Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Inwoners die er met hulp van het eigen netwerk niet (meer) in slagen zelfstandig thuis te wonen, zowel jeugdigen als volwassenen, kunnen een beroep doen op ondersteuning thuis. De ondersteuning thuis vanuit de jeugdwet is gericht op gezinnen met kinderen en jeugdigen die problemen hebben van specifieke medische, gedragswetenschappelijke, psychiatrische of paramedische aard. De ondersteuning bieden wij zoveel mogelijk thuis of in de buurt aan. Doel is dat inwoners, ondanks eventuele problemen of beperkingen, zo lang mogelijk zelfstandig deelnemen aan de samenleving en de regie over hun eigen leven kunnen behouden.

Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het omgaan met de effecten van de eigen beperking, kunnen een beroep doen op individuele begeleiding. Daarnaast bieden wij dagbesteding: begeleiding in groepsverband, al dan niet gericht op werk.

De jeugdige wordt behandeld en/of begeleid gericht op het ontwikkelen en aanleren van praktische, cognitieve en emotionele vaardigheden. De mogelijkheden van het kind worden optimaal benut, zodat een zo zelfstandig niveau van functioneren bereikt kan worden.

Als gemeente zijn we ook verantwoordelijk voor jeugdhulp, inclusief gedwongen jeugdhulp, zoals jeugdbescherming (JB) en jeugdreclassering (JR). Onze taak daarbij is kinderen, zowel fysiek als geestelijk, veiligheid te bieden wanneer ouders dat niet (voldoende) doen. Dit gebeurt binnen verschillende schakels in de keten, te beginnen bij preventie. Gedwongen jeugdhulp mag alleen ingezet worden na een besluit van de kinderrechter en wordt alleen uitgevoerd door instellingen die daartoe gecertificeerd zijn .

Activiteiten

  1. Bieden van ondersteuning thuis
  2. Bieden van groepsondersteuning en vervoer
  3. Laten uitvoeren van jeugdbescherming en jeugdreclassering
  4. Veilig Thuis organiseren
  5. Het Meer-team: partner voor professionals

Toelichting

1. Bieden van ondersteuning thuis

Ondersteuning thuis betreft hulp en ondersteuning bij het dagelijks leven, met als doel dat iemand zo lang mogelijk zelfstandig, dan wel bij ouder(s)/gezin, thuis kan blijven wonen en zo lang mogelijk mee kan blijven doen aan de samenleving. Als gemeente zorgen we voor een kwalitatief en dekkend hulpaanbod. We zetten in op het merkbaar en meetbaar steeds beter maken van (jeugd)hulp en ondersteuning voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen zodat ze op tijd passende hulp en ondersteuning ontvangen en meer regie krijgen en ervaren.

2. Bieden van groepsondersteuning en vervoer

Onder groepsondersteuning valt zowel dagbesteding als dagbehandeling. Jeugdigen ontvangen voor een bepaalde periode behandeling of begeleiding die gericht is op terugkeer naar school of naar de dagopvang. Voor volwassenen kan de dagbesteding een opstap naar een betaalde baan zijn, of in ieder geval arbeidsmatig wanneer deze stap nog niet mogelijk is. Voor ouderen vormt de dagbesteding vooral een dagstructuur waardoor verdere achteruitgang kan worden voorkomen of als ontlasting van de mantelzorger. Voor volwassenen tussen 18 en 65 jaar wordt samengewerkt met partners op het gebied van werk en onderwijs. Hiermee creëren we een soepele overgang van arbeidsmatige dagbesteding naar werk wanneer dit binnen de mogelijkheden van de inwoner ligt.

Wanneer jeugdigen of volwassenen niet zelfstandig kunnen reizen naar de dagbehandeling of dagbesteding, of waarvan ouders of het netwerk dit ook niet kunnen, kan vervoer worden ingezet. Zowel het Wmo-vervoer als het leerlingenvervoer wordt voor acht regiogemeenten uitgevoerd door de RegioRijder. De sturing op de uitvoering van de regiecentrale en de vervoerders wordt gedaan door de gezamenlijke contractorganisatie. Deze organisatie beheert voor de deelnemende gemeenten de contracten met Connexxion en de vervoerders.

3. Laten uitvoeren van jeugdbescherming- en jeugdreclassering

We zetten als gemeente, indien nodig, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering in gericht op het bevorderen van de veiligheid van de jeugdige in de opvoedsituatie. Komende jaren sturen we op het realiseren van de (inkoop) afspraken met vier gecertificeerde instellingen (dwang en vrijwillig, niet vrijblijvend) en een zorgaanbieder (vrijwillig, niet vrijblijvend) over verbeteringen in de kwaliteit, onderlinge samenwerking, het tijdig starten en eerder beëindigen van (gedwongen) jeugdbescherming en jeugdreclassering maatregelen en de effectiviteit ervan.

