Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Voor gemeentelijke wegen, straten en pleinen streven wij ernaar dat deze goed begaanbaar, schoon, heel en veilig zijn. Hieronder vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s). Bij integraal en vraaggestuurd beheer spelen niet alleen technische gegevens (inspectiegegevens) een rol, maar ook de waardering van gebruikers via het meldingensysteem openbare ruimte (MOB).
Daarnaast verduurzamen wij deze onderdelen verder door het gebruik van duurzame materialen en het toepassen van energiebesparende, innovatieve technieken en werkwijzen die leiden tot een CO2- reductie.
Goed begaanbare wegen betekent ook het toepassen van gladheidbestrijding in de winter. Hierbij zoeken wij naar een evenwicht tussen kwaliteit, veiligheid en kosten, waarbij het zoutgebruik en de belasting van het milieu door zout zoveel mogelijk beperkt blijven.
Tabel 132
Programma / Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen12 | Streefwaarden/ prognose | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2018 | 2020 | 2022 | 2024 | ||||
Kwaliteit van alle verharding, CROW normering | %voldoende/matig3 | Lokaal | GisiB | 77% | 77% | >79% | >81% | >83% |
Kwaliteit van gesloten verharding (asfaltwegen), CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | GisiB | 86% | 91% | >91% | >91% | >91% |
Kwaliteit van open verharding (kllinkerverharding, trottoirs, CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | GisiB | 68% | 66% | >69% | >72% | >75% |
- Metingen vinden tweejaarlijks plaats
- Inspecties Haarlemmerliede en Spaarnwoude zijn in 2017 uitgevoerd.
- Matig betekent dat de staat van het wegdek nog niet onvoldoende is, maar dat de verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig.
Activiteiten
- Het op duurzame wijze beheren van wegen, straten en pleinen
- Het beheren en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken
- Het schoonhouden van straten
- Het beheren en verduurzamen van openbare verlichting
- Het duurzaam beheren van de VRI’s
- Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid
Toelichting
1. Het op duurzame wijze beheren van wegen, straten en pleinen
Wij onderhouden de gemeentelijke wegen, straten en pleinen aan de hand van inspectiegegevens en informatie uit het meldingensysteem (MOB). Bij het onderhoud zijn veiligheid en de kwaliteit van open verhardingen (straten en trottoirs) onze belangrijkste criteria. In de onderhoudscontracten en bij aanbestedingen van reconstructies zijn de vermindering van CO2 -uitstoot en levensduur verlengende en onderhoudskosten besparende maatregelen onze uitgangspunten. De vernieuwing van verhardingen vindt plaats vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2018 - 2022) (VOR). In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en het vernieuwen van wegen.
2. Het beheren en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken
Wij beheren de civieltechnische kunstwerken op basis van de uitkomsten van de technische inspecties uit 2019. Op grond hiervan is een meerjarenplanning gemaakt. Aan de hand van risicoprofielen per kunstwerk bepalen wij waar wij de beschikbare middelen inzetten. Hierbij passen wij waar mogelijk duurzame materialen toe zoals composiet en gerecyclede materialen. In 2020 vernieuwen wij een aantal kunstwerken vanuit VOR 3. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van kunstwerken.
3. Het schoonhouden van straten
Wij houden de straten schoon op beeldkwaliteit. Dit betekent dat het resultaat van de straatreiniging aan een vooraf bepaald beeld moet voldoen. Voor onkruidbeheersing op verhardingen passen wij een zo effectief mogelijke combinatie van machinaal vegen, mechanische onkruidbeheersing, thermische onkruidbeheersing en handmatige inzet toe.
4. Het beheren en verduurzamen van openbare verlichting
Bij het beheer van openbare verlichting (OVL) zijn het verder verduurzamen van de installatie en energiebesparing onze uitgangspunten. Alle nieuw te plaatsen lichtbronnen voorzien wij van LED-verlichting. Daarnaast wordt de LED-verlichting in de avonduren en 's nachts in woonwijken en op de hoofdontsluitingswegen gedimd. Wij onderzoeken of door een aanpassing van het dimregime en het toepassen van dynamisch dimmen meer energie kan worden bespaard. Hierbij houden wij rekening met de sociale veiligheid en het Politiekeurmerk Veilig Wonen.
In 2020 vernieuwen wij OVL vanuit VOR 3. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van OVL.
5. Het duurzaam beheren van de VRI’s
Wij hebben onze Verkeersregelinstallaties (VRI’s) uitgerust met energiezuinige LED-lampen en passen bij het beheer ervan innovatieve technieken toe, zoals wachttijdvoorspellers en thermische camera's voor het langzaam verkeer en aftellers voor het autoverkeer. Hiermee willen wij de doorstroming van het verkeer verbeteren en de uitstoot van CO2 beperken.
Wij werken, samen met de provincie Noord-Holland en de omliggende gemeenten, mee aan het landelijke programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’. Binnen dit programma worden intelligente VRI's (IVRI's) toegepast, die voertuigen herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. Deze IVRI's zijn op vier locaties in onze gemeente operationeel (Fokkerweg/Koolhovenlaan, Fokkerweg/Boeingavenue/Beechavenue, Taurusavenue/Rijnlanderweg en Bennebroekerweg/Rijnlanderweg).
In 2020 vernieuwen wij een aantal VRI's vanuit VOR 3. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van VRI's.
6. Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid
Wij actualiseren in 2020 het gladheidbestrijdingsplan. Bij het bestrijden van gladheid maken wij gebruik van duurzame en kostenbesparende methoden. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van een strooimanagementsysteem waarmee strooiacties live te volgen zijn en data over strooiacties worden geregistreerd en 'automatisch strooien', waarbij de hoeveelheid zout wordt aangepast aan het type weg. Daarnaast hebben wij eigen meetpunten, zodat strooiacties meer doelgericht worden. Wij gaan terughoudend om met het gebruik van zout. Tevens maken wij gebruik van biozout, een 100% biologisch en duurzaam wegenzout.
Tabel 133 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | Baten | 1.125 | 758 | 758 | 758 | 758 | 758 |
Lasten | 22.790 | 23.572 | 24.633 | 25.921 | 26.067 | 25.313 | |
Saldo | -21.665 | -22.814 | -23.875 | -25.163 | -25.309 | -24.555 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Tabel 134
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 0 | - | - | - |
Totaal Baten | 0 | - | - | - |
Lasten | ||||
Kapitaallasten | -1.165 | -1.431 | -153 | 754 |
Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 130 | - | - | - |
Inzet stratenmakersbus | - | 150 | - | - |
Overig | -26 | -8 | 7 | 0 |
Totaal Lasten | -1.061 | -1.289 | -146 | 754 |
Tabel 135
Lasten |
---|
Als gevolg van nieuwe de investeringen, met name de jaarschijven VOR 3 is sprake van een mutatie op de kapitaallasten. |
Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel. |
In 2019 en 2020 is sprake van incidenteel extra inzet van een stratenmakers bus (via De Waterwolf) om snel en flexibel kleine herstraatklussen uit te voeren en uitvoering te geven aan het coalitieakkoord. In 2021 vervalt dit incidentele budget. |