Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Activiteiten

  1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente
  2. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie
  3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Toelichting

1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen terug in de besluitvorming van de raad en zijn tevens de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie. De gemeenteraad streeft op diverse manieren transparantie van zijn besluitvorming na. De raadsvoorstellen en raadsbesluiten zijn op de website terug te vinden. Dezelfde openbaarheid geldt voor de raadspleinvergaderingen. De griffie ondersteunt tevens de burgemeester als voorzitter van de raad.

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.

2. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie (RKC) doet onafhankelijk onderzoek naar een beter bestuur voor de samenleving van de gemeente Haarlemmermeer. Jaarlijks neemt de RKC twee tot drie onderwerpen ter hand en verricht twee tot drie vervolgonderzoeken. Vervolgonderzoeken brengen in beeld of de aanbevelingen uit een eerder verricht onderzoek zijn opgevolgd.

De RKC laat zich hierbij leiden door de volgende principes:

  • Wij handelen autonoom en zijn dienstbaar aan de raad.
  • Wij verbreden het beeld van bestuurders en voeden een goed debat.
  • Wij werken zorgvuldig en koesteren onze relaties.
  • Wij gebruiken uiteenlopende methoden en blijven ons ontwikkelen.
  • Wij analyseren scherp en zijn opbouwend in onze adviezen.

De commissie bestaat uit vijf externe leden en een ambtelijk secretaris. De RKC wordt ondersteund door een klankbordgroep uit de raad. Deze klankbordgroep bestaat uit vijf raadsleden, de burgemeester en de griffier. Informatie over de RKC en de uitgevoerde onderzoeken zijn de vinden op de website van de RKC.

3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Op 17 maart 2021 worden verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Bij de organisatie van deze verkiezingsdag wordt rekening gehouden met de resultaten uit de onder de stembureauleden gehouden enquête.

Voor 2022, 2023 en 2024 staan respectievelijk de verkiezingen voor de gemeenteraad, de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten, het algemeen bestuur van de Waterschappen en die voor het Europees Parlement gepland.

Tabel 7 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

Baten

123

-

-

-

-

-

Lasten

8.680

6.719

6.777

6.766

6.757

6.757

Saldo

-8.557

-6.719

-6.777

-6.766

-6.757

-6.757

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Lasten

Verkiezingen

-220

-

-

-

Kapitaallasten

137

-

-

-

Overig

25

11

9

-

Totaal Lasten

-58

11

9

-

Lasten

In 2020 waren geen verkiezingen voorzien en daarom minder uitgaven begroot. Vanaf 2021 staat er een verkiezing per jaar gepland. Op 17 maart 2021 worden verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Voor 2022, 2023 en 2024 staan respectievelijk de verkiezingen voor de gemeenteraad, de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten, het algemeen bestuur van de waterschappen en die voor het Europees Parlement gepland.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel.