Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Inwoners hebben recht op een bestaansminimum. Het is aan de overheid om daarin te voorzien als inwoners hier (tijdelijk) niet zelf toe in staat zijn. Dit is in de Participatiewet geregeld. Deze wet wordt in medebewind door de gemeente uitgevoerd, waarbij de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen worden aangevuld door de gemeente als de werkelijke vraag de verwachting overstijgt (zogenaamde openeinderegeling). Een uitkering wordt verstrekt indien de noodzaak hiertoe vaststaat. Tegenover deze rechten staan ook plichten. Nadrukkelijk handhaven wij die plichten, in nauwe samenhang met de mogelijkheden van inwoners om aan het werk te gaan (beleidsdoel C). Het minimabeleid is er voor inwoners die van een laag inkomen of van een uitkering moeten rondkomen. Hiermee zorgen we ervoor dat inwoners met weinig financiële middelen in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien en kunnen deelnemen aan de samenleving, door bijvoorbeeld mee te doen aan sport- of muziekactiviteiten.

Activiteiten

  1. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen
  2. Fraudebestrijding en het nemen van maatregelen bij het niet nakomen van afspraken en de inlichtingenplicht
  3. Uitvoeren van het minimabeleid
  4. Bieden van schuldhulpverlening

Toelichting

1. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen

Uitgangspunt is dat alle uitkeringsaanvragen binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn worden afgehandeld. Daarnaast vindt ‘aan de poort’ intensieve controle op rechtmatigheid plaats en wordt het uitkeringsbestand steekproefsgewijs, of indien de situatie daartoe aanleiding geeft, gecontroleerd. Bij de aanvraag zal er nog meer oog en aandacht zijn voor de financiële omstandigheden van onze inwoners. Indien noodzakelijk verstrekken we voorschotten, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld schulden ontstaan. Inwoners wijzen we op de mogelijkheid van het aanvragen van bijzondere bijstand en informeren we over andere mogelijkheden van (landelijke) financiële ondersteuning. Hierbij werken we nauw samen met Meerwaarde, de Voedselbank Haarlemmermeer en de Stichting Leergeld.

2. Fraudebestrijding en het nemen van maatregelen bij het niet nakomen van afspraken en de inlichtingenplicht

Ook in de komende jaren blijven we inzetten op de bestrijding van oneigenlijk gebruik van uitkeringen. Dit doen we door inzet van handhavingsmedewerkers, het opleiden van medewerkers in fraudealertheid, het verbeteren van de informatievoorziening, themacontroles, vroegtijdige opsporing van fraude en controle van uitkeringssituaties.

3. Uitvoeren van het minimabeleid

Uitgangspunt is dat inwoners beschikken over een bestaansminimum en zoveel als mogelijk kunnen meedoen in de samenleving. Met het minimabeleid sluiten wij aan bij de samenstelling van de doelgroep in onze gemeente en houden wij rekening met de (stapelings)effecten van lokale en landelijke regelgeving. Wij stimuleren en ondersteunen inwoners met een minimuminkomen om deel te nemen aan voorzieningen die gericht zijn op maatschappelijke participatie. Een middel hiervoor is het verstrekken van een bijstandsuitkering of bijzondere bijstand. Om de toegang tot de minimaregelingen en bijzondere bijstand zo eenvoudig mogelijk te maken, werken we samen met Bereken uw recht. Door de toegang laagdrempelig te houden, willen wij meer inwoners bereiken om zo grotere (financiële) problemen te voorkomen.

Voor inwoners met een zorgbehoefte hebben we de collectieve aanvullende zorgverzekering.

Het is van groot belang dat kinderen zich kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen in de samenleving, ook wanneer zij opgroeien in een huishouden met een laag inkomen of problematische schulden. Hiervoor hebben we het Kindpakket. Het Kindpakket bestaat uit vier verschillende regelingen:

  1. Haarlemmermeer doet mee (sport en cultuuractiviteiten)
  2. computerregeling
  3. bijles
  4. tegemoetkoming schoolkosten

Samen met Stichting Leergeld werken we aan het laten aansluiten van het kindpakket bij de behoeftes van kinderen.

4. Bieden van schuldhulpverlening

Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) zijn wij verantwoordelijk voor het aanbieden van schuldhulpverlening aan onze inwoners. Daarbij gaat het niet alleen om hulp bij het wegnemen van de financiële problemen en problematische schulden, maar ook de oorzaken daarvan. Door vroegsignalering en preventie proberen we te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op deze schuldhulpverleningstrajecten of waar dat onvermijdelijk is, minder vaak uitvallen en hun trajecten staken.

In het beleidsplan Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Haarlemmermeer 2017-2021 (2017.002552) zijn concrete maatregelen opgenomen om te voorkomen dat inwoners in een problematische schuldenpositie raken.

Het project 'Vroeg Eropaf' richt zich vooral op mensen met beginnende betalingsachterstanden bij woningcorporatie Ymere, zorgverzekeraars en nutsbedrijven. Naast betalingsachterstanden zijn er vaak andere problemen, variërend van verslaving en/of psychische problematiek tot vereenzaming en (zelf)vervuiling. Vaak komen mensen met deze problemen niet uit eigen beweging naar de hulpverlening of zijn snel weer buiten beeld.

In 2019 zijn we gestart met het project 'Eropaf'. In deze situaties is er al een aanzegging tot huisuitzetting gedaan. Met 'Eropaf' proberen we deze uitzetting te voorkomen.

Tabel 51 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

Baten

30.534

28.548

28.548

28.548

28.548

28.548

Lasten

40.179

37.708

37.715

37.593

37.590

37.590

Saldo

-9.645

-9.159

-9.166

-9.044

-9.041

-9.041

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 52 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-

-

-

-

Lasten

Armoede- en schuldenbeleid

-

115

-

-

Overig

-7

7

3

-

Totaal Lasten

-7

122

3

-

Tabel 53 

Lasten

In de meicirculaire 2018 heeft het Rijk voor een periode van drie jaar (2018 tot en met 2020) extra middelen aan de gemeenten ter beschikking gesteld ter versterking van het gemeentelijke armoede- en schuldenbeleid. Deze incidentele middelen zijn in die jaren toegevoegd aan de betreffende budgetten. Vanaf 2021 worden de budgetten weer verlaagd omdat ook de rijksbijdrage vervalt.