Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Op grond van bindende bestemmingsplannen kunnen we omgevingsvergunningen afgeven voor de onderdelen bouw en gebruik. Hierdoor kunnen we daadwerkelijk komen tot realisatie van de in ruimtelijke plannen opgenomen inrichting.
Daarnaast bieden de bestemmingsplannen ook de basis om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en handhavend op te treden.
Tabel 45
Programma / Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | Streefwaarden/prognose | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||
Percentage aanvragen omgevingsvergunningen die binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld | % | Lokaal | Gemeente | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Activiteiten
Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen
Adviseren over initiatieven
Toelichting
1. Uitvoeren van de wettelijke taak van het houden van bouw- en woningtoezicht
In 2025 zullen we alle nieuwbouw programmatisch controleren. In 2024 hebben we beleid opgesteld om het makkelijker te maken om vergunningvrij te bouwen bij woningen. Wij verwachten dat daarmee de regeldruk voor inwoners vermindert en verwachten ook een vermindering van de administratieve lasten. We verwachten daarmee de komende jaren minder dan de gebruikelijke jaarlijkse 800 tot 900 omgevingsvergunningen met een bouwcomponent te hoeven verlenen.
2. Uitvoeren van toezicht op het gebruik van gronden en bouwwerken
Op basis van klachten en milieucontroles doen we onderzoek en voeren we zo nodig handhavingsprocedures met betrekking tot het gebruik van gronden en bouwwerken die in strijd zijn met het bepaalde in de bestemmingsplannen. Tevens inventariseren we het feitelijk gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van nieuwe bestemmingsplannen.
3. Het begeleiden van diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen
Wij begeleiden diverse projecten op het gebied van kabels en leidingen in onze gemeente, zoals de aanleg van een nieuw transformatorstation van TenneT aan de Incheonweg op Schiphol Logistics Park, bouwactiviteiten Hoofddorp-Centrum en verschillende nieuwbouwprojecten zoals in Hoofddorp (Hyde Park), Vijfhuizen, Badhoevedorp en Nieuw-Vennep. Daarnaast begeleiden wij de uitbreiding van en het zoeken naar elektriciteitstracés in Haarlemmermeer. Vanwege de grote vraag zijn veel extra kabels nodig om de stroom beter te verdelen over de gemeente. Ook zullen er de komende jaren een aanzienlijke hoeveelheid transformatorhuisjes moeten worden geplaatst wat ook een behoorlijke opgave is. De nutsbedrijven stemmen hun werkzaamheden af op die van de gemeente. Naast de elektriciteitstracés begeleiden wij diverse projecten op het gebied van glasvezel. In 2023 zijn de werkzaamheden gestart in Nieuw-Vennep, Rijsenhout, Lisserbroek, Oude Meer en bedrijventerreinen voor het aanleggen en vervangen van glasvezel door diverse nutsbedrijven. Deze werkzaamheden lopen door in 2025. In 2024 zijn wij gestart met de uitrol van warmtenet in Schiphol-Rijk. Ook deze werkzaamheden lopen door in 2025.
4. Adviseren over initiatieven
Wij staan open voor (bouw)initiatieven uit de samenleving. Deze initiatieven bekijken we integraal en we beoordelen ze vanuit een ‘ja-het-kan-houding’. Hiervoor werken we met een Ondernemersloket en een Werkgroep Ruimtelijke Advisering die ons voorziet van advies op basis van ruimtelijke kwaliteit en haalbaarheid. De laatste jaren is het aantal initiatieven gegroeid. Wij verwachten echter voor de komende jaren een stabilisatie van het aantal initiatieven vanwege gestegen bouwkosten (materiaal en arbeidskrachten) en onzekerheden rondom stikstof en andere milieumaatregelen. In het kader van de Omgevingswet wordt het proces van beoordelen van initiatieven aan een Intaketafel en een Omgevingstafel onderzocht door middel van pilots en de komende jaren zo mogelijk geïmplementeerd. Doel blijft om initiatiefnemers te helpen om hun bouwinitiatieven te realiseren binnen de ruimtelijke randvoorwaarden en kwaliteit om de leefbaarheid te verbeteren.
Tabel 46 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | Baten | 15.271 | 10.403 | 10.403 | 10.403 | 10.403 | 10.403 |
Lasten | 7.498 | 8.637 | 10.256 | 10.043 | 9.875 | 9.839 | |
Saldo | 7.773 | 1.766 | 148 | 361 | 529 | 565 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 0 | - | - | - |
Totaal Baten | 0 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -834 | - | - | - |
2. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -599 | - | - | - |
3. Oneigenlijk grondgebruik | -186 | 106 | - | - |
Overig | 0 | 107 | 168 | 36 |
Totaal Lasten | -1.619 | 213 | 168 | 36 |
Lasten |
---|
1. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel. |
2. Op basis van de meerjarenbegroting 2025-2028 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is een stijging van de lasten voorzien. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door loon- en prijscompensatie. |
3. Voor de aanpak oneigenlijk grondgebruik zijn incidentele budgetten toegekend waarvan de hoogte per jaar verschilt. |