4. Veilig Thuis organiseren

Stichting Veilig Thuis Kennemerland (het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling in de regio IJmond, Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer) heeft een spilfunctie in meldingen en vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Vanaf 1 januari 2019 zijn naar aanleiding van de aanscherping van de wet op de meldcode, de taken van Veilig Thuis verder aangepast en de radarfunctie verder vorm gegeven. Dit heeft niet alleen consequenties voor de uitvoering van de taken door Veilig Thuis zelf maar ook invloed op hetgeen verwacht wordt van het sociaal domein. De komende jaren vragen ketensamenwerking, draagvlak voor regionale financiering, bestuurlijke aansturing, stabiliteit en kwaliteit van Veilig Thuis onze aandacht.

Vanaf 1 juli 2018 heeft Veilig Thuis ook de coördinatie en de organisatie van de Integrale crisisdienst (ICD) Jeugd 0-23 jaar op zich genomen.

Landelijk wordt het Programma ‘Huiselijk geweld hoort nergens thuis’ uitgerold. Binnen dit programma valt onder meer de MDA++ (Multi disciplinaire aanpak acute en structurele onveiligheid) aanpak. Hiervoor is samen met 34 gemeenten een bovenregionale pilot MDA++ gestart. Het Multi disciplinair centrum kindermishandeling en het centrum seksueel geweld nemen hierbij een centrale rol in. Veilig Thuis heeft de coördinatie op zich genomen.

5. Het Meer-team: partner voor professionals

Professionals in het sociaal domein kunnen het Meer-team inschakelen als er in een huishouden problemen op meerdere gebieden spelen en de aard hiervan complex is. Het Meer-team heeft mandaat voor Jeugdhulp, Wmo en de Participatiewet. Zij worden ingeschakeld voor informatie en advies, voor regievoering of het realiseren van een passende (maatwerk) oplossing. Het Meer-team neemt op verzoek de rol van regisseur op zich en voert regie (waar mogelijk) over de verschillende domeinen heen.

Ook kan de regierol worden opgepakt op het gebied van veiligheid. De regierol kan ook betrekking hebben op het goed laten ‘landen’ van inwoners, die tijdelijk elders hebben moeten verblijven, zoals jongeren van 18+ na jeugdhulp met verblijf.

Tabel 42 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

Baten

1.318

1.456

907

907

907

907

Lasten

47.532

48.815

51.061

51.385

51.419

51.434

Saldo

-46.214

-47.359

-50.153

-50.478

-50.512

-50.527

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 43 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Eigen bijdrage Wmo

-550

-

-

-

Overig

2

-

-

-

Totaal Baten

-548

-

-

-

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-1.979

-

-

-

Autonome ontwikkeling sociaal domein breed

1.500

-500

-

-

Verwerking circulaires

-1.428

-

-

-

Uitvoeringskosten SVB en PGB

-251

-

-

-

Huishoudelijke hulp vouchers

190

-

-

-

Veilig thuis

-125

188

-

-

Wmo-vervoer

-109

-

-

-

Overig

-44

-13

-34

-16

Totaal Lasten

-2.246

-325

-34

-16

Tabel 44 

Baten

Als gevolg van de invoering van het abonnementstarief voor de Wmo wordt er minder eigen bijdrage geïnd (brief meicirculaire x.2019.08480).

Lasten

De gewijzigde verdeling van de personeelslasten wordt voor het overgrote deel veroorzaakt door de financieel technische verwerking van het Meer-team in de salarislasten. Voor meer informatie zie nota van B&W 2018.0063598.

In de Voorjaarsrapportage 2019 is op basis van de eerste financiële prognoses, de begroting meerjarig aangepast met € 1,0 miljoen in 2020 en met € -0,5 miljoen in 2021 met betrekking tot het sociaal domein (breed). Daarnaast is de verwachting dat er door innovatie tot een betere en efficiëntere dienstverlening kan worden gekomen. De verwachting is dat dit € 0,5 miljoen meer oplevert vanaf 2020.

In de circulaires gemeentefonds van 2017, 2018 en 2019 zijn de budgetten voor het sociaal domein meerjarig bijgesteld. Hierdoor fluctueert het budget, dit heeft een effect van € -1,428 miljoen in 2020.

In de brief over de septembercirculaire 2018 (x.2018.09407) bent u reeds geïnformeerd over de uitvoeringskosten 2019 van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor de persoonsgebonden budget (pgb) trekkingsrechten. Dit bedrag is eenmalig toegekend en niet meer beschikbaar in 2020.

Voor 2019 is er incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de voucherregeling. De afname van gebruik gaat echter sneller dan waarvan uit is gegaan in de oorspronkelijke berekening (nota van B&W 2017.0036886), waardoor dit budget in 2020 niet meer nodig is. Het gaat om een groep inwoners die om verschillende redenen steeds kleiner wordt en de verwachting is dat deze groep de komende jaren nog verder zal afnemen.

Voor de uitvoering van wettelijke en bovenwettelijke taken, en de financiële en organisatorische ontwikkeling bij Veilig Thuis, is de begroting via de Voorjaarsrapportage 2019 structureel bijgesteld.

Dit betreft met name de verwerking van de indexering van de kosten voor Wmo-vervoer op basis van de NEA-index.