Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij gaan door met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers.

De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Data uit de BRP wordt verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving op digitale kaarten. Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van hoogwaardige en betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken ondersteunen en bevorderen wij de interactie met en de transparantie voor inwoners en belanghebbenden.

Met de invoering van de Omgevingswet levert het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) de juiste informatie aan gemeenten, provincies, Rijk en waterschappen. Het stelsel van (geografische) basisregistraties is één van de bronnen voor het DSO.

De landelijke visie ‘Zicht op Nederland’ (ZoN) is de basis voor de belangrijkste ontwikkelingen van onze basisregistraties de komende jaren. De Nationale Geo-informatie-infrastructuur (NGII) is het fundament voor het data gedreven werken aan de grote ruimtelijke vraagstukken in ons land en aan de dienstverlening van de Nederlandse overheid. Deze infrastructuur staat aan de vooravond van een volgende fase van ontwikkeling, die nodig is vanwege forse maatschappelijk en ruimtelijke opgaven, die zich afspelen in de schaarse ruimte in ons land en daarom zelfs concurreren en die sterke afhankelijkheden kennen met die ruimtelijke omgeving.

De visie ZoN geeft hieraan richting en geeft ook aan welke condities er nodig zijn voor succes. Het gaat hierbij om het overheidsbreed delen van het ambitieniveau, het vergroten van de organisatiegraad en de bereidheid tot samenwerking in het geo-veld, het zorgen voor voldoende middelen voor de investeringen en het structureel beheer van deze infrastructuur en het besef dat het niet om een eindige operatie gaat maar dat deze geo-informatie-infrastructuur permanente aandacht nodig heeft.

Tabel 14 Kwaliteit basisregistraties

Omschrijving

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2021

2022

2023

2025

2026

2027

BAG

zelfevaluatie

92%

89%

100%

> 75%

> 75%

> 75%

BGT

zelfevaluatie

100%

87%

100%

> 75%

> 75%

> 75%

BRO

zelfevaluatie

100%

100%

89%

> 60%

> 60%

> 60%

Wij zijn wettelijk verplicht jaarlijks aan te tonen via een zelfevaluatie dat de kwaliteit van onze Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Basisregistratie Ondergrond (BRO) voldoen aan de door het ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voorgeschreven minimaal te behalen scores (deze minimale scores zijn voor de BAG en BGT: 75% en voor de BRO: 60%). Bij de zelfevaluatie worden de basisregistraties beoordeeld op basis van de criteria gegevenskwaliteit en proces en organisatie.

Activiteiten

  1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

  2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

  3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

  4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke BRP-straat

  5. Het actueel houden van de bestaande (basis)registraties met een geografische component

Toelichting

1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.

2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

Wij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. Wij voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties.

3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

De Gemeentebalie Schiphol verstrekt reisdocumenten en DigiD’s aan niet-ingezetenen. De balie is een initiatief van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Buitenlandse Zaken in samenwerking met Haarlemmermeer en vastgelegd in een convenant voor onbepaalde tijd.

4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP

Wij hebben twee procesovereenkomsten met het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de Immigratie en Naturalisatiedienst. Het eerste proces kent een zelfstandige procedure omtrent het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen. Het tweede proces betreft de inschrijving van vluchtelingen die in asielzoekerscentra verblijven. Deze heeft vorm gekregen in een zogenaamde BRP- straat. In 2025 beëindigen we de werkzaamheden voor de eerste inschrijving in de BRP van vluchtelingen die in Nederlandse asielzoekerscentra verblijven. Dit betreft het tweede genoemde proces, de zogenaamde BRP-straat.

5. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen. Wij houden de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel, betrouwbaar en compleet op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder andere gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een registratie van de samenstelling van de Nederlandse ondergrond tot 500 meter diep. Wij ontwikkelen de basisregistraties verder op basis van de landelijke visie ‘Zicht op Nederland’(ZoN).

Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de auditsystematiek Eenduidige Normatief Single Information Audit (ENSIA) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek ligt de nadruk niet op de informatieveiligheidsaspecten maar staat de gegevenskwaliteit centraal.

Tabel 15 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Baten

3.346

4.533

4.626

4.963

5.140

5.522

Lasten

6.893

8.225

8.990

9.148

9.248

9.409

Saldo

-3.547

-3.693

-4.364

-4.185

-4.108

-3.886

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Documenten Burgerzaken

89

313

147

404

2. Schipholbalie

3

24

30

-34

Overig

2

-1

1

12

Totaal Baten

94

336

178

382

Lasten

1. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-636

-

-

-

2. Afdrachten Documenten Burgerzaken

-40

-134

-71

-195

3. Afdrachten Schipholbalie

-3

-24

-30

34

Overig

-86

1

1

0

Totaal Lasten

-765

-157

-100

-161

Baten

1. Op basis van historische realisatiecijfers en aan de hand van het Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) rekenmodel is de begroting geactualiseerd. Sinds 2024 is er een stijging in de aantallen aanvragen voor reisdocumenten, dit als gevolg van de verstreken geldigheidstermijn van tien jaar. Tegenover hogere legesopbrengsten staan ook hogere afdrachten aan het rijk.

2. De meerjarenbegroting voorziet in een aanzienlijke toename van het aantal aanvragen voor paspoorten, als gevolg van de verstreken geldigheidstermijn van tien jaar. Deze ontwikkeling zal naar verwachting leiden tot een significante stijging van het aantal nieuwe aanvragen.
Voor de begroting op aantallen reisdocumenten niet-ingezetenen met de daarbij behorende verwachte legesopbrengsten en afdrachten is gerekend met het NVVB Rekenmodel waarbij het jaar 2023 is hierbij als uitgangspunt genomen.

Lasten

1. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel.

2. Zie voor een toelichting op de hogere lasten Documenten Burgerzaken de toelichting opgenomen bij de baten.

3. Zie voor een toelichting op de hogere lasten Schipholbalie de toelichting opgenomen bij de baten.