsafspraken die zijn gemaakt. Deze gaan over de manier waarop gemeente en dorps- en wijkraden samenwerken en elkaar weten te vinden, ook als zij het niet met elkaar eens zijn. Hierin is ook ruimte voor onderwerpen waarover dorps- en wijkraden en bestuur samen komen tot beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. De dorps- en wijkraden blijven in gesprek met de gemeenteraad via de bijzondere raadsvergaderingen op locatie en werken zo ook mee aan de langetermijnvisie op de participatiedemocratie.
5. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in dertien fracties. De gemeenteraad kent een aantal structurele commissies en werkgroepen die alle tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn onder meer het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad (WWR), de werkgroep Communicatie, de werkgroep AM-MRA, de werkgroep Bereikbaarheid Bollenstreek, de Klankbordgroep Rekenkamer, de begeleidingsgroep Referendumcommissie en de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren.
Bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2024 is de motie ‘Tijd voor Veiligheid’ aangenomen. Hieruit volgt dat er een werkgroep Veiligheid wordt ingesteld met een vertegenwoordiging vanuit de raad. In deze werkgroep zullen de actualiteiten op het gebied van veiligheid worden gedeeld om zo de betrokkenheid van de raad te vergroten. Aan deze motie wordt in 2025 uitvoering gegeven.
Als resultaat van het door de gemeenteraad vastgestelde initiatiefvoorstel van de WWR; “Langetermijn visie participatiedemocratie”, vindt elk kwartaal inmiddels een bijzondere raadsvergadering plaats op locatie, telkens in een ander gebied van de gemeente. Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn openbaar en digitaal toegankelijk. De reguliere openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. Als onderdeel van het communicatieplan van de gemeenteraad worden niet alleen nieuwe activiteiten ondernomen, maar ook worden succesvolle activiteiten zoals onder meer Ervaar de Raad en Raadslid in de Klas voortgezet Ook wordt het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi structureel georganiseerd.
In 2025 beginnen de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026, de bijbehorende opkomstbevorderende maatregelen, evenals het afscheid van de raad in huidige samenstelling en de start en (pre)introductie van de raad in nieuwe samenstelling.
6. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
De communicatie van de gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Door de inzet van verschillende communicatiemiddelen zorgen wij ervoor dat inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen op de hoogte blijven van wat er speelt en wat van invloed in op hun leef- en werkomgeving. Zo brengen wij ze in stelling en in beweging.
7. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad
De Jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider. De griffie ondersteunt bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de Kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ook ondersteund door de ambtelijke organisatie. Daarnaast wordt jaarlijks het Kindervragenuur georganiseerd, waarin kinderen uit groep 7 en 8 en onderbouw van middelbare scholen de zaal van de gemeenteraad overnemen en vragen kunnen stellen aan het college én aan de gemeenteraad.
Tabel 11 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 300 | 399 | 472 | 472 | 472 | 472 | |
Saldo | -300 | -399 | -472 | -472 | -472 | -472 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Overig | -73 | - | - | - |
Totaal Lasten | -73 | - | - | - |